رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سازندگی اقتصادی پس از مقاومت نظامی؛ آغاز فصل جدید روابط ایران و سوریه

10:45 - 13 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۰۵۸۶
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
سازندگی اقتصادی پس از مقاومت نظامی؛ آغاز فصل جدید روابط ایران و سوریه
دوره بازسازی و سازندگی کشور‌های جنگ‌زده بهترین زمان برای تثبیت منافع اقتصادی و تجاری و تقویت همگرایی‌های سیاسی است و سفر آیت‌الله رئیسی به سوریه با این نگاه می‌تواند به بهره‌مندی ۲ کشور از همکاری‌های متقابل منجر شود.

آیت الله رئیسی امروز در صدر هیئتی اقتصادی و سیاسی پس از گذشت سیزده سال از آخرین سفر رئیس جمهور ایران به دمشق در سال ۸۸ به سوریه سفر کرد. این سفر خارج از اهمیت سفر‌های رسمی روسای جمهور کشور‌های دنیا به کشور‌های دیگر و ضرورت برقراری این ارتباط برای پیشبرد اهداف سیاسی و اقتصادی ۲ کشور و افزایش تعامل و همکاری‌های دوجانبه دارای ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی است.

این سفر پس از تلاش چندین ساله کشور‌های متحد با استکبار جهانی برای تغییر در غرب آسیا و ایجاد «خاورمیانه جدید» مورد قبول آمریکا و تحمیل جنگی داخلی در کشور سوریه انجام می‌شود، جنگی که جز نابودی زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی کشور سوریه، آوارگی میلیون‌ها نفر از مردم ساکن این کشور و از بین رفتن بسیاری از مردم منطقه دستاوردی برای بدخواهان نداشت، محور مقاومت با ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی توانست نظام حاکم بر سوریه را حفظ و نظم مورد قبول خود را در منطقه تثبیت کند.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر تمام تلاش خود را برای منزوی کردن جبهه مقاومت به کار گرفت و با پیگیری نقشه ایجاد اختلاف در میان کشور‌های منطقه راهبرد اتحاد کشور‌ها بر علیه محور مقاومت را دنبال کرد اما برقراری روابط میان ایران و عربستان، سفر مقامات سعودی به دمشق و گفتگو میان هیئت‌های اعزامی عربستان و یمن نقشه شوم صهیونیست‌ها برای ایجاد درگیری مجدد در منطقه را نقش برآب کرد.

سفر به سوریه در شرایطی انجام می‌شود که این کشور با خروج موفق از بحران با اعتباری بیش از گذشته به عنوان کشوری با ثبات در منطقه می‌تواند متحدی کارآمد و مفید برای جمهوری اسلامی ایران در مسیر پیشبرد اهداف اقتصادی و سیاسی باشد.

پایان بحران و جنگ داخلی در سوریه با توجه بر این نکته که دوره بازسازی و سازندگی کشور‌های جنگ‌زده، بهترین زمان برای تثبیت منافع اقتصادی و تجاری و تقویت همگرایی‌های سیاسی است، فرصتی مناسب برای حضور فعال جمهوری اسلامی ایران و استفاده از فرصت‌های این کشور مانند بهره‌برداری از معادن، صادرات خدمات فنی و مهندسی، صادرات کالا و بازارسازی برای محصولات ایرانی است.

این راهبرد علاوه بر منفعت اقتصادی برای کشور این پیام را به مردم سوریه و کشور‌های منطقه منتقل می‌کند که حضور فعال ایران بر خلاف حضور کشور‌های استکباری که نتیجه‌ای جز جنگ، غارت و نابودی زیرساخت‌ها ندارد به بازسازی و پیشرفت کشور‌های میزبان منتح می‌شود.

«زندگی آرام» برای مردم کشور‌های منطقه هدفیست که به وسیله محور مقاومت و شهید سلیمانی دنبال شد و با مجاهدت‌های فراوان این افراد توانست مقدمات سازندگی و رونق را برای کشور سوریه مهیا کند.

سفر آیت الله رئیسی به سوریه پس از نادیده گرفته شدن فرصت‌های فراوان سیاسی و اقتصادی آن در دولت قبل تلاش جدی دولت سیزدهم برای ایجاد ادبیات مشترک بین ۲ کشور در خصوص مشارکت، کار و سازندگی پس از جنگ است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *