رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کشورهای اروپایی و عادی‌سازی روند اسلام هراسی

11:46 - 26 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۵۵۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کشورهای اروپایی و عادی‌سازی روند اسلام هراسی
بررسی برخی اقدامات کشورهای غربی علیه اسلام و مسلمانان نشان می‌دهد که آنها به دنبال عادی‌سازی اسلام هراسی هستند.

خبرگزاری میزان – اسلام هراسی در کشور‌های اروپایی در سال‌های اخیر همواره روند افزایشی خود را حفظ کرده است.

به گزارش «آناتولی»، با وجود هشدار‌های بسیار مبنی بر آسیب این امر بر تمامی جوامع اروپایی، اما مقامات اتحادیه اروپا اقدامات زیادی در زمینه مقابله با این روند انجام نمی‌دهند.

قانونی کردن اسلام هراسی

به گفته یک کارشناس، کشور‌های اروپایی با قانونی کردن اسلام هراسی و وضع قوانینی که اعمال مذهبی آن‌ها را ممنوع یا محدود می‌کند، جرایم ناشی از نفرت علیه مسلمانان را به نوعی مجاز می‌دانند.

یک استاد دانشگاه آلمانی در این باره می‌گوید: هر سال، ما می‌بینیم که یک کشور با طرحی جدید، با قانونی جدید، یا حزبی در اروپا برای ممنوع کردن یک عمل مذهبی مسلمانان اقدام می‌کند.

این امر می‌تواند ممنوعیت پخش اذان، ممنوعیت فعالیت مسجد، ممنوعیت برقع و حجاب و هر موضوع مشابهی باشد؛ این نوع مقررات هر سال اجرا می‌شود و در اروپا بیشتر و بیشتر عادی می‌شود.

نهادینه شدن بیش از حد اسلام هراسی 

این استاد دانشگاه آلمانی سپس به موضوع نهادینه شدن بیش از حد موضوع اسلام هراسی در کشور‌های اروپایی پرداخته و می‌گوید: این امر (اسلام هراسی) بیش از پیش در حال نهادینه و قانونی شدن است؛ در بخش‌های مختلف اروپا بحث‌هایی برای قانونی کردن اسلام‌هراسی وجود دارد؛ گزارش‌های منتشر شده در این زمینه نکات مهمی را درباره اقدامات کشور‌های اروپایی در این زمینه آشکار می‌کنند.

کشور‌هایی مانند اتریش، دانمارک، فرانسه و کانادا در این زمینه پیشرو هستند و هر ساله محدودیت‌های بیشتری علیه مسلمانان اعمال می‌کنند.

متأسفانه در این کشور‌ها بحث‌ها درباره مسلمانان بسیار افراطی است و دولت‌ها مواضع بسیار سختی را در قبال سازمان‌های غیردولتی مسلمان و افرادی که با اسلام‌هراسی مبارزه می‌کنند اتخاذ می‌کنند.

دیدگاه منفی در قبال اسلام و مسلمانان

سوگیری و احساسات منفی در مورد مسلمانان احتمالا در سال جاری میلادی نه تنها برای افراد بلکه برای نهاد‌ها نیز همچنان افزایش خواهد یافت.

هر سال برای افراد مسلمان و همچنین برای سازمان‌های غیر دولتی مسلمان وضعیت سخت‌تر می‌شود؛ سازمان‌های غیردولتی مسلمان، به‌ویژه در فرانسه، تحت فشار شدید دولت این کشور در سال گذشته بودند و بسیاری از آن‌ها بدون هیچ پرونده قضایی یا مدرکی دال بر افراط‌گرایی توسط دولت بسته شده بودند.

این فضای سوء ظن نسبت به مسلمانان، نسبت به مؤسسات آنها، نسبت به مساجد آنها، در مورد زندگی مذهبی و زندگی خصوصی آن‌ها توسط سیاستمداران، رسانه‌ها و روشنفکران در روایات این کشور‌ها وارد می‌شود؛ متأسفانه این روند روز به روز قابل قبول‌تر و عادی‌تر می‌شود.

پرهیز از اصطلاح اسلام هراسی

در حال حاضر بسیاری از کشور‌های اروپایی از به رسمیت شناختن اسلام هراسی امتناع می‌کنند و از استفاده از آن به عنوان یک اصطلاح در سخنرانی‌ها و روایت‌های خود خودداری می‌کنند؛ شورای اروپا یک مسئول هماهنگ کننده برای مقابله با نفرت ضد مسلمانان تعیین کرده است، در حالی که آن‌ها از به کار بردن کلمه اسلام هراسی خودداری می‌کنند، زیرا تحت فشار کشور‌هایی مانند فرانسه هستند.

یک مقاومت سیاسی وجود دارد که مشکل اسلام هراسی را به رسمیت نشناخته است؛ آن‌ها سعی می‌کنند اصل موضوع را نادیده بگیرند؛ وقتی از کلمه‌ای استفاده نمی‌کنید، البته به این معنی است که شما از نظر سیاسی به وجود مشکل اذعان نمی‌کنید.

نتایج برخی تحقیقات 

یک گزارش سالانه از سال ۲۰۱۵ هر سال حوادث و رویداد‌های اسلام هراسی را در کشور‌های اروپایی ثبت می‌کند؛ گزارش سال ۲۰۲۲ که اخیرا منتشر شده، وضعیت مسلمانان حدود ۲۳ کشور اروپایی را روشن می‌کند: اسلام هراسی باید از نظر سیاسی به عنوان یک مشکل شناخته شود و این اولین قدم است، سپس می‌توان در مورد راهبرد‌های مبارزه با اسلام‌هراسی صحبت کرد؛ ثبت روزانه جنایات ناشی از نفرت علیه مسلمانان و همچنین انتشار سالانه داده‌ها از اهمیت بالایی در این زمینه برخوردار است.

نهاد‌های دانشگاهی اروپا باید از دیدگاه‌های مختلف روی اسلام‌هراسی کار کنند و تحقیقات میدانی انجام دهند؛ اسلام هراسی تنها تعصب علیه مسلمانان نیست و همه چیز در مورد نژادپرستی است، این شکل جدیدی از نژادپرستی فرهنگی است و باید اینگونه درک شود تا بتوان به شیوه‌ای سیستماتیک‌تر با این مشکل مبارزه کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *