بررسی زیر سویه جدید کرونا/«آرکتوروس» چیست و چه خطراتی دارد

10:41 - 10 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۹۹۴۸
بررسی زیر سویه جدید کرونا/«آرکتوروس» چیست و چه خطراتی دارد
آرکتوروس یک زیر سویه از سویه بسیار مسری اومیکرون است که شایع‌ترین سویه در آمریکاست.

خبرگزاری میزان - زیر سویه جدید کووید-۱۹، یعنی XBB.۱.۱۸، با نام مستعار «آرکتوروس»، به سرعت در حال گسترش در سراسر آمریکاست، اما کارشناسان هشدار می‌دهند که صورتی شدن چشم و تب بالا، دو علامت زیر سویه جدید، به ویژه در بین کودکان وجود دارد. 

حقایقی درباره زیر سویه آرکتوروس


به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، «آرکتوروس» یک زیر سویه از سویه بسیار مسری اومیکرون است که شایع‌ترین سویه در آمریکاست.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا شاهد افزایش در ابتلا به این زیر سویه در بین مسافران بوده‌اند؛ در هفته منتهی به ششم مارس، ۱.۱ درصد موارد در بین مسافران و تا هفته منتهی به سوم آوریل، ۱۹.۸ درصد ثبت شده بود. 

از هفته منتهی به ۲۲ آوریل، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، گزارش داد که آرکتوروس ۹.۶ درصد از کل موارد ابتلا در آمریکا را تشکیل می‌دهد، که دومین زیر سویه غیر شایع پس از XBB.۱.۵ است که ۷۳.۶ درصد موارد را به حساب می‌آید.

سازمان بهداشت جهانی در حال ردیابی «آرکتوروس» است و آن را در کنار XBB.۱.۵ به عنوان «نوع مورد مطالعه» نامگذاری کرده است. 

سازمان بهداشت جهانی همچنین گزارش می‌دهد که این سویه فرعی در ۳۳ کشور از جمله آمریکا، استرالیا، سنگاپور، لیبی، کویت و قطر شناسایی شده است، اما در هند شایع‌ترین است. 

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا گزارش می‌دهد که ۹۴ هزار و ۱۴۲ مورد، میانگین هفتگی موارد ابتلا به کووید در آمریکا تا ۱۹ آوریل است. 

«ماریا ون کرخوف»، سرپرست فنی سازمان بهداشت جهانی کووید، می‎گوید که «آرکتوروس» جایگزین زیر سویه‌های دیگر در گردش در هند شده است.

دانشگاه مینه‌سوتا اعلام کرده که این سویه فرعی به بزرگترین افزایش کووید در هند در هفت ماه گذشته دامن می‌زند. 

دولت هند تا روز چهارشنبه در مجموع ۶۱ هزار مورد ابتلا به کووید را گزارش کرده است که در مقایسه با ۱۳ هزار و ۵۰۹ مورد گزارش شده در ۳۰ مارس افزایش قابل توجهی دارد. 

منشا زیر سویه جدید کرونا

بر اساس ارزیابی خطر سازمان بهداشت جهانی، «آرکتوروس» از نوادگان گونه نو ترکیب XBB است که از دو سویه فرعی جداگانه BA.۲ سرچشمه می‌گیرد. این زیر سویه یکی از ۶۰۰ زیر سویه اومیکرون است که در جهان در گردش است. 

اگرچه این سازمان هنوز منشأ دقیق این زیر سویه را مشخص نکرده، اما ارزیابی خطر سازمان بهداشت جهانی گزارش می‌دهد که این سویه فرعی برای اولین بار در ژانویه شناسایی شد.

«ون کرخوف»، همچنین گفت آنچه که این زیر سویه را متمایز می‌کند، جهش در پروتئین «اسپایک» است که افزایش عفونت‌زایی و همچنین افزایش بالقوه بیماری‌زایی را نشان می‌دهد.

نشانه‌های ابتلا به زیر سویه آرکتوروس

بر اساس نتایج تحقیقات آکادمی چشم پزشکی آمریکا، چشم صورتی (که از نظر پزشکی به عنوان ورم ملتحمه شناخته می‌شود) مشکوک است که یکی از علائم زیر سویه «آرکتوروس»، به ویژه در میان کودکان باشد. 

اگر کودکان دچار خارش و قرمزی چشم هستند، این آکادمی توصیه می‌کند که والدین نگران نباشند، زیرا این یک بیماری شایع چشم در هر سنی است و با آلرژی همراه است. با این حال، آزمایش ابتلا به کووید باید برای رد ابتلا به ویروس انجام شود. 

«براد هاتون»، مشاور بهداشت عمومی در شرکت مشاوره سلامت «هاتون»، گفت: به نظر می‌رسد که «آرکتوروس» یک مزیت رقابتی در مقایسه با سویه غالب فعلی در جهان، یعنی سویه XBB.۱.۵. دارد؛ به نظر نمی‌رسد که این زیر سویه خطرناک‌تر از سویه غالب فعلی باشد. 

«متیو بینیکر»، مدیر ویروس شناسی بالینی در مرکز «مایو»، گفت: تب همیشه از علائم کووید بوده است، اما تب‌های مربوط به «آرکتوروس» درجه بالاتری دارند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *