رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اعلام ارقام افزایش کرایه‌های تاکسی، مترو و اتوبوس برای سال ۱۴۰۲/ دیگر کرایه‌های دو نرخی وجود ندارد

18:55 - 30 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۸۵۰۵
اعلام ارقام افزایش کرایه‌های تاکسی، مترو و اتوبوس برای سال ۱۴۰۲/ دیگر کرایه‌های دو نرخی وجود ندارد
رئیس کمیسون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ا با تاکید بر اینکه دیگر کرایه‌های دو نرخی وجود ندارد، ا رقام افزایش کرایه‌های تاکسی، مترو و اتوبوس برای سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد.

خبرگزاری میزان -  سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه کرایه‌های تاکسی در زمان شیوع کرونا به دو شکل و به صورت دو نرخی دریافت می‌شد، اظهار کرد: کرایه‌های دو نرخی برای زمان شیوع کرونا بود که رانندگان به دلیل رعایت فاصله اجتماعی می‌توانستند به جای ۴ نفر، ۳ نفر مسافر را سوار کنند.

وی تصریح کرد: اما در حال حاضر و در شرایطی که از شرایط بحرانی کرونا عبور کرده‌ایم، تنها یک نرخ کرایه تاکسی برای ظرفیت ۴ مسافر تعیین شده است و دیگر کرایه‌های دو نرخی وجود ندارد.


تشکری هاشمی درباره میزان بهای کرایه‌های تاکسی در سال ۱۴۰۲ اضافه کرد: تغییرات قیمت خطوط تاکسی نسبت به سال گذشته به طور متوسط از حداقل ۴۵ درصد تا حداکثر ۶۰ درصد تعیین شده است و بر اساس مصوبه شورای شهر به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود در مسیر‌های دارای شیب تا سقف ۱۰ درصد به کرایه تاکسی‌های خطی اضافه کند همچنین در ساعات اوج ترافیک نیز تا سقف ۲۵ درصد به کرایه‌ها اضافه خواهد شد و ساعات اوج ترافیک توسط شهرداری تهران سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران مشخص خواهد شد.


رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: در شرایط آب و هوایی نامساعد نیز تا سقف ۱۵ درصد به کرایه‌ها اضافه خواهد شد که اجرای این تبصره منوط به ایجاد سیستم حمل و نقل هوشمند مناسب برخط خواهد بود.

وی درباره انتخاب خودرو‌های تاکسی گفت: انتخاب خودرو تاکسی برای تمام شهر‌ها باید مطابق با مصوبه شورای عالی ترافیک باشد و این انتخاب براساس قدرت موتور خودرو، وسعت خودرو برای گنجایش ۴ نفر مسافر و قیمت آن است.
تشکری هاشمی با اشاره به مباحث مطرح شده درباره تاکسی شدن خودروی ساینا گفت: در گذشته خودروی پراید ویژگی‌های مناسب را برای تاکسی نداشت و بعید است ساینا هم این شاخصه‌ها را داشته باشد؛ زیرا تاکسی باید در وهله اول برای مسافر راحت باشد به کسانی که پیشنهاد تاکسی شدن ساینا را داده‌اند پیشنهاد می‌کنم خود و خانواده‌شان سوار این خودرو شوند و ببینند آیا ۳ نفر در پشت ساینا جا می‌شوند یا خیر؟  همچنین ساینا دوام بسیاری ندارد و وسیله مناسبی نیست.


عضو شورای شهر تهران درباره پیشنهاد شورای شهر برای تاکسی‌های تهران اظهار کرد: خرید خودروی وارداتی اولین پیشنهاد ما است باید اجازه دهیم از واردات خودرو به نفع مردم استفاده شود و از تولید داخل نیز خودرو‌هایی انتخاب شود که مقرون به صرفه، با دوام و دارای فضای مناسب باشد.


تشکری هاشمی همچنین درباره میزان بهای بلیت مترو گفت: کمترین بهای کارت بلیت مبلغ‌دار برای مسافران داخل شهری و با مسافت طی شده تا ۲ کیلومتر مبلغ ۲۸، ۵۰۰ ریال است و متناسب با افزایش طول سفر و به ازای هر کیلومتر، ۱۴۷ ریال به نرخ کرایه اضافه خواهد شد.
وی افزود: میزان افزایش نرخ کرایه سفر‌های با مسافت بالاتر از ۳۴ کیلومتر برای سال ۱۴۰۲ معادل نرخ کرایه سفر با مسافت تا ۳۴ کیلومتر خواهد بود، بهای کارت بلیت مبلغ دار برای مسافران حومه ۳۷، ۷۳۰ ریال، ایستگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی (هشتگرد) ۸۲، ۰۰۰ ریال و برای مسافران ایستگاه فرودگاه امام خمینی (ره) ۵۰۰، ۱۳۶ ریال است.


عضو شورای شهر تهران درباره بهای بلیت اتوبوس‌ها اظهار کرد: کرایه دریافتی برای خطوط اتوبوس تندرو با طول بیش از ۱۵ کیلومتر مطابق خطوط ۱۵ کیلومتری و برای خطوط اتوبوس عادی با طول بیش از ۲۰ کیلومتر مطابق خطوط ۲۰ کیلومتری محاسبه و دریافت می‌شود.


تشکری هاشمی ادامه داد: در خطوط اتوبوس تندرو بخش عمومی نرخ پایه ورودیه مبلغ یک هزار و ۸۰۰ تومان تا پیمایش ۵ کیلومتر است و به ازای هر ۵ کیلومتر ۴۰۰ تومان اضافه خواهد شد؛ همچنین در خطوط عادی بخش خصوصی مبلغ ورودیه یک هزار و ۸۰۰ تومان تا پیمایش ۲.۵ کیلومتر است که به ازای هر ۲.۵ کیلومتر ۴۰۰ تومان اضافه خواهد شد.


وی با تاکید بر اینکه افزایش بهای بلیت مترو و اتوبوس و کرایه تاکسی از اول اردیبهشت ماه اجرایی خواهد شد، گفت‌: از ابتدای اردیبهشت ماه مبالغ گفته شده در ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اعمال خواهد شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: تاکسی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *