رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

وعده‌ای که با تاخیر محقق شد؛ اجرای سراسری پزشک خانواده پس از ۲ دهه

14:00 - 30 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۸۴۲۷
وعده‌ای که با تاخیر محقق شد؛ اجرای سراسری پزشک خانواده پس از ۲ دهه
طرح پزشک خانواده که از سال ۱۳۸۰ آغاز شده بود سرانجام با اعلام وزیر بهداشت، درمان آموزش پزشکی از ابتدای ماه آینده در سراسر کشور اجرا می‌شود.

خبرگزاری میزان - طرح پزشک خانواده که با عناوینی، چون «گام اساسی و کلید اصلی برای اصلاح نظام سلامت»، «دروازه‌بان نظام سلامت»، «مهمترین عامل برای کاهش و عادلانه‌سازی هزینه‌ها» معرفی می‌شد ابتدا در قانون بیمه همگانی مصوب سال ۷۳ مورد توجه قرار گرفت و سپس در برنامه چهارم، پنجم وششم توسعه تکمیل شد.

از اواخر سال ۸۱ گروهی از سازمان‌های بیمه‌گر و کارشناسان بخش‌های مختلف پس از مطالعه جامع در خصوص نظام‌های مختلف سلامت در دنیا و الگوبرداری از چند کشوراقدام به تشکیل تیم اجرایی اصلاح نظام سلامت کردند.

این تیم با هماهنگی سازمان‌های بیمه‌گر چهار استان را به عنوان نقاط استقرار سیستم جدید سلامت مبتنی بر پزشک خانواده تعیین کردند، اما با وجود توافق جمعی مسئولان وزارت بهداشت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وقت و سازمان‌های بیمه‌گر گام عملی برای اجرای برنامه‌های مدون در این استان‌ها برداشته نشد.

در ادامه با تصمیم هیئت دولت برای بازسازی نظام سلامت شهرستان بم و تصمیم مجلس شورای اسلامی جهت اختصاص منابع مالی برای بیمه روستاییان و صدور دفترچه بیمه خدمات درمانی بستر لازم برای نظام سلامت فراهم شد که بر اساس آن وزارت بهداشت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال ۸۴ از فرصت پیش آمده برای استقرار پزشک خانواده در روستا‌ها و شهر‌های با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر استفاده کردند.

در آبان ماه سال ۸۹ میان وزارت بهداشت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تفاهمنامه‌ای برای اجرای برنامه نظام ارجاع و پزشک خانواده در سه استان منتخب منعقد شد. موضوع این تفاهمنامه استقرار بیمه سلامت با محوریت پزشک خانوده و نظام ارجاع برای کلیه شهر‌های ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر در استان‌های چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و خوزستان بود.

در سال ۹۰ تیم کارشناسی طرح در گزارشی که به هیئت دولت داده شد از اجرای طرح پزشک خانواده در سراسر کشور آن هم تا پایان سال ۹۳ خبر داده بود؛ طبق این گزارش طرح پزشک خانواده در تمام کلان شهر‌های کشور به جز تهران باید تا پایان سال ۹۲ به مرحله اجرا می‌رسید، اما تا سال‌ها اجرای این طرح در عمل به روستا‌ها و برخی از شهر‌ها و استان‌هایی مازنند فارس و مازندران محدود شد.

 معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شهریور ۹۳ تقویت و تکمیل برنامه پزشک خانواده در شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر و تقویت سیستم شبکه برای اجرای برنامه پزشک خانواده در شهر‌های زیر ۵۰ هزار نفر تا پایان سال را جزو برنامه‌های اصلی طرح تحول حوزه بهداشت است معرفی کرد و گفت: اجرای برنامه پزشک خانواده در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر با اولویت استان‌های مازندران و فارس از سال آینده آغاز می‌شود.

الکترونیکی نبودن پرونده سلامت، کمبود پزشک خانواده و نبود زیرساخت بیمه‌ای مناسب اما، اجرای این طرح مطابق با برنامه‌ریزی‌ها و وعده‌های مطرح شده را بازهم به تاخیرانداخت. تا جایی که معاون وقت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از برنامه‌ریزی برای آغاز اجرای گام به گام این طرح در سال ۹۷ خبر داد و گفت: اجرای این امر منوط به اختصاص اعتبار جدید بوده و در صورت عدم پرداخت، اجرای طرح را متوقف می‌کنیم!

وعده دولت سیزدهم برای اجرای کامل طرح پزشک خانواده

آیت‌الله رئیسی در روزهای نخستین ریاست جمهوری خود از تلاش دولت برای اجرای کامل طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع خبر داد و مسئولین وزارت بهداشت بار‌ها بر تکمیل این طرح تاکید کردند.

رئیس دفتر رئیس جمهور بهمن سال گذشته از اجرای طرح پزشک خانواده در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر و و رایگان شدن ۱۰۰ درصدی خدمات بستری در بیمارستان‌های دولتی خبر داد و گفت: از ماه‌های اول سال ۱۴۰۲ این طرح در سراسر کشور همگانی خواهد شد.

امروز نیز سرانجام پس از بیش از ۲ دهه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از ابتدای اردیبهشت‌ماه برنامه پزشکی خانواده در سراسر کشور با اولویت مناطق محروم اجرا خواهد شد و برای بیمارانی که از این مسیر پذیرش شوند میزان پرداخت از جیب کاهش می‌یابد و در صورتی که بیمار از طریق نظام ارجاع بستری شود مشمول تخفیف خواهد شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *