نقش مهم آگاهی‌بخشی در جوانی جمعیت

15:32 - 26 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۶۵۳
نقش مهم آگاهی‌بخشی در  جوانی جمعیت
عین‌اللهی با اشاره به این که مقوله جوانی جمعیت از مهمترین مسائل امروز کشور است، گفت: وعاظ و مبلغان محترم دینی با تبیین و آگاهی بخشی می‌توانند در تحقق سیاست‌های حوزه جمعیت نقشی مؤثر داشته باشند.

خبرگزاری میزان- به گزارش وبدا، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این مطلب در دیدار با جامعه مبلغان دینی و وعاظ کشور که شب گذشته در حسینیه صاحب الزمانی تهران برگزار شد، افزود: دغدغه سالمندی جمعیت کشور در آینده و کاهش نرخ باروری در حال حاضر، از مهم‌ترین مسائل نظام سلامت و کشور است و انتظار ما از جامعه محترم وعاظ و مبلغان دینی، با توجه به نفوذ کلامی که در اقشار مختلف مردم دارند، این است که با تبیین و آگاهی بخشی در تحقق سیاست‌های حوزه جمعیت نقشی مؤثر ایفا کنند.

وی افزود: وزارت بهداشت با راه اندازی قرارگاه جوانی جمعیت همه مساعی خود را برای پیشگیری از معضل بزرگ سالخوردگی کشور به کار بسته و در این راه به کمک تمام بخش‌ها به ویژه بخش‌های فرهنگی و جامعه محترم وعاظ و مبلغین نیاز دارد؛ زیرا تشویق به فرزندآوری نیازمند پیوست فرهنگی است.

وی در ادامه، دستاورد‌های بزرگ نظام سلامت پس از انـقلاب اسلامی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران به اذعان سازمان بهداشت جهانی و کارشناسان سلامت، هم اکنون در تمام شاخص‌های سلامت در منطقه، پیشرو و دارای رتبه‌های نخست است.

وزیر بهداشت افزود: پیش از انقلاب در اغلب درمان‌های تخصصی نیازمند اعزام بیمار به خارج از کشور بودیم و به خاطر کمبود پزشک، پزشکان بی‌کیفیت کشور‌های دیگر در ایران طبابت می‌کردند؛ ولی به برکت انقلاب به جایی رسیده ایم که نه تنها تمام نیاز‌های داخلی را در رشته‌های تخصصی پاسخگو هستیم، بلکه بیماران کشور‌های همسایه نیز تمایل دارند برای درمان به ایران سفر کنند.

عین اللهی در بخش دیگری از سخنانش به بیان دستاورد‌های حوزه سلامت در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: در ابتدای شروع به کار این دولت به دلیل بدقولی کواکس در تحویل واکسن به ایران، تنها ۱۸ میلیون دُز واکسن کرونا وارد کشور شده بود و شاهد روزانه ۵۰ هزار مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، ۲۰ هزار بستری و بیش از ۸ هزار بیمار بدحال در بخش‌های ویژه و مرگ و میر روزانه ۷۰۰ نفر بودیم.

وی افزود: از ابتدای همه‌گیری کرونا تا آذر ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۲۲ هزار بیمار کرونایی فوت کردند، ولی از آن تاریخ تاکنون حدود ۲۲ هزار بیمار بر اثر کرونا درگذشته اند.

عین‌اللهی با اشاره به تلاش رییس جمهور برای واردات گسترده واکسن در اولین اقدامات فوری دولت جدید، اظهار داشت: با واردات گسترده واکسن به کشور، رکورد تزریق روزانه واکسن به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دُز در روز و بیش از ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دُز واکسن در هفته رسید.

وزیر بهداشت وجود ۵۵۰۰ پروژه نیمه‌تمام سلامت باقیمانده از گذشته را مورد اشاره قرار داد و گفت: تکمیل این پروژه‌ها از ابتدای دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفته و تاکنون علاوه بر احداث ۲ هزار پروژه بهداشتی، ۷۹ بیمارستان تکمیل و بهره برداری شده و ۱۵ هزار تخت به تعداد تخت‌های بیمارستانی کشور افزوده شده است که این تعداد معادل ۱۰ درصد تعداد کل تخت‌های بیمارستانی کشور بوده است.

عین اللهی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت، مجری طرح‌های فرهنگی فراگیری از جمله طرح «معرفت» برای دانشجویان علوم پزشکی و ۳ هزار استاد و عضو هیات علمی دانشگاه‌ها بوده و اواخر اردیبهشت امسال نیز جشنواره قرآنی دانشگاهیان را با مشارکت ۴۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار می‌کند که در تمام این برنامه‌ها به راهنمایی و کمک جامعه مبلغین و وعاظ نیازمندیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تأسیس شورای فرهنگی در بیمارستان‌های کشور به عنوان یکی از اقدامات حوزه سلامت گفت: برای غنی‌تر شدن برنامه‌های این شورا‌ها نیازمند راهنمایی مبلغین دینی هستیم و معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت آمادگی دارد در این زمینه با جامعه مبلغین همکاری کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: وزارت بهداشت

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *