پیش‌بینی خرید ۸ تا ۸.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان

10:33 - 26 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۵۴۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
پیش‌بینی خرید ۸ تا ۸.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: در مجموع برآورد می‌شود از بین مجموع سطح کشت گندم ایران بین ۸ تا ۸ و نیم میلیون تن خرید تضمینی می‌شود.

خبرگزاری میزان - به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سهراب سهرابی مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به اقداماتی که از ابتدای سال زراعی جاری در حال انجام است، تصریح کرد: این اقدامات شامل تهیه و تدارک کود‌های شیمیایی بوده که امسال در مجموع بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع کود‌های شیمیایی یارانه‌ای را تهیه و تدارک دیده‌ایم و محموله‌های تدارک دیده شده بین کشاورز‌های کشور هم توزیع شده است.

وی ادامه داد: همچنین بذور اصلاح شده لیبل‌دار گندم نیز تهیه و تدارک شده است که ۳۲۰ هزار تن انواع بذور مخصوص اراضی آبی و دیم تهیه کرده‌ایم و در بین کشاورزان توزیع شده است. بذور تدارک دیده شده نسبت به سال قبل ۱۰۰ هزار تن بیشتر است.

سهرابی با اشاره به موضوع کشت قراردادی، تصریح کرد: سطح کشت قراردادی گندم آبی کشور مجموعا ۲۵۰ هزار هکتار بوده است و در سال جاری این عدد به یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار رسیده است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در خصوص طرح جهش تولید در دیم‌زارها، گفت: این طرح به مدت سه سال اجرایی می‌شود و در حال انجام است همچنین در سال جاری ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی گندم‌زار‌های کشور تحت پوشش طرح جهش تولید دیم‌زار‌ها قرار گرفته است. این طرح به‌عنوان یک پروژه مشترک بین جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در ۲۱ استان کشور در حال انجام است.

وی بیان کرد: در سال جاری سطح کشت گندم آبی ایران یک میلیون و ۹۹۰ هزار هکتار است و سطح کشت گندم دیم ۳ میلیون و ۹۶۰ هزار است و مجموع سطح کشت دیم آبی و دیم ایران ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار است.

سهرابی در خصوص میزان بارش‌های کشور در سال جاری عنوان کرد: طبق آخرین گزارش سازمان هواشناسی در سطح کشور در سال جاری بارش در کشور ۱۴۸ میلی‌متر بوده که در مقایسه با بلند مدت ۲۰ درصد کاهش و در مقایسه با سال گذشته ۶/۸ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: وضعیت بارش‌ها در ۱۶ استان کشور افزایش داشته و در سایر استان‌ها کاهش بارش داشته‌ایم، در استان‌های جنوبی کشور وضعیت کشت، تولید و شرایط تولید از سال گذشته مناسب‌تر است، اما استان‌هایی مثل گلستان، اردبیل استان آذربایجان شرقی، زنجان، خراسان رضوی شرایط بدتری نسبت به سال گذشته و بلندمدت دارد و بحران خشکسالی را سپری می‌کند.

حدود ۵۰۰ هزار تن بذر گندم برای سال آینده تامین شده است

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در ادامه بیان کرد: در مجموع برآورد می‌شود از سطح زیر کشت گندم ایران بین ۸ تا ۸ و نیم میلیون تن گندم به صورت تضمینی خرید شود. اولین برداشت‌های خوشه‌های طلایی گندم را در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان داشته‌ایم و در رده بعدی برداشت از مزارع استان بوشهر و مناطق جنوب‌کرمان آغاز شده است. در هفته‌های آتی نیز استان‌هایی مثل خوزستان، فارس و ایلام نیز به جمع برداشت‌ها اضافه خواهد شد.

وی با بیای این که معمولا در ایران برداشت گندم از اوایل فروردین ماه آغاز می‌شود و تا پایان شهریور ماه نیز در مناطق سرد کشور ادامه دارد، بیان کرد: برای سال آتی نیز تامین حدود ۵۰۰ هزار تن بذر برنامه‌ریزی شده و هسته‌های بذری نیز در اختیار شرکت‌های تولیدکننده بذر قرار گرفته است، آن‌ها نیز با هماهنگی پیمانکاران تکثیر بذر در حال تولید بذر گندم هستند.

سهرابی در ادامه گفت: معمولا همه ساله تولید کشور ارزیابی می‌شود و در صورت کسری، گندم از خارج کشور وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: مجموع نیاز گندم در کشور شامل ۱۰ میلیون تن خبازی‌ها (نانوایی‌ها)، ۲ میلیون تن نیاز صنف و صنعت (کارخانجات ماکارانی، بیسکویت و…) و مصرف بذری حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن و سایر مصارف نیز ۳۰۰ هزار تن است.

مجری طرح گندم گفت: در مجموع نیاز کشور به گندم ۱۲، ۵ میلیون تن است که هر مقدار از این عدد کمتر باشد، کسری آن از طریق واردات رفع می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *