تلاش کشور‌ها برای دلارزدایی و استفاده از ارز‌های جایگزین

12:30 - 11 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۰۲۱۴
تلاش کشور‌ها برای دلارزدایی و استفاده از ارز‌های جایگزین
بسیاری از نقاط جهان به دنبال رهایی از کنترل دلار هستند، زیرا پیوند با پول آمریکا آن‌ها را از مزایای بسیاری که ممکن است در صورت کاهش ارزش پول محلی به دست آورند، محروم می‌کند.

خبرگزاری میزان - پس از انجام اولین خرید گاز طبیعی مایع بین فرانسه و چین با استفاده از تسویه حساب یوان چین به جای دلار، در بحبوحه پذیرش رو به رشد یوان در بازار‌های بین المللی، گزارش‌هایی وجود دارد که برخی کشور‌ها دلار را کنار می‌گذارند.

اکنون سیاستگذاران در بسیاری از نقاط جهان به دنبال رهایی از کنترل دلار هستند، زیرا پیوند با پول آمریکا آن‌ها را از مزایای بسیاری که ممکن است در صورت کاهش ارزش پول محلی به دست آورند، محروم می‌کند.

گزارش «اکونومیست» حاکی از آن است که سقوط ارز یک رویداد منفی تلقی می‌شود، زیرا واردات را گران‌تر می‌کند و همچنین باعث بدتر شدن سطح زندگی افراد و افزایش هزینه‌های تجارت می‌شود. 

«امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه نیز در مصاحبه با روزنامه «پولیتیکو» گفته بود که اروپا باید وابستگی خود را به دلار آمریکا کاهش دهد.

همچنین روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» در گزارشی گفته بود که بیشتر کشور‌های جهان در حال حاضر تمایل به کنار گذاشتن دلار دارند و واشنگتن است که با استفاده از ارز خود به عنوان ابزاری برای فشار سیاسی، به این وضعیت دامن زده است.

«رنو ژرار»، تحلیلگر فرانسوی، می‎گوید که روند حذف دلار و کنار گذاشتن آن «بازگشت ناپذیر» است؛ بسیاری از کشور‌ها می‌خواهند از دلار خلاص شوند تا در آینده از خود در برابر هوی و هوس کاخ سفید محافظت کنند.

واحد پول «بریکس»

از سوی دیگر، «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه درباره ایده واحد پول «بریکس» صحبت و بر لزوم تلاش در جهت تصویب آن تاکید کرد و اینکه نمی‌توان به مکانیسم‌های مالی غرب تکیه کرد.

او گفته بود که آمریکا همیشه آماده فریب دادن در هر لحظه برای رسیدن به هدفی گذرا است و ادامه داد: سهم ارز‌های ملی در تسویه حساب‌های بین کشور‌های بریکس به طور فعال در حال افزایش است. 

قابل ذکر است که «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا»، رئیس جمهور برزیل هم پیش از این پیشنهاد کرده بود که امکان تصویب ارز یکپارچه برای «مرکوسور» (بازار مشترک کشور‌های آمریکای لاتین) برای بهره‌مندی از آن در حساب‌های این بازار بررسی شود.

از سوی دیگر، آرژانتین و برزیل در حال تجدید مذاکرات خود برای تشکیل یک واحد پول مشترک مشابه هستند.

وزیر اقتصاد آرژانتین هم گفت: برزیل و آرژانتین از دیگر کشور‌های آمریکای لاتین برای پیوستن به تشکیل این ارز یکپارچه دعوت خواهند کرد.

تلاش برای دلارزدایی

کشور‌ها به دنبال راه‌هایی برای دور زدن استفاده از دلار آمریکا به طرق مختلف از جمله تصفیه بخش‌های زیادی از بدهی‌های خود به ارز‌های محلی هستند. 

به گزارش «فایننشال تایمز»، «زولتان بوزار»، رئیس جهانی استراتژی نرخ بهره کوتاه مدت در «کردیت» سوئیس، گفت که سیستم پولی با چالش‌هایی مواجه است، اما اکنون چین در حال نوشتن «قوانین جهان کنونی» است؛ چیزی که نوع جدیدی از جهانی شدن را از طریق نهاد‌هایی مانند گروه «بریکس» و «سازمان همکاری شانگهای» ایجاد خواهد کرد.

در همین حال، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، گفت که منتظر عقب‌گردی بزرگ برای دلار است که در ۲۰۰ سال گذشته بی‌سابقه خواهد بود.

«نشنال اینترست» نیز در مقاله‌ای با عنوان «جنگ روسیه و چین با دلار تازه شروع شده است»، اشاره کرد که اتحاد چین و روسیه به تهدیدی ملموس برای هژمونی مالی واشنگتن تبدیل شده است، زیرا این دو کشور تلاش می‌کند کشور‌های دیگر را به یک واحد پولی جایگزین جذب کند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *