رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مرگ و میر کارگران در کشور‌های غربی؛ بحرانی بی پایان

10:10 - 11 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۰۱۵۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مرگ و میر کارگران در کشور‌های غربی؛ بحرانی بی پایان
بررسی موضوع مرگ و میر کارگران در کشور‌های غربی به عنوان مدعیان حفظ و پیشگامی حقوق بشر به آماری هولناک منجر می‌شود.

خبرگزاری میزان – مردم سراسر جهان برای تامین معاش در کشور‌های خود یا دیگر کشور‌ها سر کار می‌روند، اما شمار قابل توجهی از این افراد سالانه جان خود را در محل کار از دست می‌دهند و هیچگاه به خانه باز نمی‌گردند.

دلیل اصلی مرگ و میر در محل کار در سراسر جهان، قربانی کردن امنیت برای صرفه جویی در هزینه‌هاست که سبب می‌شود روش‌های ناامن کاری همچنان مجاز باشند.

خطرناک‌ترین کشور‌ها و صنایع جهان برای کارگران

بر اساس بررسی‌های انجام شده، خطرناک‌ترین کشور‌ها در تمام صنایع در جهان بوتان، جمهوری آذربایجان، تیمور شرقی، نپال، نامیبیا، زیمبابوه، نیکاراگوئه و لائوس هستند؛ نرخ مرگ و میر کارگران در این کشور‌های حدود ۳۰ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار کارگر است.

خطرناک‌ترین صنایع جهان نیز بخش صنعت و معدن است که ۷۵.۲۴ مورد مرگ و میر به ازای هر ۱۰۰ هزار کارگر را ثبت کرده است.

این صنعت در ۲۱ درصد کشور‌ها به ویژه ازبکستان، سوئد و اسپانیا شدیدا مرگبار است.

مرگ و میر کارگران در کشور‌های غربی؛ بحرانی بی پایان

میانگین نرخ مرگ و میر در محل کار برای هر فعالیت اقتصادی در سراسر جهان

از بین تمام فعالیت‌های اقتصادی مورد بررسی، ماهیگیری بالاترین میانگین جهانی مرگ و میر را با رقم ۹۶/۱۵ به ازای هر ۱۰۰ هزار کارگر داشت؛ این بخش خطرناک‌ترین بخش کاری در کانادا بود که در آن نرخ مرگ و میر ۲۷.۳۲ به ازای هر ۱۰۰ هزار کارگر است.

فرانسه، خطرناک‌ترین مکان‌ برای کار در اتحادیه اروپا

آمار و ارقام موجود نشان می‌دهد که فرانسه یکی از خطرناک‌ترین مکان‌ها برای کار در اتحادیه اروپاست؛ این کشور دارای بیشترین تعداد حوادث کار در اتحادیه اروپا و دارنده عنوان دوم در سوانح مرگبار است.

بر اساس ارقام ناظر آمار اتحادیه اروپا، فرانسه در زمینه حوادث کاری غیر کُشنده در اروپا در صدر قرار دارد و دانمارک با فاصله‌ای اندک این کشور را دنبال می‌کند.

در حوادث کاری کُشنده نیز فرانسه پس از ایتالیا قرار دارد و اسپانیا و آلمان نیز پشت سر فرانسه حضور دارند.

مرگ و میر کارگران در کشور‌های غربی؛ بحرانی بی پایان

خطرناک‌ترین کشور‌های اروپایی برای کار

در زمینه بروز حوادث مربوط به کار در کشور‌های اروپایی، قبرس خطرناک‌ترین کشور در قاره سبز است؛ بلغارستان و ایتالیا و سپس فرانسه نیز دیگر کشور‌های حاضر در این جدول هستند.

بیش از یک پنجم از کل حوادث مرگبار در محل کار در کشور‌های اروپایی در بخش ساخت و ساز رخ داده است.

مرگ و میر کارگران در کشور‌های غربی؛ بحرانی بی پایان

افزایش مرگ و میر سالانه کارگران در اروپا

کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری اروپا (Etuc) در جدیدترین گزارش خود ضمن اعلام هشدار درباره افزایش مرگ و میر سالانه کارگران در این قاره اعلام کرد که حواث کاری مرگبار در نیمی از کشور‌های عضو افزایش داشته است.

این نهاد اروپایی پیش بینی کرد که نرخ مرگ و میر کارگران در اروپا تا ۲۰۲۶ به ویژه در ایتالیا در روند افزایشی خواهد بود؛ این در حالیست که پیش بینی قبلی تداوم این روند را تا ۲۰۵۵ تخمین می‌زند.

دلیل چنین پیش بینی افزایش سالانه مرگ و میر کارگران در ۱۲ کشور اروپایی به ویژه ایتالیا، اسپانیا و پرتغال در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ اعلام شد.

این آژانس چشم انداز مرگ و میر سالانه کارگران در فرانسه و اسپانیا را بسیار تیره اعلام و تاکید کرد اگر حوادث مرگبار با همان سرعت دهه گذشته ادامه یابد، ۲۵ هزار و ۱۶۶ مرگ دیگر در محل کار در اروپا بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۹ ثبت خواهد شد.

بر اساس ارزیابی مذکور، انتظار حذف مرگ و میر در محل کار در فرانسه و اسپانیا وجود ندارد.

مرگ و میر کارگران در کشور‌های غربی؛ بحرانی بی پایان

مرگ و میر کارگران در آمریکا

بزرگ‌ترین فدراسیون کارگری آمریکا «AFL-CIO» چند روز پیش سی و دومین گزارش سالانه خود را منتشر کرد؛ یافته‌های کلیدی این گزارش نگران کننده بود.

یکی از کلیدی‌ترین یافته‌های این گزارش سهم نامتناسب کارگران لاتین تبار و سیاهپوست از مرگ و میر در محل کار بود.

این گزارش نشان می‌دهد که نرخ مرگ و میر برای کارگران سیاه پوست از ۳.۵ به ۴.۰ در هر ۱۰۰ هزار کارگر افزایش یافته و بیش از ۶۵۰ نفر در حین کار جان خود را از دست داده اند که بالاترین رقم در نزدیک به دو دهه است.

در عین حال، کارگران لاتین تبار بیشترین خطر مرگ در حین کار را دارند؛ نرخ مرگ و میر آن‌ها ۴.۵ در هر ۱۰۰ هزار کارگر است که در دهه گذشته ۱۳ درصد رشد داشته است؛ ضمن این که افزایش جزئی در مرگ و میر کارگران لاتین تبار در سال ۲۰۲۱ وجود داشت و اکثریت قریب به اتفاق افرادی که جان خود را از دست دادند مهاجر بودند.

منتقدان می‌گویند که سهم بالای مرگ و میر کارگران سیاهپوست و لاتین تبار در محل کار در آمریکا به عنوان یکی از ثروتمندترین کشور‌های جهان، نشان دهنده نژادپرستی نهادینه در این کشور است.

مرگ و میر کارگران در کشور‌های غربی؛ بحرانی بی پایان

گزارش مذکور همچنین نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱:

روزانه ۳۴۳ کارگر بر اثر شرایط خطرناک کار جان خود را از دست دادند

۵ هزار و ۱۹۰ کارگر در حین کار در آمریکا کشته شدند.

تخمین زده می‌شود که ۱۲۰ هزار کارگر بر اثر بیماری‌های شغلی جان خود را از دست داده اند.

نرخ تلفات شغلی به ۳.۶ در هر ۱۰۰ هزار کارگر افزایش یافت.

کارفرمایان نزدیک به ۳.۲ میلیون آسیب و بیماری ناشی از کار را گزارش کردند.

کارگران سیاهپوست با بالاترین نرخ در بیش از یک دهه گذشته در حین کار جان خود را از دست دادند.

کارگران لاتین تبار همچنان بیش از دیگر کارگران در معرض خطر مرگ در حین کار قرار دارند.

کارگران خردسال و مسن در معرض خطر بالای مرگ قرار دارند.

این در حالیست که تاثیر واقعی شیوع کرونا ناشی از حضور در محل کار در آمریکا ناشناخته مانده است؛ داده‌های محدود موجود نشان می‌دهد که بیش از ۱.۵ میلیون نفر از کارکنان خانه‌های سالمندان در آمریکا به کرونا مبتلا شده و بیش از ۳ هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

بالاترین نرخ مرگ و میر کارگران در ایالت‌های وایومینگ، داکوتای شمالی، مونتانا و لوئیزیانا گزارش شده است و خطرناک‌ترین صنایع و محل‌های کار در آمریکا نیز ماهیگیری، حمل و نقل و معدن بودند.

آمار جراحات و مرگ و میر در محل کار از سوی اداره آمار کار نشان داده بود که در سال ۲۰۱۹، ۵ هزار و ۳۳۳ حادثه شغلی مرگبار در آمریکا رخ داده است که بیشترین تعداد از سال ۲۰۰۷ بود.

عدم رسیدگی قضایی به مرگ و میر کارگران در محل کار در کشورهای غربی

یکی از موضوع‌های مهم در زمینه مرگ و میر کارگران در محل کار در کشورهای غربی، عدم رسیدگی قضایی به پرونده‌های آنان است.

گذشته از مرگ و میر کارگران مهاجر به ویژه در کشور‌های غربی که مرگ‌هایی خاموش هستند، مرگ و میر دیگر کارگران اتباع کشور‌های مذکور هم چندان محل بحث و رسیدگی نیست.

به عنوان مثال، از سال ۱۹۷۰ تاکنون در آمریکا فقط ۱۲۸ مورد مرگ کارگران تحت پیگرد کیفری قانون ایمنی و بهداشت شغلی قرار گرفته است.

مرگ و میر کارگران مهاجر

مرگ و میر کارگران مهاجر در کشور‌های مختلف در حالی رخ می‌دهند که آمار دقیقی از آن‌ها وجود ندارد.

این کارگران که شامل زنان، کودکان و افراد مسن می‌شوند، عمدتا در جریان استثمار کاری در شرایط خطرناک جان خود را از دست می‌دهند؛ این افراد به دلیل نداشتن مجوز کار از کارفرمایان خود شکایت نمی‌کنند.
بر اساس آمار‌ها می‌توان آمریکا را یکی از کانون‌های شدید استثمار کارگران مهاجر به ویژه کودکان مهاجر کارگر دانست و کودکان مهاجر کارگر در این کشور به شکل فزاینده‌ای قتل عام می‌شوند.

۲۴ کودک زیر ۱۸ سال و ۳۵۰ کودک زیر ۲۵ سال در سال ۲۰۲۱ در حین کار در آمریکا جان خود را از دست دادند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، محققان فدرال طی سال گذشته افزایش ۳۷ درصدی کار غیرقانونی کودکان در کارخانه‌ها، غذاخوری‌ها و دیگر مکان‌های کاری آمریکا را ثبت کردند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *