آمریکا مسئول مرگ پناهجویان در مراکز بازداشت مرزی

9:47 - 28 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۹۲۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آمریکا مسئول مرگ پناهجویان در مراکز بازداشت مرزی
دولت آمریکا مسئول مرگ بسیاری از پناهجویان است که در مراکز بازداشت مرزی جان خود را بر اثر حوادث مختلف از دست می‌دهند.

خبرگزاری میزان – دولت آمریکا به اندازه همان افرادی که اجازه دادند ۴۰ پناهجو در جریان آتش‌سوزی در یک مرکز بازداشت جان خود را از دست دهند، مسئول مرگ این افراد است.

به گزارش «الجزیره»، در ۲۷ مارس، ۴۰ نفر در آتش سوزی در یک مرکز بازداشت مهاجران در سیوداد خوارز درست در آن سوی مرز ال پاسو، تگزاس کشته شدند.

قربانیان این فاجعه غم‌انگیز پناهجویانی از کلمبیا، اکوادور، السالوادور، گواتمالا، هندوراس و ونزوئلا بودند.

مانند هزاران پناهجو از سراسر جهان، آن‌ها در مکزیک به جرم تلاش برای ورود به آمریکا زندانی شده بودند که همسایه جنوبی خود را مجبور می‌کند علیه مهاجران عمل کند.

روایتی از وضعیت بازداشتگاه‌های مرزی

بر اساس روایت رسمی، مقصر آتش سوزی سیوداد خوارز قبل از هر چیز به گردن افرادی است که به امید آزادی تشک‌های خود را به آتش کشیدند.

یکی از افرادی که مدتی را در مرز آمریکا بازداشت بوده، در این باره می‌گوید: من که برای مدت کوتاهی در یک مرکز بازداشت مهاجران در مکزیک زندانی شدم - جایی که بسیاری از افراد در بلاتکلیفی نامشخص نگهداری می‌شوند که به شکنجه روانی تبدیل می‌شود - می‌توانم به چشم انداز ناامیدی مطلق و همچنین کمبود آب و غذای مناسب اشاره کنم. 

این فرد افزود: در مقطعی از اقامتم در زندان مرزی در ایالت چیاپاس در جنوب مکزیک حتی یک قطره آب آشامیدنی برای صد‌ها نفر از ما که در بازداشت بودند در دسترس نبود. با رایزنی بسیار با یکی از افسران پلیس توانستیم مقداری آب برای خود تهیه کنیم.

با این حال، گاهی اوقات، ناامیدی می‌تواند قابل اشتعال باشد؛ و در سیوداد خوارز، سرزنش آتش سوزی در بازداشتگاه در نهایت حتی فراتر از ماموران امنیتی و مقامات مهاجرت مکزیکی است که به طور خودجوش تصمیم گرفتند که ترجیح داده شود به جای باز کردن در‌های سلول، همه بمیرند.

آمریکا مسئول مرگ پناهجویان

با این حال، گاهی اوقات، ناامیدی می‌تواند قابل اشتعال باشد و در سیوداد خوارز، سرزنش آتش سوزی در بازداشتگاه در نهایت حتی فراتر از ماموران امنیتی و مقامات مهاجرت مکزیکی است که تصمیم گرفتند ترجیح داده شود به جای باز کردن در‌های سلول، همه بمیرند.

این یک جهنم ساخت آمریکا بود، و نه تنها به این دلیل که آمریکا، مکزیک را موظف می‌کند که کار‌های کثیف ضد مهاجرتی خود را انجام دهد؛ واشنگتن مدت‌هاست که در تحمیل عذاب شیطانی به بقیه جهان، چه به شکل بمباران، فاجعه اقتصادی، حمایت از رژیم‌های دست راستی و جوخه‌های مرگ - یا هر ترکیبی از موارد فوق تخصص داشته است. 

واقعیت‌های متفاوت از ادعای واشنگتن

ادعا‌هایی که مقامات آمریکا در خصوص وضعیت مرز‌ها ارائه می‌دهند با آنچا در واقعیت وجود دارد و اتفاق می‌افتد متفاوت است.

آتش سوزی ۲۷ مارس در «ایستگاه موقت سیوداد خوارز»، یک مرکز بازداشت مهاجران در ایالت چیهواهوا در چند متری مرز مکزیک با آمریکا که منجر به کشته شدن ۴۰ نفر شد، بار دیگر موارد نقض حقوق مهاجران توسط آمریکا را به همراه داشت و کارشناسان جهانی را که خواستار تحقیقات فوری، کامل و مستقل در مورد مراکز بازداشت مهاجران تحت بازداشت دولت آمریکا هستند، در صدر قرار دارد.

به عنوان کشوری با بزرگترین سیستم بازداشت مهاجران در جهان و بیش از ۲۰۰ بازداشتگاه در ایالت‌های مرزی خود، فاجعه «ایستگاه موقت سیوداد خوارز» یک حادثه مجزا و منفرد نیست.

روند مداوم مرگ پناهجویان در بازداشتگاه‌های مرزی

رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که در مجموع ۲۱ نفر در سال مالی ۲۰۲۰ در بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا جان خود را از دست دادند که بیش از دو برابر تعداد کشته‌ها نسبت به سال مالی ۲۰۱۹ و بالاترین رقم از سال ۲۰۰۵ است. بیش از ۸۰ درصد از ۱.۷ میلیون مهاجر بازداشت شده در آمریکا در سال مالی ۲۰۲۱ از جمله ۴۵ هزار کودک در بازداشتگاه‌های خصوصی نگهداری می‌شدند.

داده‌های بالا تنها بخشی از نوک کوه یخ موارد بی‌شمار نقض حقوق بشر از سوی آمریکاست؛ نحوه رفتار یک کشور با آسیب‌پذیرترین گروه‌ها خود سنگ محک وضعیت دموکراسی و حقوق بشر آن است؛ مهاجران و پناهندگان از آسیب پذیرترین گروه‌ها هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *