دست‌یابی به ۱۰۰ درصد توان داخلی در بخش‌های طراحی و اجرای سازه‌های دریایی

17:02 - 13 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۰۷۴۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
دست‌یابی به ۱۰۰ درصد توان داخلی در بخش‌های طراحی و اجرای سازه‌های دریایی
معاون فنی و مهندسی سازمان بنادر و دریانوردی از برگزاری چهاردهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی در روزهای ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت خبر داد و گفت: ایران در بخش طراحی و اجرای سازه‌های دریایی خودکفا است و تمامی بخش‌های طراحی، اجرا و تدوین استاندارد‌ها با توان مهندسان داخل انجام می‌شود.

خبرگزاری میزان - به گزارش وزارت راه و شهرسازی، علی فتحی، عضو هیات عامل و معاون فنی و مهندسی سازمان بنادر و دریانوردی، در نشست خبری در خصوص چهاردهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی ICOPMAS ۲۰۲۳ که روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه در تهران برگزار خواهد شد، توضیحاتی ارایه کرد.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه این همایش با حضور معاون اول رییس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی با حضور شرکت‌های دانشگاهیان و شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر صاحبنظران در روز ۱۹ اردیبهشت افتتاح خواهد شد، گفت: چهاردهمین همایش به عنوان یکی از رویداد‌های علمی منطقه و دنیا بستری مناسب برای تبادل آخرین دستاورد‌های و نوآوری‌های علمی در ارتقای دانش مهندسی سواحل و بنادر است که موضوعاتی همچون محیط‌زیست، ایمنی، مهندسی فراساحل و مهندسی بنادر و سازه‌های دریایی را در برمی‌گیرد.

معاون فنی و مهندسی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در این دوره از همایش ۲۰ شرکت داخلی حضور دارند و حضور شرکت‌های دانش‌بنیان نیز از دیگر ویژگی‌های این دوره است. 

فتحی در بیان بخشی از اهداف همایش اعلام کرد: استفاده از آخرین فناوری‌های روز دنیا در حوزه بنادر، انتقال تجربیات، ایجاد اتاق فکر جهت ارتقای دانش مهندسی بخشی از اهداف برگزاری این دوره از همایش است.

وی با اشاره به اینکه ایران و مشخصا سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی تشریک مساعی با کشور‌های منطقه و سایر کشور‌ها را برای همکاری در حوزه بنادر و دریانوردی دارد، گفت: هر کشوری که پیشنهاد همکاری با ایران را داشته باشد در کارگروه‌های ویژه‌ای که بدین منظور تشکیل می‌شود موارد همکاری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

معاون فنی و مهندسی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه ایران در بخش طراحی و اجرای سازه‌های دریایی خودکفاست و با ظرفیت داخلی این کار انجام می‌شود، افزود: تمامی بخش‌های طراحی، اجرا و تدوین استاندارد‌ها با توان مهندسان داخل انجام می‌شود و در این بخش به خودکفایی رسیده‌ایم. در سال گذشته اسکله فاز سوم بندر رجایی با امکان پذیرش شناور‌های نسل جدید اجرا شد که تمام مراحل آن با توان داخل به اجرا رسید.

وی تصریح کرد: تنها کشوری هستیم که در بخش طراحی و اجرای سازه‌های دریایی حتی نیازی به پیمانکار خارجی نداریم و تمام بخش‌های طراحی به صورت صد در صد بومی به اجرا می‌رسد. 

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: امکان ساخت شناور‌ها در داخل فراهم است.

فتحی در بخش دیگری از صحبت‌های امروز خود با خبرنگاران از آغاز طرح مطالعاتی ساخت بندر خلیج‌فارس طی سال جاری خبر داد.

وی همچنین از آغاز مطالعات فنی و امکان‌سنجی بندر مکران خبر داد و گفت: مطالعات فنی و توجیه اقتصادی بندر مکران انجام شده و مرحله نهایی و مطالعات ژئوتکنیک نیز آغاز شده و مطالعات طرح جامع در مرحله تکمیل شدن قرار دارد. تلاش شده است تا در انتقال اراضی و در استقرار وضعیت حاکمیتی اقدامات لازم انجام شود. فاز مطالعاتی و امکان سنجی بندر مکران به صورت فاز بندی امسال آغاز می‌شود.

فتحی در پاسخ به این پرسش که اپراتور هندی اجازه استفاده تجهیزات وارد شده از جمله ۶ جرثقیل را نمی‌دهد و شرط اجازه از این جرثقیل‌ها را انعقاد قرارداد ۱۰ ساله اعلام کرده است، توضیح داد: موضوع این است که باید باری وجود داشته باشد که از این تجهیزات استفاده شود، اما انعقاد قرارداد با هندی‌ها در مرحله نهایی است و با تکمیل قرارداد همه مشکلات برطرف می‌شود.

معاون سازمان بنادر درباره همکاری با کشور‌های چین و روسیه گفت: کارگروه‌های تخصصی را فعال کردیم و درباره دیپلماسی با کشور‌های خارجی جلسات برگزار می‌شود و البته بخشی از این همکاری‌ها به استراتژی‌های سیاسی کشور‌ها برمی‌گردد، اما کارگروه‌های فنی بین کشور‌ها فعال است.

فتحی با اشاره به اینکه توسعه اقتصاد دریامحوری از جمله طرح‌هایی است که در دوره‌های گذشته به همایش ارسال شده و هم اکنون در حال اجرایی شدن است، یکی از اهداف این همایش را بهره‌مندی از مقالات علمی قابل اجرا در بخش بنادر کشور عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: شبکه ملی در جزر و مد و ترازسنجی بنادر کشور با بهره‌مندی از تجربیات بین‌المللی آغاز شده است و در ایستگاه‌های مختلف مستقر شده است که تمامی بخش‌ها در ساحل و دریا در حال رصد است.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: نرم افزار VTS پیاده سازی شده و در تمامی بنادر کشور به شکل بومی اجرا شده است.

به گفته بشیر گنبدی مسئول امور قرارداد‌های سازمان بنادر و دریانوردی، از تمامی دیپلمات‌ها و سفرای خارجی برای شرکت در همایش دعوت شده است.

گفتنی است در چهاردهمین همایش بنادر ۵ کارگاه آموزشی در حوزه مهندسی و زیربنا‌های دریانوردی تشکیل خواهد شد که با حضور کارشناسان، مهندسان و مدیران بنادر سایر کشورها است. همچنین در این همایش ۲۰۰ مقاله ارایه شده که با حضور کمیته داوران ۵۸ مقاله به شکل پوستر و ۷۵ مقاله به شکل شفاهی ارایه می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *