سوریه سرزمین فرصت‌ها است؛ بررسی چالش‌ها و راهکار‌های توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و سوریه

8:29 - 13 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۰۵۵۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
سوریه سرزمین فرصت‌ها است؛ بررسی چالش‌ها و راهکار‌های توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و سوریه
دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه با اشاره به اینکه برای استفاده بهتر از ابعاد و ظرفیت‌های بازار سوریه باید شناخت کافی ولازم از آن پیدا کرد، گفت: سوریه سرزمین فرصت‌های اقتصادی است و نباید به آسانی از کنار آن عبور کنیم.

خبرگزاری میزان _ توسعه روابط اقتصادی با کشور‌های همسایه همواره یکی از مسائلی است که کارشناسان برای رشد اقتصادی کشور بر آن تاکید می‌کنند.

آن‌ها می‌گویند با شناخت بازار‌های مختلف کشور‌های همسایه و برنامه‌ریزی اصولی می‌توان به اهداف اقتصادی و تجاری مورد نظر دست یافت.

یکی از این همسایگان که ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی دارد، سوریه است که تاکنون به نحو شایسته و مناسب از سوی ایران مورد توجه قرار نگرفته است، اما اکنون با سفر آیت‌الله رئیسی به این کشور قرار است که همکاری‌های اقتصادی در کانون رایزنی‌ها قرار گیرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر، عمده واردات سوریه مواد اولیه نفتی آتش‌زا، مواد پتروشیمی، محصولات پلیمری، مواد اولیه غیرنفتی، مواد خوراکی، صنایع مهندسی و کشاورزی بوده است. نگاهی به این موارد نشان می‌دهد که ایران توانایی تبادل تجاری با این کشور را دارد و می‌تواند بخشی از نیاز بازار این کشور را تامین کند.

در همین رابطه حسن شمشادی، دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: سطح سیاسی روابط ۲ کشور ایران و سوریه در چهل سال اخیر بسیار خوب و تاثیرگذار بوده، اما در همه این سال‌ها روابط اقتصادی و تجاری بین ۲ کشور در سطح پایینی بوده است و با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته برای ایجاد روابط اقتصادی بهتر به دلایلی، این هدف تحقق نیافته و به سطح قابل قبول نرسیده است.

به گفته وی سوریه در ۱۲ سال اخیر با حضور تروریست‌ها مواجه بوده و توان تبادل اقتصادی با کشور‌های جهان را نداشته، اما سطح امنیت این کشور در سال‌های گذشته نسبت به ۱۰ سال قبل بهتر شده است.

شمشادی تاکید کرد: با وجود تلاش‌های صورت گرفته برای ایجاد روابط اقتصادی بین ۲ کشور به دلایلی، این هدف تحقق نیافته و به سطح قابل قبول نرسیده است.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه در ادامه به برخی از موانع بر سر راه ارتباط اقتصادی ایران و سوریه اشاره کرد و گفت: در مرحله اول عدم شناخت بازرگانان، تجار و فعالان اقتصادی سوریه از ظرفیت بازار‌های ایران در همه زمینه‌ها یکی از مشکلات موجود بوده است.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات و موانع، عدم شناخت تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ایران از بازار و نیاز‌های سوریه است. به طور کلی می‌توان گفت ۲ کشور شناخت کافی و لازم را از بازار‌های یکدیگر ندارند.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه یکی دیگر از مشکلات در روابط تجاری ۲ کشور را عدم تبلیغات مناسب و اطلاع‌رسانی دقیق دانست و گفت: سوریه برای فعالان اقتصادی ایرانی تنها به عنوان یک مبدا صادراتی شناخته شده، اما سوریه خود قبل از بحران کشوری تولیدکننده در زمینه صنعت، پوشاک و نساجی و لوازم‌خانگی بوده و حتی کالا‌های خود را به کشور‌های اروپایی صادر می‌کرده است، به همین دلیل باید قبل از ورود به بازار سوریه ابعاد و ظرفیت‌های اقتصادی این کشور به خوبی شناخته شود تا فعالان دچار سرخوردگی نشوند.

وی همچنین به از سرگیری روابط سیاسی کشور‌های عربی و همسایگان سوریه با این کشور اشاره و اظهار کرد: کشور‌های همسایه سوریه مانند مصر، اردن و الجزایر در حال احیای روابط سیاسی خود با این کشور هستند و این مقدمه‌ای بر سرمایه‌گذاری بیشتر در این کشور است.

شمشادی با بیان اینکه دولت و دولتمردان باید از سرمایه‌گذاران ایرانی حمایت واقعی انجام دهند تا این موقعیت ایجادشده را از دست ندهند، افزود: باید در ایران هم‌صدایی و هم‌گرایی بین دستگاه‌های لازم صورت گیرد تا طرف سوری عزم جدی ایران را در گسترش و توسعه روابط اقتصادی شاهد باشد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه با اشاره به اینکه انجام مبادلات تجاری بین ایران و سوریه با مشکلاتی نظیر حمل‌ونقل، وجود تحریم و نبود بانک مشترک روبه‌رو است، افزود: آنگونه که باید و شاید تاکنون نتوانسته‌ایم از بازار سوریه بهره‌مند شویم. سوریه، سرزمین فرصت‌ها است، اما اگر بتوان شناخت واقعی به سرمایه‌گذار دهیم و در کنار ترسیم فرصت‌ها، تهدید‌ها را نیز به آن‌ها اعلام کنیم می‌توانیم از بازار کوچک، اما پرعمق این کشور استفاده کنیم.

به گفته شمشادی یکی از راهکار‌های ایجاد اطمینان برای سرمایه‌گذاران ایرانی ایجاد تضمین و ضمانت‌های مختلف، ارائه یارانه و حل مشکلات بین بانکی ۲ کشور است.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه همچنین به سفر آیت‌الله رئیسی به سوریه اشاره و اظهار کرد: از سال ۱۳۸۹ هیچ سفر رسمی در سطح مقامات ارشد کشور ایران به سوریه انجام نشده است، این موضوع همچنین از نظر بعد سیاسی بسیار حائز اهمیت است و باید از نظر رسانه‌ای نگاه ویژه‌ای به این مساله داشت و حتی قابل بررسی تحقیقاتی است.

وی در ادامه افزود: این سفر اگر با هدف سیاسی انجام شود و عزمی برای برطرف کردن موضوعات اقتصادی و تجاری بین ۲ کشور در این سفر صورت نگیرد، ایران و سوریه به اهداف اقتصادی و تجاری بلندمدت خود دست نخواهند یافت و باید مسئولان ۲ کشور برای رفع مشکلات و تنگنا‌ها و ایجاد هم‌گرایی تلاش خود را انجام دهند.  

رشد تولید ناخالص داخلی یکی از مزایای توسعه روابط اقتصادی با همسایه‌ها است

شمشادی همچنین به مزایای ایجاد روابط اقتصادی با کشور‌های همسایه اشاره کرد و گفت: اگر ایران بتواند از بازار چند صد میلیون دلاری همسایه‌های خود سهم مناسبی کسب کند می‌تواند تولید ناخالص داخلی خود را رشد دهد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه تاکید کرد: ایجاد روابط تجاری با همسایگان نباید در حد حرف و شعار باشد. ایران باید از مزیت‌های بازار کشور‌های همسایه و کشور‌های غرب آسیا شناخت لازم پیدا کند تا بتواند از این بازار‌های اقتصادی سهم خود را کسب کند و زمینه رشد اقتصادی و در نهایت منفعت مردم را فراهم کند.

وی همچنین به استفاده از ارز ملی ۲ کشور در انجام مبادلات اشاره کرد و گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی ۲ کشور امکان استفاده از ریال یا تومان ایرانی و در مقابل استفاده از لیر سوریه در کوتاه‌مدت نیست، اما ایران و سوریه می‌توانند با توسعه روابط اقتصادی و حفظ ارزش پول ملی خود در بلندمدت دلار را کنار و از ارز ملی در انجام مبادلات استفاده کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *