کشتار قانا؛ بازخوانی جنایت رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان

11:39 - 30 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۸۳۴۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کشتار قانا؛ بازخوانی جنایت رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان
۲۷ سال پیش رژیم صهیونیستی در جنایتی دیگر یک محوطه مربوط به سازمان ملل را بمباران کرد و در پی آن ۱۰۶ غیرنظامی لبنانی جان خود را از دست دادند.

خبرگزاری میزان – ۱۸ آوریل مصادف با سالروز حمله رژیم صهیونیستی به یک محوطه سازمان ملل در لبنان است که به «کشتار قانا» معروف است.

در ۱۸ آوریل ۱۹۹۶، نظامیان رژیم صهیونیستی (IDF) یک مجتمع سازمان ملل (سازمان ملل) در در روستای «قانا» در لبنان را هدف حمله خمپاره‌ای خود قرار داد.

«قانا» روستایی در جنوب لبنان است که در ۱۲ کیلومتری مرز‌های شمال اراضی اشغالی است و محل اسکان حدود ۱۰ هزار نفر است که عمدتا شیعه هستند.

این منطقه محل یک مجموعه سازمان ملل است که نیرو‌های موقت سازمان ملل در لبنان (یونیفل) در آن قرار دارند.

بنای یادبودی ساده و خطی رو به جاده مجاور اسامی ۱۰۶ نفری است که ۲۷ سال پیش در طی ۵ دقیقه جان خود را از دست دادند، زمانی که رژیم صهیونیستی مقر گردان نیرو‌های سازمان ملل در لبنان (یونیفیل) را بمباران کرد. اقدامی که به عنوان کشتار قانا در تاریخ ثبت شده است.

هدف قرار دادن ۸۰۰ غیرنظامی

در آن زمان، بیش از ۸۰۰ غیرنظامی در این محوطه بودند و به دنبال پناه بردن به آن از عملیات رژیم صهیونیستی بودند.

به گزارش «میدل ایست آی»، «جمیل سلامه» ۴۹ ساله که از شاهدان آن بمباران است، می‌گوید: هر روز در رادیو اخباری از گلوله باران روستای جدیدی از سوی اسرائیل دریافت می‌کردیم، بنابراین بسیاری از مردم این منطقه به «قانا» منتقل می‎شدند تا در محوطه سازمان ملل پناه بگیرند؛ کمی قبل از ساعت ۲ بعدازظهر روز پنجشنبه بود که صدای گلوله باران را شنیدیم که نزدیک و نزدیکتر می‌شد. همه ما می‌دانستیم که اسرائیل قانا را بمباران خواهد کرد، اما فکر می‌کردیم خانواده‌های ما در داخل محوطه سازمان ملل در امان خواهند بود.اما ثابت شد که آن‌ها به شدت اشتباه می‌کردند.

«سلامه»، گفت: تنها چیزی که می‌دیدم آتش و خون بود. من اجساد و افراد مجروح را دیدم - برخی از آن‌ها یک پا، یک دست و یک چشم نداشتند.

در کیسه‌ای که به دور کمرش بسته شده است، او هنوز مدارکی از آنچه را که شاهد آن بوده نگه می‌دارد و آزادانه تصاویری را که در روز قتل عام توانسته است بگیرد، نشان می‌دهد.

«سلامه» می‌گوید با وجود شوک و درد ناشی از ترکش‌هایی که از دست و پایش اصابت کرده، می‌دانست باید آنچه را که می‌دید ثبت کند تا روزی دنیا بفهمد اینجا چه اتفاقی افتاده است.
در حالی که او کتاب عکس را ورق می‌زند، تصاویر اجساد تکه تکه شده یا بی جان روی زمین آغشته به خون به وضوح مقیاس ویرانی را نشان می‌دهد.

به گفته وی، هنوز آن را جلوی چشمانم می‌بینم که انگار الان اتفاق می‌افتد. سال‌هاست که این تصاویر هر روز در ذهن من بوده است.

ویرانی یک روستا

افسران صهیونیست ادعا می‌کنند که گلوله باران به دلیل یک خطای رایانه‌ای هنگام تلاش برای هدف قرار دادن جنگنده‌های حزب الله در نزدیکی پایگاه رخ داده است.

با این حال، بررسی فنی انجام شده توسط سازمان ملل به این نتیجه رسید که «بعید است گلوله باران محوطه سازمان ملل نتیجه اشتباهات فنی و یا رویه‌ای فاحش باشد.

برخلاف تکذیب‌های مکرر مقامات صهیونیست، ویدئویی وجود دو بالگرد و یک خودروی کنترل از راه دور بر فراز منطقه قانا قبل از حمله را تایید می‌کند که ظاهرا با ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر بی‌اطلاعی از حضور غیرنظامیان در محوطه سازمان ملل در تناقض است.

شکایت از رژیم صهیونیستی

با خشم ساکنان، گزارش تحقیقات سازمان ملل و ویدئو در ابتدا به دلیل فشار‌های سیاسی شدید آمریکا و رژیم صهیونیستی پنهان شدن، با این حال، آن‌ها به سرعت توسط یونیفل فاش شد و خشم گسترده‌ای را برانگیخت.

در سال ۲۰۰۵، گروهی از بازماندگان در دادگاهی در آمریکا علیه «موشه یعلون»، رئیس پیشین ستاد ارتش رژیم صهیونیستی شکایت کردند.

دادگاه منطقه‌ای آمریکا این شکایت را رد کرد و مدعی شد که «یعلون» بر اساس قانون مصونیت حاکمیت خارجی مستحق مصونیت است.

تراژدی از دست رفتن جان بیش از ۱۰۰ نفر در یک جامعه نزدیک، همراه با ناامیدی از ناتوانی آن‌ها در دستیابی به عدالت بین‌المللی، به این معنی است که ۲۷ سال از زخم‌ها به کندی التیام می‌یابد.

این آسیب زمانی بیشتر شد که رژیم صهیونیستی بار دیگر در سال ۲۰۰۶ جنگی را علیه حزب‌الله آغاز کرد و بخش بزرگی از جنوب لبنان را ویران کرد. «قانا» یک بار دیگر مورد حمله قرار گرفت و ۲۸ نفر در یک حمله در ۳۰ جولای ۲۰۰۶ جان خود را از دست دادند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *