اقدامات راهبردی دستگاه قضا برای پیشگیری از تکرار جرم/ حرفه‌آموزی و ایجاد اشتغال برای هزار و ۱۳۰ زندانی در استان بوشهر

9:00 - 08 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۹۱۳۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
اقدامات راهبردی دستگاه قضا برای پیشگیری از تکرار جرم/ حرفه‌آموزی و ایجاد اشتغال برای هزار و ۱۳۰ زندانی در استان بوشهر
دادگستری و اداره کل زندان‌های استان بوشهر در سال ۱۴۰۱ با تشکیل ۱۱ کارگاه آموزشی و تولیدی و برگزاری دوره‌های متعدد در رشته‌های مختلف در این کارگاه‌ها برای هزار و ۱۳۰ زندانی علاقه‌مند فرصت اشتغال و درآمدزایی ایجاد کرده‎اند.

خبرگزاری میزان - بیکاری و نداشتن مهارت لازم جهت اشتغال و کسب درآمد از مهمترین معضلاتی است که سبب ارتکاب جرم و یا بازگشت افراد آزاد شده به زندان‌ها می‌شود زیرا برخی از زندانیان علت ارتکاب جرم خود را نداشتن شغل مناسب و درآمد مکفی عنوان می‌کنند برغم اینکه این امر علت موجهی برای ارتکاب جرم نیست اما در اکثر موارد عدم مهارت و برخورداری از دانش‌حرفه‌ای از عوامل بیکاری و ارتکاب جرم این افراد و حتی بازگشت مجدد آنان به زندان است به همین دلیل مهارت و حرفه آموزی به زندانیان بمنظور اشتغال در درون و پس از خروج آنان از زندان مورد توجه و در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفته است.

در همین راستا یکی از اولویت‌های مهم و مورد توجه سازمان زندان‌ها و بنیاد تعاون زندانیان در سطح کلان، نیز حمایت از توسعه اشتغال و حرفه آموزی مولد در زندان‌ها در راستای باز اجتماعی شدن زندانیان و حمایت از خانواده آنان است که سازمان، ادارت کل و مسئولان متولی زندان‌ها در سراسر کشور در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده‌اند.

 

در راستای اقدامات راهبردی دستگاه قضا برای جلوگیری از تکرار جرم/ با همت دادگستری استان بوشهر حرفه‌آموزی و ایجاد اشتغال برای یک هزار و ۱۳۰ زندانی استان ممکن شد

 

در همین راستا حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در آیین معارفه رئیس سازمان زندان‌ها اقدامات تامینی و تربیتی کشور با بیان اینکه انسان از مخلوقات برتر الهی است، گفت: در خلقت انسان تکریم و تحسین قرار دارد، اما همین موجود که می‌تواند به اعلای دین برسد، با زیر پا گذاشتن فرامین الهی، غفلت و عدم اطاعت از رسول و، ولی فقیه می‌تواند به اسفل السافلین برسد.

وی تصریح کرد: بنای اسلام بر این است که همه انسان‌ها به کمال برسند و مسیر سعادت الهی را درک کنند، اما افرادی هستند که تابع شیطان و شیطان صفتان هستند و ضمن زیر پا گذاشتن مقررات به حق دیگران تعدی می‌کنند لذا لازم است برخی از اقدامات بازدارنده در نظر گرفته شود.

رئیس دستگاه قضا، گفت: کسی که به تابلو‌های راهنما، دستورات دلسوزانه و راهنمایی‌ها توجه نکرد به قعر دره و جهنم سقوط می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با تاکید بر لزوم ایجاد ساز و کاری برای کاستن مشکلات زندانیان و خانواده‌های آن‌ها، گفت: گاهی اوقات خانواده‌ها مقصر نیستند و خود زندانی نیز نادم و پشیمان است، باید بررسی کنیم که چه کاری می‌شود انجام داد تا علاوه بر مجازات، نگرانی و مشکلات زیادی برای خانواده‌ها پیش نیاید.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر لزوم حرفه آموزی و ایجاد اشتغال برای زندانیان گفت: باید بستری برای رشد، حرفه آموزی و اشتغال یک زندانی پیدا کنیم؛ چرا که اگر یک زندانی بیکار باشد فساد می‌آورد و بعد از مدتی که از زندان آزاد می‌شود حرفه‌ای ندارد و نه تنها تبدیل به یک عنصر مفید نشده بلکه ممکن است عنصری بدتر از قبل شده باشد.

بر همین اساس دادگستری کل و اداره کل زندان‌های استان بوشهر، در سال ۱۴۰۱ با تشکیل ۱۱ کارگاه آموزشی و تولیدی در زندان‌های استان و فراهم کردن موجبات حرفه آموزی و اشتغال برای یک هزار و ۱۳۰ مددجو گام موثری در جهت حرفه آموزی و اشتغال زندانیان برداشته‌اند، تشکیل کارگاه‌های «صنایع دستی، چرم‌دوزی، صنایع چوبی، کشاورزی، پرورش میگو ...» نمونه‌ای از کارگاه‌های مستقر در زندان‌های استان بوشهر است.

مهدی مهرانگیز در گفت‌و‌گو با میزان، درخصوص اقدامات دادگستری استان بوشهر جهت حرفه آموزی و ایجاد اشتغال برای زندانیان استان در سال ۱۴۰۱ با بیان اینکه توانمندسازی زندانیان و خانواده آن‌ها یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های دستگاه قضایی است و باید با ایجاد اشتغال برای آن‌ها از حیث مسائل معیشتی و اقتصادی ارتقاء یابند، اظهار کرد: دادگستری کل و اداره کل زندان‌های استان بوشهر به منظور حرفه آموزی و ایجاد اشتغال برای زندانیان و همچمین حمایت از خانواده‌های آنان در سال گذشته ۱۱ کارگاه آموزشی و تولیدی در زندان‌های استان تشکیل داده است.

وی افزود: در نتیجه برگزاری دوره‌های آموزشی در کارگاه‌های «صنایع دستی، چرم‌دوزی، صنایع چوبی، کشاورزی و پرورش میگو» برای یک هزار و ۱۳۰ زندانی علاقه‌مند استان بوشهرحرفه آموزی و ایجاد اشتغال شده است.

رئیس کل دادگستری استان بیان کرد: از ابتدای سال جاری نیز برنامه اشتغال ۸۵ درصدی مددجویان هدف گذاری شده است و امیدواریم با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها و حمایت‌های همه جانبه حوزه صنعت و تولید هدف گذاری مورد نظر محقق شود و بدون شک تا حصول نتیجه تلاش خواهیم کرد.

 

در راستای اقدامات راهبردی دستگاه قضا برای جلوگیری از تکرار جرم/ با همت دادگستری استان بوشهر حرفه‌آموزی و ایجاد اشتغال برای یک هزار و ۱۳۰ زندانی استان ممکن شد

 

مهرانگیز، تصریح کرد: کار در زندان در بعضی موارد حتی می‌تواند تامین‌کننده هزینه خانواده‌های زندانیان باشد و مددجویانی که به هر دلیل خواسته و ناخواسته در زندان گرفتار می‌شوند، می‌توانند با اشتغال کمک کار خانواده باشند و آن‌ها را از بسیاری از جرائم و آسیب‌ها مصون دارند.

وی افزود: یقیناً عدم مهارت زمینه بیکاری و ارتکاب جرم و بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را فراهم می‌کند و به همین دلیل مسئله حرفه‌آموزی در این سال‌ها به جد مورد توجه انجمن حمایت از زندان‌ها قرار گرفته و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا هر روز بر تعداد کسانی که جذب کارگاه‌ها می‌شوند و حرفه‌ای را فرا می‌گیرند، بیشتر شود.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر گرفتاری افراد در زندان‌ها را به دلیل غفلت، کجروی، سرپیچی از قانون، نا آگاهی و غیره دانست و گفت: مددجویان نباید به زندان صرفاً به عنوان مجازات نگاه کنند، بلکه زندان فرصتی است برای بازنگری گذشته و زمینه‌ساز حضور مجدد آن‌ها در جامعه، به شرط آنکه با تلاش در مسیر تعالی و درست قرار گیرند.

مهرانگیز، تاکید کرد: از زمانی که فرد در زندان گرفتار می‌شود دستگاه قضایی تمام تلاش خود را برای آزادی وی در دستور کار قرار می‌دهد، اما این در شرایطی است که فرد زندانی نیز خود را در مسیر اصلاح قرار دهد و هرچقدر احساس شود که فرد مجرم از گذشته خود پشیمان است و شرایط حضور مجدد در جامعه را دارد، قطعاً دستگاه قضایی نیز با بهره‌گیری از نهاد‌های ارفاقی شرایط آزادی مددجویان را فراهم می‌کند، زیرا بر این باوریم که در برخی جرایم لازم است فرد در کنار خانواده و جامعه اصلاح شود.

وی ادامه داد: این امر موجب جلوگیری از بزه، تکرار مجدد جرم و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و بازگشت به زندان می‌شود.

 

در راستای اقدامات راهبردی دستگاه قضا برای جلوگیری از تکرار جرم/ با همت دادگستری استان بوشهر حرفه‌آموزی و ایجاد اشتغال برای یک هزار و ۱۳۰ زندانی استان ممکن شد

 

مهرانگیز با اشاره به انعقاد تفاهم نامه‌هایی با مراکز فنی و حرفه‎ای، میراث فرهنگی، مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و شرکت شهرک‌های صنعتی بوشهر، گفت: این سازمان‌ها در راستای حرفه آموزی و اشتغال مددجویان با زندان‌های استان تعامل داشته و در این خصوص کمک می‌کنند.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر همچنین با اشاره به اقدامات خوب اداره کل زندان‌های استان بوشهر در زمینه حرفه آموزی و اشتغال زندانیان، اظهار کرد: زندانیان با مهارت آموزی و اشتغال علاوه بر در آمدزایی برای خانواده خود در جامعه نیز به عنوان یک کار آفرین مطرح، مشغول به فعالیت می‌شوند.

 

انتهای پیام/


برچسب ها: دادگستری اشتغال

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *