پایان وضعیت اضطراری کووید در جهان/تهدیدات کرونا از بین می‎رود؟

10:52 - 16 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۱۳۴
پایان وضعیت اضطراری کووید در جهان/تهدیدات کرونا از بین می‎رود؟
رئیس سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که همه‌گیری کووید-۱۹ دیگر یک وضعیت اضطراری بهداشتی جهانی محسوب نمی‌شود.

خبرگزاری میزان - رئیس سازمان بهداشت جهانی، گفت که همه‌گیری کووید-۱۹ که طی سه سال تقریباً ۸۰۰ میلیون نفر را بیمار یا کشته است، دیگر یک وضعیت اضطراری بهداشتی جهانی محسوب نمی‌شود.

به گزارش «گاردین»، بهداشت جهانی برای اولین بار در ۳۰ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۰ بهمن ۱۳۹۸) بالاترین سطح هشدار خود را درباره کووید اعلام کرد.

در حالی که «تدروس آدهانوم»، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که این آژانس بهداشت سازمان ملل در حال کاهش وضعیت هشدار کووید است، اما همچنین هشداری جدی در مورد تهدید مداوم آن ارائه کرد.

به گفته وی، این بیماری همچنان هر سه دقیقه جان یک نفر را می‌گیرد.

«تدروس» گفت: دیروز، کمیته اضطراری برای پانزدهمین بار تشکیل جلسه داد و به من توصیه کرد که به وضعیت اضطراری بهداشت عمومی که نگرانی بین‌المللی است، پایان دهم. من این توصیه را پذیرفته‌ام. 

وضعیت اضطراری بهداشت جهانی به تمرکز توجه بین‌المللی بر روی تهدید کووید و همچنین تقویت همکاری در زمینه واکسن‌ها و درمان‌ها کمک کرد. 

پایان وضعیت اضطراری نشانه پیشرفتی است که جهان در این زمینه‌ها به دست آورده، اما مقامات بهداشتی معتقدند کووید-۱۹ باقی مانده است، حتی اگر دیگر وضعیت اضطراری وجود نداشته نباشد. 

سازمان بهداشت جهانی معمولاً شروع یا پایان همه گیری‌ها را اعلام نمی‌کند، اگرچه در مارس ۲۰۲۰ شروع به استفاده از اصطلاح کووید کرد.

آیا پایان وضعیت اضطراری به معنای پایان کووید است؟

مقام ارشد بهداشت جهانی همچنین گفت که تصمیم برای پایان وضعیت هشدار به معنای پایان خطر نیست و هشدار داد که در صورت تغییر وضعیت، وضعیت اضطراری می‌تواند دوباره برقرار شود.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، کووید رسماً جان بیش از ۶.۹ میلیون نفر را گرفته و سلامت بیش از ۷۶۵ میلیون نفر دیگر را تحت تأثیر قرار داده است.

گفته می‌شود که ارقام واقعی به احتمال زیاد بسیار بیشتر است. 

مرگ و میر ناشی از کووید در سراسر جهان از ژانویه تا کنون ۹۵ درصد کاهش یافته، اما این بیماری هنوز هم تنها در ماه گذشته باعث مرگ ۱۶ هزار نفر در سراسر جهان شده است. 

با وجود خطر طولانی، همه گیری در بسیاری از کشور‌ها به دست فراموشی سپرده شده و برخی افراد به آن توجه نمی‌کنند.

«تدروس آدهانوم» همچنین گفت که تلاش‌های آزمایشی و ردیابی مبتلایان به طور قابل توجهی در سراسر جهان کاهش یافته است و این موضوع ردیابی سویه‌های شناخته شده و شناسایی سویه‌های جدید را دشوارتر کرده است.

دلایل کاهش خطر کووید از نظر کارشناسان

به گزارش «نیویورک تایمز»، بزرگترین دلیل برای این بهبود این است که افراد زیادی اکنون دارای نوعی مصونیت هستند، چه مصونیت ناشی از تزریق واکسن، یا از طریق مصونیت ناشی از ابتلای قبلی به این ویروس.

یکی دیگر از دلایل متفاوت بودن اوضاع در بهار امسال این است که در یک سال و نیم گذشته هیچ سویهه جدید با خطر بالا پدیدار نشده است. زیرسویه‌هایی از «اومیکرون» که دارای برخی ویژگی‌های دفع‌کننده سیستم ایمنی هستند، مانند سویه غالب فعلی، XBB.۱.۵، پدیدار شده‌اند، اما واکسن‌ها هنوز در برابر آن‌ها مؤثر هستند.

در همین حال کارشناسان هشدار دادند که همیشه ممکن است یک سویه جدید پدیدار شده و موج دیگری از ابتلا‌ها را آغاز کند. 

تاثیر این همه‌گیری در مرگ و میر آمریکایی‌ها

کووید در سال گذشته چهارمین عامل مرگ و میر در آمریکا بود. این ویروس در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ سومین عامل مرگ و میر در آمریکا معرفی شده بود.

حدود ۱۸۶ هزار و ۷۰۲ مورد از ۳.۲ میلیون مرگ در آمریکا در سال ۲۰۲۲ ناشی از کووید بوده است. مرگ ۵۸ هزار و ۲۸۴ نفر دیگر در این کشور هم به عوامل ناشی از ابتلا به کووید ارتباط داده شده است. بخش بزرگی از مرگ و میر ناشی از کووید در ماه‌های اول سال ۲۰۲۲ رخ داده است. 

در مجموع، این ویروس نقشی در حدود یک چهارم میلیون مرگ در سال گذشته در آمریکا داشته است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *