۲۰۲۳ مرگبارترین سال برای پناهجویان در سواحل تونس

8:30 - 11 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۰۱۱۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
۲۰۲۳ مرگبارترین سال برای پناهجویان در سواحل تونس
سال ۲۰۲۳ مرگبارترین سال برای پناهجویان در سواحل تونس بوده و تاکنون اجساد ۳۰۰ مهاجر در سواحل این کشور پیدا شده است.

خبرگزاری میزان - قبرستان‌های تونس پر از اجساد پناهجویان می‌شود و سواحل این کشور شاهد مرگ روزافزون پناهجویان است.

بیمارستان‌ها، سردخانه‌ها و مراکز دفن تحت فشار، با بیش از ۳۰۰ جسد در سال جاری تنها در یک منطقه پیدا شده است.

ساخت گورستان‌های جدید برای پناهجویان

به گزارش گاردین، مقامات تونس در حال بررسی ساخت گورستان‌های جدید هستند، زیرا گورستان‌های این کشور فضای کافی برای دفن ده‌ها پناهجو را که هر روز در سواحل آن غوطه‌ور می‌شوند، ندارند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، سه ماه نخست سال ۲۰۲۳ برای افرادی که قصد عبور از دریای مدیترانه مرکزی را داشتند از سال ۲۰۱۷ تا کنون مرگبارترین ماه‌ها بوده است و تعداد فزاینده قایق‌های حامل پناهجویان در دریا غرق شده‎اند.

اجساد، از جمله اجساد کودکان و زنان باردار، اغلب در سواحل تونس پیدا و در آنجا جمع‌آوری و دفن می‌شوند.

کشف ۳۰۰ جسد پناهجویان در سال ۲۰۲۳

به گفته هلال احمر تونس، سال گذشته بیش از ۸۰۰ جسد تنها در منطقه «اسفاکس» پیدا شد و بیش از ۳۰۰ جسد از ابتدای سال ۲۰۲۳ یافت شده است.

در نتیجه این مرگ و میرها، مراسم تشییع جنازه تقریبا هر روز برگزار می‌شود تا فشار بر روی آن‌ها کاهش یابد؛ بیمارستان‌ها، سردخانه‌های محلی از ظرفیت خود فراتر رفته‌اند و فضای دفن در بسیاری از گورستان‌های شهری برای دفن پناهجویان، به‌ویژه از کشور‌های جنوب صحرای آفریقا، رو به اتمام است.

در بیانیه فرمانداری «اسفاکس» که نشست اضطراری با مقامات بهداشتی برگزار کرده، آمده است: به دلیل افزایش تعداد زیادی از قربانیان، بیش از ۱۷۰ جسد از ظرفیت پذیرش بخش پزشکی قانونی بیمارستان دانشگاه «حبیب بورغیبه» فراتر رفته است؛ «راه حل‌های ریشه ای» برای مشکل پیدا کنید؛ این‌ها شامل «تخصیص سریع گورستان برای مهاجران و تهیه کامیون‌های یخچال‌دار برای حمل اجساد اغلب در حال تجزیه» است.

موج گسترده پناهجویان

از ژانویه گذشته، بیش از ۳۵ هزار نفر، حدود چهار برابر بیشتر از سال ۲۰۲۲، به خط ساحلی ایتالیا رسیده‌اند، با افزایش شدید قایق‌های پناهجویان در ماه گذشته که تلاش می‌کردند به جزیره کوچک ایتالیایی لامپدوزا، یکی از جنوبی‌ترین مناطق اروپا برسند. 

بر اساس داده‌های آژانس پناهندگان سازمان ملل، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، نزدیک به ۲۰ هزار مهاجر در سال جاری از تونس و حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ مهاجر از لیبی خارج شده‌اند؛ با این حال، خروج بیشتر به معنای مرگ و میر بیشتر است و مقامات ایتالیایی و مالتی متهم به تاخیر در تلاش‌های نجات هستند.

عدم تلاش برای شناسایی اجساد

«فیلیپو فوری»، محقق وابسته در موسسه Mecmi، یک گروه تحقیقاتی که به دنبال بررسی مرگ و میر در طول مهاجرت است، گفت: سیستم تونس برای دریافت و مدیریت اجساد برای چنین وضعیتی آماده نبود؛ بخش‌های پزشکی قانونی در حال فروپاشی هستند، گورستان‌ها در حال تکمیل ظرفیت هستند و اجساد مهاجران در بلاتکلیفی معلق است.

«فوری» افزود: بازرسان تونسی که اجساد پناهجویان جنوب صحرا را کالبدشکافی می‌کنند، برای تعیین علل مرگ و نه هویت قربانی فعالیت می‌کنند؛ هیچ تعهدی برای مقامات در شناسایی جسد وجود ندارد؛ علاوه بر این، اگر هیچ عضوی از خانواده وجود نداشته باشد که ناپدید شدن را گزارش کند، شناسایی برای مقامات «بی ربط» می‌شود.

«سیلویا دی میو»، انسان شناس دانشگاه جنوا و عضو Mem.Med – Memoria Mediterranea، پروژه‌ای که هدف آن شناسایی افراد مفقود شده در دریای مدیترانه است، گفت: تعداد افرادی که در تلاش برای عبور از دریای مدیترانه جان خود را از دست می‌دهند، بسیار بیشتر از آن چیزی است که شناسایی می‌شود.

«دی میو» گفت: کشتی‌های غرق شده و مرگ و میر بسیار متعددی وجود دارد که در سطح ملی گزارش نشده است؛ بر اساس گزارش‌هایی که از خانواده‌های مهاجران دریافت می‌کنیم، می‌دانیم که بسیاری از مرگ‌ها ناشناخته مانده‌اند؛ آن‌ها کشتی‌های غرق‌شده‌ای هستند که اجساد موجود در آن‌ها به خشکی نمی‌رسد یا در دریا پیدا نمی‌شوند.

او گفت که اراده‌ای برای نام بردن از این افراد وجود ندارد، زیرا این امر مستلزم پذیرفتن مسئولیت و به رسمیت شناختن جنایات مختلف است و خاطره این مرگ‌ها از نظر سیاسی بسیار ناخوشایند است.

برای مقابله با وضعیت اضطراری، برخی از شهرداری‌های تونس اجازه دفن مهاجران در گورستان‌های محلی خود را داده‌اند؛ در یکی از گورستان‌ها در شهر ساحلی اسفاکس، واقع در ۱۷۰ مایلی (۲۷۰ کیلومتری) جنوب شرقی تونس، مقامات قبلا منطقه‌ای را برای دفن مهاجران صحرای جنوب با سنگ قبر‌های خالی و بی‌نام در نظر گرفته‌اند.

مشکل شناسایی اجساد 

یکی از فعالان حامی حقوق پناهجویان که به بازیابی اجساد کمک می‌کند، گفت: یکی از مشکلات اصلی در بازیابی مهاجرانی که در سواحل تونس گیر افتاده‌اند، شناسایی قربانیان است.

با توجه به اینکه اکثر اجساد بدون سند و در حالت تجزیه یافت می‌شوند، کاری بسیار پیچیده است که نشان می‌دهد آن‌ها برای چندین روز در آب بوده‌اند.

عدم پاسخگویی مالت و ایتالیا

ایتالیا و مالت، دو کشور عضو اتحادیه اروپا که بر اساس قوانین بین‌المللی موظف به مداخله برای نجات پناهجویان در مدیترانه مرکزی هستند، متهم به عدم پاسخگویی فوری به تماس‌های اضطراری مختلف قایق‌های در حال غرق شدن هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *