گفت‌وگو|

افزایش ۲ برابری مشاوره‌های روانشناسی نسبت به قبل از شیوع کرونا/ روانشناسان در چند سال آینده بزرگ‌ترین صنف کشور می‌شوند

8:30 - 08 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۹۴۳۴
افزایش ۲ برابری مشاوره‌های روانشناسی نسبت به قبل از شیوع کرونا/ روانشناسان در چند سال آینده بزرگ‌ترین صنف کشور می‌شوند
رئیس سازمان نظام روانشناسی گفت: روزانه حدود ۲۰۰ هزار مشاوره در سراسر کشور ارائه می‌شود که این مقدار نسبت به زمان قبل از شیوع کرونا ۲ برابر شده است.

نهم اردیبهشت در تقویم شمسی به نام روز روانشناس و مشاور نامگذاری شده است، در تقویم میلادی نیز روز ۲۹ آوریل را به نام روانشناسان نامگذاری کرده‌اند.

به همین مناسبت محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی در گفتگو با میزان ضمن تبریک این روز به روانشناسان و مشاوران که با ویژه در ایام شیوع کرونا زحمات فراوانی کشیدند، گفت: سال ۱۳۸۲ مجلس شورای اسلامی قانون تشکیل سازمان نظام روان‌شناسی را در کشور تصویب و در تاریخ ۹ اردیبهشت این سازمان تاسیس شد و به همین مناسبت هر ساله روانشناسان و مشاوران این روز را گرامی می‌دارند و مراسم‌هایی در همین رابطه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر به ویژه ۴ سال گذشته روانشناسی و مشاوره مورد توجه قرار گرفته، شیوع کرونا هم به سبب مشکلاتی که برای سلامت روان افراد به وجود آورد به این امر کمک کرد و تعداد زیادی از افراد به دریافت خدمات روانشناسی روی آوردند به نحوی که روزانه حدود ۲۰۰ هزار مشاوره در سراسر کشور توسط همکاران ما ارائه می‌شود که این مقدار نسبت به زمان قبل از شیوع کرونا ۲ برابر شده است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی با بیان اینکه در حال حاضر روانشناسی بخشی از سفره مردم شده است و افراد برای داشتن زندگی بهتر و با کیفیت‌تر به روانشناس مراجعه می‌کنند افزود: جمعیت هدف روانشناسان و مشاوران جمعیت کل کشور است.

این روان‌شناس ضمن اشاره به اینکه ما در حال حاضر ۱۰ هزار روانشناس دارای پروانه فعالیت از سازمان نظام روان‌شناسی فعال هستند، اظهار کرد: تشکیل سازمان نظام روانشناسی و ساماندهی صنف که با کمک مجلس شورای اسلامی صورت گرفت یکی از اقدامات بسیار خوبی بود که بعد از انقلاب اسلامی صورت گرفت و باعث شد تا ما در بین کشور‌های منطقه در ساماندهی خدمات روان‌شناسی و مشاوره پیشتاز باشیم.

حاتمی با بیان اینکه با تغییر رویکرد مردم وضعیت روانشناسی و مشاوره بهبود پیدا کرده است، توضیح داد: ما شاهد این موضوع هستیم که صندلی‌های رشته روانشناسی و مشاوره در دانشگاه‌ها افزایش پیدا کرده و تعداد زیادی از دانشجویان با علاقه بسیار این رشته را انتخاب می‌کنند، طبق برآورد‌ها بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو در سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های روان‌شناسی و مشاوره در حال تحصیل هستند که اگر همین روند ادامه داشته باشد ما طی چند سال آینده بزرگ‌ترین صنف کشور می‌شویم و حتی از رشته پزشکی هم جلوتر می‌ریم.

وی عنوان کرد: با تلاش‌هایی در سال‌های اخیر توسط سازمان نظام روانشناسی صورت گرفته روانشناسی به حاکمیت معرفی شده و حاکمیت هم روانشناسی و مشاوره را به رسمیت شناخته است و شاهد این موضوع هستیم که رئیس جمهور در کنگره کرونا در رابطه با نقش و کارآمدی روانشناسی و مشاوره پیام فرستادند و در مورد بیمه‌های پایه و تکمیلی شخصا دستور می‌دهند و هرسال تعرفه‌های خدمات روان‌شناسی و مشاوره توسط هیات وزیران تایید و اعلام عمومی می‌شود ومجلس شورای اسلامی فراکسیون سلامت روان را تشکیل می‌دهد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ۵۰ تفاهم‌نامه را با نهاد‌های مختلف منعقد کردیم، یادآور شد: نهاد‌هایی نظیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مراکز روان‌شناسی و مشاوره شمیم را راه اندازی کرده که بیش از ۵۲۰ روانشناس با آن‌ها همکاری می‌کنند، کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز مراکز خدمات مشاوره را در مراکز استان‌ها تاسیس کرده که بیش از ۲ هزار روان‌شناس در این مراکز مشغول فعالیت هستند، فرماندهی انتظامی کشور هم مراکز خدمات روان‌شناسی آرامش را تاسیس کرده که بیش از ۲ هزار روان‎شناس دارد و سازمان بهزیستی کشور نیز به بیش از ۳ هزار مرکز روان‌شناسی و مشاوره مجوز داده است.

وی ادامه داد: شعار امسال ما همان شعاری است که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده «سلامت روان برای همه» است و اولویت ما آموزش و پرورش است و تلاش می‌کنیم که هر مرکز آموزشی حداقل یک روانشناس داشته باشد چرا که واقعا دانش‌آموزان به آن احتیاج دارند.

حاتمی متذکر شد: اگر می‌خواهیم با آسیب‌های اجتماعی مقابله کنیم و هزینه‌ها را کاهش دهیم باید به روانشناسی اهمیت دهیم و روانشناسی و مشاوره را به خانه‌ها ببریم، من از وزارت بهداشت درخواست دارم تا مسئله بیمه‌های پایه و تکمیلی خدمات روانشناسی و مشاوره را هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف کند و نقش روانشناسان در نظام ارجاع را شفاف و مشخص کنند چرا که پیشگیری بسیار مهم‌تر از درمان است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *