گفت‌وگو|

مشکلات تولیدکنندگان نان‌های فانتزی؛ از گرانی مواد اولیه تا کاهش سهمیه آرد

15:43 - 04 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۹۰۴۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
مشکلات تولیدکنندگان نان‌های فانتزی؛ از گرانی مواد اولیه تا کاهش سهمیه آرد
رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی تهران با بیان اینکه تولیدکنندگان نان با مشکلاتی همانند گرانی مواد اولیه روبه‌رو هستند، گفت: محصولات ارائه شده با قیمت اردیبهشت سال گذشته فروخته می‌شود، اما تولیدکنندگان سعی می‌کنند با کمترین سود محصولات خود را برای حمایت از مصرف‌کننده به بازار عرضه کنند.

محمد جواد کرمی، رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی (حجیم و نیمه حجیم) تهران، در رابطه با مشکلات تولید نان‌های فانتزی در گفت‌وگو با میزان گفت: یارانه به بخش تولید نان‌های حجیم و فانتزی تعلق نمی‌گیرد و ما مجبوریم مواد اولیه خود را از بازار با قیمت آزاد تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه در سال‌جاری هزینه خرید مواد اولیه و تولید نان ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: با توجه به افزایش قیمت سرسام‌آور عوامل تولید نظیر مواد اولیه، هزینه کارگری و خدمات دولتی، ممکن است شاهد افزایش قیمت محصولات باشیم.

رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی تهران با تاکید بر اینکه قیمت نان در سال‌جاری افزایش نداشته، تصریح کرد: محصولات ارائه شده با قیمت اردیبهشت سال گذشته فروخته می‌شود ما به عنوان تولیدکننده به این موارد دقت می‌کنیم که اگر قیمت‌ها خیلی افزایش یابد این محصول از سفره مردم حذف می‌شود، به همین دلیل تولیدکنندگان سعی می‌کنند با کمترین سود محصولات خود را به بازار عرضه کنند.

کرمی همچنین یکی از مشکلات واحد‌های تولیدکننده نان‌های فانتزی را گرانی خمیرمایه دانست و گفت: خمیرمایه در داخل کشور تولید، اما به کشور‌های دیگر صادر می‌شود و ما مجبوریم این محصول را در بازار آزاد با قیمت ۲ برابر تهیه کنیم.  
 
به گفته وی کارخانه‌های تولیدکننده خمیرمایه تنها یک‌سوم نیاز نانوایان را تامین می‌کنند.  

کرمی همچنین دیگر مشکل واحد‌های صنفی نان سنتی و فانتزی را کاهش سهمیه آرد دانست و تصریح کرد: در اردیبهشت سال گذشته قیمت هر کیسه آرد از ۶۰ هزار تومان به یکباره ۱۰ برابر افزایش یافت و به ۶۴۰ هزار تومان رسید و واحد‌های تولیدی را با مشکل روبه‌رو کرد.

رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی تهران با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری نان‌های فانتزی بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، بیان کرد: اتحادیه یک لیست پیشنهادی کارشناسی برای واحد‌های تولیدی دارد، اما تولیدکنندگان می‌توانند با احتساب چند درصد بالا یا پایین از این لیست استفاده کنند.  

وی در ادامه گفت: قدرت خرید مردم و میزان تولید ما کاهش یافته است، اما امیدواریم با ایجاد شرایط مطلوب جایگاه گذشته خود را در تولید به دست آوریم و در خدمت مردم و جامعه باشیم.

هر عدد نان باگت ۸ هزار تومان

بررسی‌های میدانی از فروشگاه‌های نان‌های فانتزی نشان می‌دهد هر عدد نان بربری سنتی (۳۲۵ گرمی) ۱۶ هزار تومان، هر عدد نان بربری فرانسه (۳۳۰ گرمی) ۱۴ هزار تومان و هر عدد نان بربری کره‌ای (۳۰۰ گرمی) ۱۶ هزار تومان به فروش می‌رسد.  

همچنین قیمت هر عدد نان باگت ۸ هزار تومان،  قیمت هر بسته نان تست (۷۰۰ گرمی) ۳۵ هزار تومان و یک بسته نان همبرگری ۵ عددی ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *