مرغ از ۷۳ هزارتومان هم گران‌تر می‌شود؟

16:46 - 14 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۰۸۹۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
مرغ از ۷۳ هزارتومان هم گران‌تر می‌شود؟
وزارت جهاد کشاورزی در روز‌های گذشته قیمت جدید مرغ گرم را برای هر کیلوگرم ۷۳ هزارتومان اعلام کرد، اما با توجه به عدم ثبات در هزینه‌های تولید، احتمال افزایش مجدد آن وجود دارد؟

خبرکزاری میزان _ علیرضا عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، در خصوص افزایش قیمت مرغ، گفت: آخرین باری که مرغ خریدم به ۲ هفته پیش برمی‌گردد که بهای تمام شده آن ۶۵ هزارتومان بود. از قیمت فعلی مرغ هیچ‌کدام از ما راضی نیستیم. سال ۹۹ اتفاقی افتاد و جمع به نتیجه رسید که شکل ارز ترجیحی را عوض کند.  

وی اظهار کرد: برای برداشتن ارز ترجیهی یک سری الزامات نیاز است که در کمیسیون کشاورزی همه موارد را بررسی کردیم و به وزرا و مسئولین انتقال دادیم. برای مثال در آن زمان سرانه مصرف مرغ ۳۲ کیلوگرم بود و با این اصلاح، برآورد ما این بود که این مقدار ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. آیا دولت و وزارت جهاد در زمان آن تصمیم، برنامه‌ای برای مازاد داشت؟  

این نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: جلسات متعددی در این حوزه داشتیم. مسئولین امر در ابتدای کار بر انجام درست کار، ما را مطمئن کردند. تصور این بود که این اقدام عرصه صادرات را فعال و این ۳۰ درصد تامین می‌شود، اما بازار صادراتی فراهم نشد.

همچنین ولی‌اله کاشکی، مرغدار، علت نوسان قیمت مرغ را عدم ثبات در قیمت عوامل تولید دانست و گفت: دلیل دیگر نوسان قیمت، کیفیت مواد اولیه و در مرحله بعد شیوه نرخ‌گذاری این حوزه است که همه این موارد، مباحث خاص خود را دارد.  

مسعود امرالهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی نیز در ادامه برنامه تهران ۲۰ اظهار کرد: سال جدید حدود ۲۷ درصد هزینه‌های پرسنلی و ۴۰ درصد هزینه حمل‌ونقل افزایش یافت و همین مسائل هزینه تولید را بالا برد. قیمت مرغ در پایان سال گذشته ۶۳ هزارتومان بود و امروز با توافق تولیدکنندگان قیمت ۷۳ هزارتومان مطرح شده که دستوری نیست. این قیمت مورد توافق اعضای اتحادیه بود و ما نه از آن کم و نه زیاد کردیم.  

وی با بیان اینکه هدف ما رشد تولید و کنترل بازار عرضه و تقاضا است، گفت: قیمت مرغ حدود ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، ولی هزینه‌های تولیدکنندگان هم افزایش داشته و نمی‌شود تولیدکننده ضرر کند. مانند سال قبل که قیمت مرغ پایین آمده و از مردم خواستیم که ذخیره خانگی کنند. این کاهش به ضرر مرغدار بود. هر میزان حقوق افراد اضافه شده، قیمت مرغ هم زیاد شده است.  

امرالهی افزود: هزینه‌های تولیدکننده بالا است. خوشبختانه دولت هزینه نهاده برای امسال را ثابت نگه داشته است. اگر قیمت دستوری بدهیم باعث می‌شود کمبود مرغ داشته باشیم. تولید مرغ گوشتی ما خطی و ماشینی نیست؛ بلکه بر اساس تقاضا است. ممکن است یک بار ۱۲۰ میلیون و یک بار ۱۳۰ میلیون مرغ در ماه تولید شود.  

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: میزان مرغ تولیدی هر ماه بر اساس توان تولید سود ماه گذشته است. اگر تولیدکننده ضرر کند ماه دیگر آن مقدار، نمی‌تواند تولید کند. توان خرید مردم در محل خودش جای بحث دارد؛ نکته ما تولید گوشت مرغ است که با توجه به هزینه‌های تولید انصافا عدد ۷۳ هزارتومان معقول است و هم مرغدار و هم مردم متضرر نمی‌شوند. اگر تولید ما منظم باشد و بازار صادراتی مهیا بشود، تولیدکننده خط تولید خود را دارد و مشکل مصرف‌کننده و تولیدکننده حل می‌شود.  

در ادامه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: نهاده سویا ۱۰۰ درصد و نهاده ذرت ۷۰ درصد وارداتی است. این نهاده با دلار وارد می‌شود و به تناسب نوسان قیمت دلار، قیمت آن فرق می‌کند. باید به این سمت برویم که میزان نهاده‌های دامی افزایش پیدا کند. نهاده‌هایی که وارد می‌کنیم کیفیت مناسب ندارد. نهاده باید ۲۰ درصد پروتئین سویا داشته باشد، ولی در کل ۴ درصد پروتئین دارد. در نتیجه دام باید نهاده بیشتری بخورد. به همین دلیل هزینه تولید بالاست، ولی مردم نباید هزینه آن را بدهند.  

عباسی خاطرنشان کرد: ضریب تبدیل در کشور ما و اینکه یک دام چه مقدار نهاده‌ای مصرف می‌کند نسبت به دنیا بالا است. مرغ‌های ایرانی نهاده بیشتری برای تولید گوشت مصرف می‌کنند. پس اگر ارز ترجیهی را اصلاح کردیم انتظار این بود که از بخش علمی حمایت بشود تا سویا‌های جدید و باکیفیت را به بازار عرضه کنند.  

وی ادامه داد: در غیر این صورت با همین روال تنظیم بازار انجام نمی‌شود. این ۷۳ هزارتومان ممکن است بدون تنظیم به ۹۰ الی ۱۰۰ هزارتومان هم برسد. وزارت جهاد باید کارش را انجام بدهد، ولی در این مورد کوتاهی‌هایی داشته است.  

در ادامه کاشکی نیز گفت: در بخش دولتی انتظار این است که تمایزی بین مرغداری که نهاده آن کامل است با دیگر مرغدار که نهاده آن کامل نیست بگذارد. مگر منابع کشور از کجا می‌آید که با دلار است. وقتی که مرغ ارزان است باید دنبال حل مسئله باشیم نه الان که قیمت تمام‌شده مرغ کیلویی ۷۵ هزارتومان در می‌آید.  

این مرغدار با بیان اینکه برای تولید یک کیلو مرغ نیاز به ۲/۱ کیلو غذا برای جوجه است، اظهار کرد: این را باید دولتی‌ها بگویند. سویا با کیفیت و خوب آرژانتین و برزیل به دست مرغدار نمی‌رسد و ذرت و سویای اوکراین به دست ما می‌رسد.

عباسی نیز با رد این ادعا و تاکید بر اینکه عمده واردات کشور در رابطه با ذرت و سویا از آرژانتین و برزیل است، تاکید کرد: البته از اوکراین هم داریم، ولی اینکه واردات اوکراینی جای برزیلی به دستشان می‌رسد منطقی نیست. این نهاده‌ها در سامانه بازارگاه عرضه می‌شود و به هیچ وجه نهاده‌ای جای دیگر نهاده به مرغداران داده نمی‌شود.  

امرالهی نیز با بیان اینکه این مطلب که ذرت اوکراینی را به جای برزیلی می‌دهند منطقی و علمی نیست، گفت: نهاده‌ها در سامانه بازارگاه خرید و فروش می‌شوند. مردم نهاده‌ها را به طور انتخابی می‌خرند. حتی اگر تولیدکننده، جوجه یک روزه را بالاتر از قیمت مصوب خرید کند، می‌تواند به مراکز جهاد استان‌ها مراجعه کند تا حتما این را بررسی کنیم. در همین نظارت‌های هفته گذشته مرغداری‌هایی دیدیم که مرغ ۶۰ روزه داشتند. در خصوص قیمت مرغ بررسی‌های ویژه در خصوص قیمت مصوب داشتیم چنانچه هر مرغدار قیمت بالاتر عرضه کند بازرسان بررسی می‌کنند و مردم نیز در صورت مشاهده اعتراض خود را اعلام کنند.

سپس کاشکی گفت: همین الان قیمت مرغ ۷۵ هزارتومان است و مرغ زنده را ۵۹ هزارتومان فروختیم.  

امرالهی نیز عنوان کرد: انجمن و عقلا برنامه‌ریزی کردند. مرغداران مرغ زنده را بین ۴۲ تا ۵۲ هزارتومان می‌فروشند و بیش از آن تخلف است. قیمت مرغ زنده در زمان کمبود و گرانی به بیش از ۵۷ هزارتومان نرسید. اینکه می‌گویند ۶۰ هزارتومان، گران‌فروشی روشن است. همچنین جوجه‌ریزی فروردین انجام شده و مشکلی نداشتیم.  

در ادامه عباسی تاکید کرد: یکی از ایرادات جهاد کشاورزی این است که در زمان اصلاح ارز ترجیهی قرار شد قیمت واقعی از تمام‌شده مرغ را در نظر بگیریم. در آن زمان مرغ ۳۰ تومن بود و به ۴۸ هزارتومان رسید. قرار بود مابه‌التفاوت آن برای مردم واریز شود. قیمت ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت واقعی بود؟ متاسفانه این قیمت به ۶۳ هزارتومان رسید و الان هم در یک سال چهار بار قیمت تغییر کرده است. اینکه می‌گویند ۷۵ هزارتومان یعنی ما باز هم در پاییز و زمستان مجددا به مشکل برخورد خواهیم کرد.  

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *