دیدارهای وزیر امور خارجه در لبنان|

امیرعبدالهیان: ایران از توافق میان گروه‎های لبنانی حمایت می‎کند

12:32 - 07 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۹۵۲۹
امیرعبدالهیان: ایران از توافق میان گروه‎های لبنانی حمایت می‎کند
وزیر امور خارجه کشورمان و همتای لبنانی وی با یکدیگر دیدار و سپس در یک نشست مطبوعاتی مشترک حضور پیدا کردند.

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به لبنان با «عبدالله بوحبیب»، همتای لبنانی خود دیدار و گفت‎وگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با تاکید بر اهمیت روابط دو کشور، برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی در اولین فرصت بعد از تشکیل دولت جدید لبنان و توسعه روابط اقتصادی دو کشور را مورد تاکید قرار داد و بر ارتقای مناسبات در ابعاد مختلف آن تاکید کرد.

امیرعبداللهیان ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط دوجانبه، با لبنان در تمامی زمینه‌ها و تاکید بر هر نوع همکاری در زمینه‌های مورد درخواست دولت لبنان به منظور کمک به مردم این کشور از تمامی اقوام، مذاهب و ادیان، تاکید کرد: برای حل بحران انرژی و برق در لبنان، جمهوری اسلامی ایران آماده انتقال تجربیات خود در زمینه احداث و راه اندازی نیروگاه‌های برق و نیز تعمیر و نگهداری در این حوزه است.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص تحولات صحنه داخلی لبنان، با دعوت طرف‌های لبنانی به گفت‎وگو در خصوص انتخاب رئیس جمهور و تکمیل روند سیاسی در این کشور در سریع‌ترین زمان ممکن، تاکید کرد: مقامات لبنانی از توان و شایستگی لازم برای انتخاب رئیس جمهور و تکمیل روند سیاسی در لبنان برخوردارند.

امیرعبداللهیان ضمن اشاره به خطرات رژیم صهیونیستی برای صلح و امنیت منطقه، تحولات منجر به گفت‎وگو‌ها و توافق تهران- ریاض برای از سرگیری روابط دو کشور را تشریح و در خلال آن به عصبانیت رژیم صهیونیستی از این تحول اشاره کرد.

عبدالله بوحبیب، وزیر امور خارجه لبنان نیز در این دیدار با تشریح شرایط جاری در صحنه داخلی لبنان خصوصا مشکلات ناشی از عدم انتخاب رییس جمهور در این کشور، از توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی و از سرگیری روابط فی‌مابین استقبال و نسبت به تاثیرات مثبت این توافق در کل منطقه از جمله لبنان ابراز امیدواری کرد.

تحولات فلسطین، افغانستان، یمن، سودان و اوکراین از دیگر موضوعات مورد تبادل نظر بین وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و لبنان در این دیدار بود که طی آن وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص بروز درگیری داخلی در سودان ابراز نگرانی کرد و در ارتباط با اوکراین نیز مواضع کشورمان در زمینه عدم حمایت از جنگ اوکراین را تشریح کرد.

نشست مطبوعاتی امیرعبداللهیان و بوحبیب

دو طرف در پی این نشست در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردند.

امیرعبداللهیان، گفت: ما امروز درباره مسائل دوجانبه، وضعیت داخلی لبنان و موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر مشورت کردیم.

وزیر امور خارجه، اظهار کرد: ایران همواره جز خیر برای لبنان نمی‌خواهد و ما همه جهات لبنانی را به تسریع در انتخاب رئیس جمهور و تکمیل روند سیاسی در این کشور مهم منطقه تشوق می‌کنیم.

وی تاکید کرد: مقامات لبنانی، احزاب سیاسی و همه جهات در لبنان از توانمندی و شایستگی لازم برای اتفاق نظر در خصوص انتخاب رئیس جمهور برخوردار هستند.

امیرعبداللهیان تاکید کرد که ایران از هرگونه انتخاب و توافقی که بین همه جهات در لبنان صورت بگیرد، حمایت خواهد کرد.

دیدار امیرعبداللهیان و نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان

امیرعبداللهیان در ادامه دیدارهای خود با مقامات لبنانی با نجیب میقاتی، نخست وزیر دولت پیشبرد امور این کشور دیدار کرد.

امیرعبدالهیان: ایران از توافق میان گروه‎های لبنانی حمایت می‎کند

دیدار با رئیس مجلس لبنان

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با نبیه بری، رئیس مجلس لبنان دیدار کرد.

امیرعبدالهیان: ایران از توافق میان گروه‎های لبنانی حمایت می‎کند

انتهای پیام/

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *