تلاش بومیان آمریکای شمالی برای آشکار کردن بحران خشونت علیه زنان بومی

10:01 - 16 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۰۹۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تلاش بومیان آمریکای شمالی برای آشکار کردن بحران خشونت علیه زنان بومی
خشونت علیه زنان بومی در آمریکای شمالی به دلیل انفعال دولت‌های این کشور‌ها همچنان ادامه دارد و قربانی می‌گیرد.

خبرگزاری میزان – در حالی که بحران مفقود و کشته شدن زنان بومی کانادایی و آمریکایی در میانه بی توجهی دولت‌های این دو کشور ادامه دارد، درخواست‌ها برای جلوگیری از خشونت علیه زنان بومی افزایش یافته است.

کانادا و آمریکا اخیرا شاهد افزایش درخواست‌ها برای اقدام جهت متوقف ساختن خشونت علیه زنان بومی هستند؛ مشکلی که در چند دهه اخیر جوامع بومی سراسر آمریکای شمالی را ویران کرده است.

گستردگی این بحران به حدیست که پنجم مه در کشورهای آمریکای شمالی روز آگاهی از زنان بومیان کشته و مفقود شده نام گرفته است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به مناسبت این روز، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: آمریکا گرفتار بحران خشونت علیه زنان بومیست؛ پرونده‌های بومیان کشته و مفقود شده غالبا حل نشده باقی می‌ماند.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا پیشتر و در پی انتشار گزارش‌های مربوط به کشته و ناپدید شدن زنان و دختران بومی گفته بود که این بحران به معنای نسل کشی است.

در عین حال، در حالی که گروهی از وزرای کانادایی امسال، حمایت خود را از زنان بومی قربانی خشونت اعلام کردند، سران جوامع بومی گفتند که کانادا به اندازه کافی برای رسیدگی به این بحران چند دهه‌ای تلاش نکرده است.

اپیدمی خشونت علیه زنان بومی

بومیان در کانادا و آمریکا سال‌هاست که زنگ خطر را در مورد سهم نامتناسب زنان و دختران بومی از کشته و مفقود شدن به صدا درآورده اند؛ آن‌ها همچنین عدم اقدام سیستمی دولت و سازمان‌های مجری قانون برای رسیدگی به این موضوع را محکوم کرده اند.

پلیس فدرال کانادا در سال ۲۰۱۴ گزارش داد که نزدیک به هزار و ۲۰۰ زن بومی بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۲ در کانادا به قتل رسیده یا ناپدید شده اند؛ آماری که جوامع بومی آن را بسیار کمتر از واقعیت می‌دانند.

یک تحقیق ملی درباره زنان و دختران بومی مفقود و کشته شده در سال ۲۰۱۹ به این نتیجه رسید که این امر، خشونت به معنای یک نسل کشی نژادی مردمان بومی است که به ویژه زنان، دختران بومی را هدف قرار می‌دهد.

بر اساس گزارش مذکور، زنان و دختران بومی ۱۲ برابر بیشتر از هر گروه دیگری در کانادا در معرض خطر کشته یا مفقود شدن قرار دارند.

از سوی دیگر، اداره آمار کانادا در گزارشی در سال گذشته اعلام کرد که ۶۳ درصد از زنان بومی خشونت و نزدیک به نیمی از آن‌ها تجاوز جنسی را تجربه کرده اند.

یک گزارش دیگر نشان می‌دهد که از ماه مه ۲۰۲۰ تاکنون دستکم ۲۸ زن فقط در استان مانیتوبا کانادا به دلیل خشونت جان خود را از دست دادند.

پلیس وینیپگ کانادا هم اعلام کرد که در سال گذشته اجساد چهار زن بومی در محل دفن زباله‌ها انداخته شد که بقایای اجساد سه نفر از آن‌ها پیدا نشد.

اپیدمی کشته و مفقود شدن زنان و دختران بومی در آمریکا اگرچه به اعتراف مقام‌های این کشور در جریان است، اما آمار درست و دقیقی از آن وجود ندارد.

جوامع بومی چه می‌گویند؟

رئیس انجمن زنان بومی کانادا می‌گوید: تقریبا چهار سال پس از انتشار گزارش نهایی درباره زنان و دختران بومی ناپدید و کشته شده، واضح است که وضعیت اضطراری ادامه دارد و ما در یک بحران هستیم.

انجمن زنان بومی کانادا از دولت فدرال به دلیل عدم انجام اقدام‌های کافی و سریع درباره بحران خشونت علیه زنان و دختران بومی انتقاد کرد.

جنبش لباس قرمز

بومیان و مدافعان حقوق بشر از سال ۲۰۱۰ تاکنون در روز پنجم مه اقدام به آویختن ده‌ها لباس قرمز به منظور احترام به زنان و دختران بومی کشته و مفقود شده طی دهه‌های اخیر می‌کنند.
هدف از این اقدام افزایش آگاهی درباره این بحران است.

زنان بومی و مدافعان حقوق بومیان می‌گویند که این اقدام تلاشی برای افزایش آگاهی جهانی از موضوع خشونت علیه زنان و دختران بومی است.

در عین حال، از دهه ۱۹۵۰ تاکنون ده‌ها زن و دختر بومی در بزرگراه ۱۶ بین جورج و پرنس روپرت یا نزدیکی آن در بریتیش کلمبیای کانادا مفقود یا کشته شده اند؛ این بزرگراه به همین دلیل بزرگراه اشک نامیده می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *