خودداری دولت کانادا از عمل به وعده‌های خود در قبال مسلمانان

9:51 - 27 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۷۴۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خودداری دولت کانادا از عمل به وعده‌های خود در قبال مسلمانان
دولت کانادا از عمل به وعده‌های خود که به مسلمانان داده، خودداری می‌‎کند.

خبرگزاری میزان – جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، از لحظه‌ای که در سال ۲۰۱۳ زندگی رسمی سیاسی خود را آغاز کرد که در نهایت به نخست وزیری وی منتهی شد، به کانادایی‌ها گفت که مصمم است به شیوه‌ای متفاوت سیاست را پیش ببرد.

به گزارش الجزیره، ترودو در آستانه نخست وزیری در سال ۲۰۱۵، گفت: «کانادایی‌ها بدبین می‌شوند و چه کسی می‌تواند ما را سرزنش کند؟»

البته موضوع طعنه‌آمیز این است که - با وجود تعهد او برای بازگرداندن خوش بینی و ایمان به اینکه دولت کانادا می‌تواند و باید «کار درست را به دلایل درست» انجام دهد - ترودو، به عنوان نخست وزیر، به نوعی بدبینی فرسایشی دامن زده است که از مدت‌ها پیش در جامعه کانادا وجود داشت.

ترودو مانند هر سیاستمدار کانادایی دیگری که مناصب عالی را به دست می‌آورد، زمانی که راحتی و منافع محلی بر «انجام کار درست به دلایل درست» غلبه می‌کند، قول خود را زیر پا گذاشته است.

ترودو و وعده به مسلمانان کانادایی

ترودو وعده خود را به صد‌ها کودک فلسطینی زخمی در غزه که پذیرفت آن‌ها باید به کانادا بروند تا زخم‌های آن‌ها توسط پزشکان، پرستاران و بیمارستان‌های کانادایی ترمیم شود، زیر پا گذاشت.

هنگامی که بار‌ها و بار‌ها به عنوان نخست وزیر کانادا تحت فشار قرار گرفت تا به قول خود به کودکانی که نیاز مبرم داشتند، عمل کند، ترودو بدبینی را به جای امید، ریاکاری به جای انسانیت و روش‌های بدبینانه «استیون هارپر» را به جای «راه‌های آفتابی» که وعده آن را داده بود، انتخاب کرد.

خلف وعده‌ای دیگر

اخیرا، ترودو وعده خود را به «حسن دیاب»، معلم کانادایی که برای تقریباً ۱۵ سال هدف دادستان‌های فرانسوی قرار داشته که بیشتر به انتقام‌جویی علاقه دارند تا حقیقت، زیر پا گذاشته است.

هفته گذشته، «دیاب» در ارتباط با بمب‎گذاری در خارج از کنیسه پاریس در ۴۰ سال پیش به طور غیابی در فرانسه محاکمه شد.

پیشتر پلیس کانادا، جامعه شناس و مدرس پاره وقت دانشگاه را در اتاوا در انتظار جلسه استرداد دستگیر کرد؛ «دیاب» بدون هیچ اتهامی به مدت چهار ماه زندانی شد.

لفاظی‎های توخالی

عفو بین‌الملل و تعدادی از فعالان حقوق بشر از ترودو خواسته‌اند «فورا تصریح کند که هرگونه درخواست آینده برای استرداد حسن دیاب به فرانسه غیرقابل قبول است و مورد توجه قرار نخواهد گرفت.»

به عبارت دیگر، نخست وزیر کانادا باید به قول خود عمل کند، اما پاسخ ترودو تا به امروز سکوت بوده است.

یکی از مقامات جامعه مسلمانان در کانادا پس از تهدید‌های یک فرد و تلاش برای زیر گرفتن جمعی در خارج از مسجدی در انتاریو، نسبت به گسترش نفرت اسلام هراسی در این کشور ابراز نگرانی کرد.

پلیس کانادا به تازگی گفت که یک مرد ۲۸ ساله تورنتویی به دلیل «حادثه مشکوک به انگیزه نفرت» در مسجد متهم شده است.

رئیس جامعه اسلامی «مارکهام» افزود با توجه به این و دیگر حوادث اسلام هراسی اخیر در کانادا، «جماعت ما و مسلمانان در سراسر کشور دلیلی برای نگرانی دارند».

وی تاکید کرد: چه به قتل عام مسجد کبک نگاه کنیم، چه به حمله لندن که در آن فردی با کامیون خود یک خانواده کامل را زیر گرفت، جوامع ما دلایلی برای احساس ترس دارند.

این حادثه که در ماه مبارک رمضان رخ می‌دهد آخرین مورد از آن چیزی است که مقامات مسلمان در کانادا می‌گویند افزایشی در اعمال خشونت‌آمیز آزار دهنده و گاه مرگبار علیه جوامع آن‌ها بوده است.

سابقه حملات علیه مسلمانان

در سال ۲۰۱۷، یک فرد مسلح ۶ مرد مسلمان را در حالی که در مسجدی در شهر کبک مشغول نماز بودند را به قتل رساند و این کشور را در شوک فرو برد.

یک خادم مسجد نیز در سال ۲۰۲۰ در منطقه تورنتو کشته شد، در حالی که در ژوئن ۲۰۲۱، چهار نفر از اعضای یک خانواده مسلمان کشته شدند و عضو پنجم خانواده به شدت مجروح شد.

وعده مجدد ترودو به مسلمانان

حمله اخیر بار دیگر دولت کانادا را بر آن داشت تا یک نشست ملی در مورد اسلام هراسی برگزار کند و در ژانویه سال جاری، کانادا اولین نماینده ویژه خود را برای مبارزه با اسلام هراسی منصوب کرد.

جاستین ترودو در بیانیه‌ای، گفت: تنوع یکی از بزرگترین نقاط قوت کانادا است، اما برای بسیاری از مسلمانان، اسلام هراسی بسیار آشناست.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *