رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

جنجال بر سر قانون رها کردن نوزادان توسط مادران در ایتالیا

11:00 - 26 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۵۵۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جنجال بر سر قانون رها کردن نوزادان توسط مادران در ایتالیا
قانون رها کردن نوزادان توسط مادران در ایتالیا بار دیگر به بحثی جنجالی تبدیل شد.

خبرگزاری میزان – براساس یک قانون، اگر یک زن ایتالیایی به هر دلیلی نتواند از کودک خود مراقبت کند، می‌تواند آن را با شرایط کاملا ناشناس ماندن در جعبه مخصوص امن در بیمارستان‌ها بگذارد.

به گزارش «یورو نیوز»، یک زن ایتالیایی در روز عید پاک تصمیم گرفت که نوزادش را به صورت ناشناس در جعبه مخصوص امن کودکان یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های میلان بگذارد.

در حالی که مقام‌های ایتالیایی می‌گویند که نوزادان رها شده توسط مادران ایتالیایی طبق قانون مذکور ناشناس خواهند ماند، اما پزشکان در مورد مذکور نام نوزاد و نامه مادرش را به رسانه‌ها منتقل کرده و خواستار تغییر نظر مادر و بازگشت برای پس گرفتن وی شدند.

یک مقام ایتالیایی درباره قانون رها کردن نوزادان توسط مادران گفت: در ایتالیا، همیشه این امکان وجود دارد که زنان بتوانند نوزادان خود را در زمان تولد در بیمارستان رها کنند؛ این توسط قانون تنظیم شده است.

وی افزود: این کار را می‌توان به دو صورت انجام داد، یا مادر قبل از زایمان به بیمارستان می‌رود و به آن‌ها اطلاع می‌دهد که می‌خواهد ناشناس زایمان کند و بچه را در آن جا بگذارد، یا می‌تواند بگوید که می‌خواهد به‌طور ناشناس زایمان کند و پس از بهبودی در این باره تصمیم بگیرد؛ در این مرحله، کارکنان بیمارستان و خدمات اجتماعی با یک خانواده برای سرپرستی تماس می‌گیرند و مادر پس از یک دوره ۱۰ روزه باید تصمیم بگیرد که نوزادش را نگه می‌دارد یا نه.

باید توجه داشت که ریشه این قانون در ایتالیا به قرن سیزدهم و یک معضل اجتماعی در آن دوره باز می‌گردد؛ اگرچه طبق قوانین ایتالیا، زایمان ناشناس برای یک زن و امضای گواهی تولد نوزادش توسط کارکنان بیمارستان قانونی بود، اما در نهایت مراکز تحویل گرفتن نوزادان ناشناس در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ تعطیل شدند.

اما در سال ۲۰۰۶ نسخه جدیدتری از قانون رها سازی نوزادان توسط مادران در ایتالیا معرفی شد و مادران ایتالیایی می‌توانستند براساس آن نوزادان خود را در جعبه‌های امن بیمارستان‌های سراسر کشور رها کنند.

براساس تخمین انجمن نوزادان ایتالیا، سالانه حدود ۳۰۰ زن در ایتالیا به طور ناشناس زایمان می‌کنند؛ در عین حال، بر اساس آخرین تخمین‌های سازمان غیردولتی ایتالیایی دوستان کودکان، تقریبا سالانه ۳ هزار نوزاد در خیابان‌ها رها می‌شوند، در سطل زباله انداخته می‌شوند یا حتی از پنجره‌ها به بیرون پرتاب می‌شوند.

یکی از کلیدی‌ترین انتقاد‌ها به این قانون عدم دسترسی پزشکان به پیشینه پزشکی نوزادان رها شده است که می‌تواند در مواقعی جان آن‌ها را به مخاطره بیندازد.

در عین حال، این قانون با سیستم حقوقی ایتالیا که به نوزاد حق می‌دهد منشاء خود را بداند، در تضاد است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *