تبادل اسرا میان صنعا و شورای ریاستی یمن

13:03 - 25 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۴۲۹
تبادل اسرا میان صنعا و شورای ریاستی یمن
تبادل بیش از ۸۰۰ اسیر مرتبط با جنگ طولانی مدت یمن آغاز شد.

خبرگزاری میزان - کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام کرد تبادل بیش از ۸۰۰ اسیر مرتبط با جنگ طولانی مدت یمن از روز جمعه آغاز شد.

توافق با میانجیگری سازمان ملل که ماه‌هاست در دست تلاش است، در بحبوحه تلاش‌های دیپلماتیک هماهنگ برای مذاکره برای پایان دادن به مناقشه انجام می‌شود.

این تبادل اسرا از زمانی که هر دو طرف در اکتبر ۲۰۲۰ بیش از هزار اسیر را آزاد کردند، مهم‌ترین تبادل اسرا در یمن به حساب می‌آید.

گمان می‌رود هزاران نفر از زمان شروع جنگ توسط همه طرف‌ها به عنوان اسیر جنگی نگهداری شده‌اند. 

در این تبادل سه روزه، پرواز‌ها اسرا را بین عربستان و یمن منتقل می‌کنند.

 

 

 

صلیب سرخ اعلام کرد که روزجمعه دو دور پرواز همزمان بین عدن و صنعا برای انتقال زندانیان انجام خواهد شد.

«محمد عبدالسلام»، سخنگوی رسمی انصارالله درباره تبادل اسرا، گفت: هیئت‌ها پس از گفتگو‌های جدی و مثبت، به کار مذاکره در صنعا پایان دادند.

وی در ادامه گفت: ما از برادران عمانی خود برای غلبه بر مشکلات و حمایت از تلاش‌های صلح صمیمانه تشکر می‌کنیم.

پیش از این، هیئت‌های سعودی و عمانی با مقام‎های انصارالله در صنعا، پایتخت یمن، به عنوان بخشی از تلاش‌های بین‌المللی برای یافتن راه‌حلی برای جنگ ۹ ساله یمن گفت‎وگو کردند. 

مذاکرات همچنین از زمانی که عربستان و ایران با میانجیگری چین توافق کردند که دوباره روابط دو جانبه را برقرار کنند، شتاب بیشتری گرفته بود.

 

 

مذاکرات عربستان و انصارالله بر بازگشایی کامل بنادر و فرودگاه صنعا، پرداخت دستمزد کارکنان دولت یمن، تلاش‌های بازسازی و جدول زمانی برای خروج نیرو‌های خارجی از این کشور متمرکز است. 

در طول دوره آتش‌بس، تلاش‌هایی برای اقدامات اعتمادساز انجام شد و ادامه یافت، از جمله کاهش محدودیت‌ها در واردات و مبادله زندانیان.

البته به گفته برخی کارشناسان، جنگ یمن پیچیده بوده و آتش‌بس دائمی بین ائتلاف به سرکردگی عربستان و انصارالله لزوماً به تمام درگیری‌ها پایان نمی‌دهد.

اما در کل، بسیاری از کارشناسان با در نظر گرفتن نشانه‌ها و سیگنال‌های مختلف، درباره پایان جنگ اعلام خوش‌بینی کرده‌اند.

در مذاکرات ماه گذشته در سوئیس با حضور سازمان ملل و کمیته بین المللی صلیب سرخ، گروه‌های یمنی مورد حمایت عربستان و انصارالله با آزادی ۸۸۷ زندانی موافقت کرده بودند.

در ماه مارس، انصارالله اعلام کرد که ۱۵ عربستانی، سه سودانی و تعدادی دیگر از زندانیان را در ازای ۷۰۰ زندانی از طرف درگیری‌های تحت سرکردگی عربستان، آزاد می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *