واردات خودرو همچنان معطل طرح و لایحه؛ نمایندگان مجلس درباره لایحه تسهیل در واردات خودرو چه می‌گویند؟

8:00 - 12 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۰۳۴۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
واردات خودرو همچنان معطل طرح و لایحه؛ نمایندگان مجلس درباره لایحه تسهیل در واردات خودرو چه می‌گویند؟
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی ۲فوریتی لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو موافقت کردند. برخی از نمایندگان می‌گویند با انجام واردات، بازار خودرو کنترل می‌شود و حتی ممکن است قیمت‌ها تا ۵ برابر کاهش یابد.

خبرگزاری میزان _ سال ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی مجوز ۵ ساله واردات خودرو را صادر و دولت نیز در جهت ساماندهی بازار خودرو و ایجاد رقابت، یک‌میلیارد دلار برای اجرای این طرح سرمایه‌گذاری کرد.

بر اساس اعلام وزارت اقتصاد اولویت واردات با خودرو‌های با قیمت پایین بوده تا مصرف‌کنندگان متوسط کشور بتوانند از آن استفاده کنند.

در جهت اجرای این ابلاغیه، واردات خودرو با پیش‌بینی واردات ۱۰۰هزار دستگاه خودرو از دی سال ۱۴۰۱ شروع شد، اما با وجود وعده وزارت صمت مبنی بر واردات ۱۰۰هزار دستگاه خودرو اجرای کامل این هدف عملی نشد و تحقق آن به سال‌جاری موکول شد.

وزارت صمت همچنین برای مدیریت و کنترل بازار خودرو در کنار واردات خودرو‌های نو، لایحه واردات خودرو‌های کارکرده با عمر ۵ سال به شرط دریافت گواهی از سازمان استاندارد و محیط‌زیست را تنظیم و به مجلس ارسال کرد.

در همین رابطه نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته در جریان رسیدگی به لایحه تسهیل در واردات خودرو‌های نو، کارکرده و ماشین‌آلات راهسازی با ۱۶۲ رأی موافق از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه، موافقت کردند.

در این لایحه ۲ فوریتی، تسهیل‌گری در روند واردات خودرو مورد توجه قرار گرفته و در عمل شرایطی که مانع تسهیل واردات خودرو به کشور می‌شود از بین می‌رود.

بنا به اعلام دولت، هدف از ارائه این لایحه تنظیم بازار و تنوع‌بخشی به بازار خودرو با تسهیل واردات است.

کاهش ۵ برابری قیمت با واردات خودرو

در همین رابطه مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: واردات خودرو‌های خارجی باعث کاهش ۴ تا ۵ برابری قیمت خودرو‌های خارجی می‌شود.

وی اعلام کرد: اگر قیمت خودرو‌های خارجی کاهش یابد، شاهد کاهش قیمت خودرو‌های داخلی نیز خواهیم بود.

همچنین محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس، در گفت‌وگو با میزان تصریح کرد: عدم واردات خودرو بازار را با التهاب رو‌به‌رو می‌کند و تنها موجب منفعت برخی از افراد می‌شود.

احمد رسولی‌نژاد، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، نیز در گفت‌وگو با میزان از ارسال طرح تسهیل‌گری واردات خودرو جهت بررسی به کمیسیون صنایع و معادن در هفته آینده خبر داد.

همچنین محمدرضا احمدی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، در خصوص این موضوع گفته است: قیمت پراید سر به فلک کشیده است، مردم از ما مطالبه می‌کنند و می‌گویند که خرید خودرو به یک آمال و آرزو تبدیل شده است. در لایحه مذکور تنوع‌بخشی در بازار خودرو، رفع موانع و مشکلات مورد توجه قرار گرفته است.

رسول فرخی میکال، نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی، نیز با اشاره به اینکه واردات خودرو انحصار را می‌شکند و دست مافیا را کوتاه می‌کند، اعلام کرده است: یکی از موارد دارای اهمیت واردات خودرو بوده و دولت باید واردات خودروی صفر کیلومتر و تامین قطعات را در دستورکار خود قرار دهد. باید انحصار در بازار خودرو شکسته شود تا به یکی از بهترین تولیدکنندگان خودرو تبدیل شویم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *