رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

توصیه‌های هلال‌احمر به زائران حج تمتع

13:10 - 24 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۳۲۲
دسته بندی: جامعه ، عمومی
توصیه‌های هلال‌احمر به زائران حج تمتع
معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت ضمن توصیه‌هایی به زائران حج تمتع امسال، گفت: در حج تمتع سبک زندگی شما تغییر خواهد کرد و به همین دلیل توصیه اکید ما این است که آمادگی لازم را برای زندگی در شرایط جدید کسب کنید.

خبرگزاری میزان _ به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر؛ طاهر درودی، معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در گفتگو با ایکنا، با اشاره به تداوم انجام معاینات پیش از اعزام زائران حج تمتع سال جاری برای تعیین استطاعت جسمانی زائران، گفت: در برخی استان‌ها بیش از ۸۰ درصد زائران معاینه شده‌اند، اما این رقم در هر استان متفاوت است.  

وی با اشاره به اینکه بیشتر زائران حج تمتع سال جاری معاینه شده‌اند و استطاعت جسمانی ۱۰۳ زائر تأیید نشده است، گفت: با توجه به اینکه تعداد زائران بالای ۸۰ سال حج تمتع امسال قابل توجه است، بر اساس شرایط زائران هر سال تغییراتی را در دارو‌های ارسالی به حج داده‌ایم.

۱۲ هزار زائر حج فشار خون دارند درودی در پاسخ به این سؤال که بیشترین بیماری مزمنی که زائران حج تمتع سال جاری به آن مبتلا هستند، چه بیماری‌هایی است؟ گفت: به طور معمول بیماری فشار خون، دیابت و بیماری‌های قلبی شایع‌ترین بیماری‌های زائران است. امسال نیز بیش از ۱۲ هزار نفر از زائران دچار مشکل فشار خون هستند، بیش‌از هفت هزار و ۵۰۰ نفر از زائران دیابت دارند و بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ نفر دچار بیماری‌های قلبی هستند.

وی خطاب به زائران حج تمتع خاطرنشان کرد: در حج تمتع سبک زندگی شما تغییر خواهد کرد و به همین دلیل توصیه اکید ما این است که آمادگی لازم را برای زندگی در شرایط جدید کسب کنید. زائران پیاده‌روی‌های طولانی در حج دارند که بخشی به دلیل شرایط حضور در عربستان و بخشی برای انجام اعمال حج است که باید انجام دهند.

زائران پیاده‌روی را آغاز کنند درودی افزود: زائران باید طواف، سعی بین صفا و مروه و رمی جمرات را که جزو اعمال الزامی حج تمتع و نیازمند انجام پیاده‌روی‌های طولانی است را انجام دهند. از سوی دیگر زائران در شهر‌های مکه و مدینه تردد می‌کنند، به همین دلیل نیاز است با توجهبه زمان باقی مانده تا اعزام‌ها از روزی یک ربع تا ۲۰ دقیقه پیاده‌روی را شروع کنند و هر روز چهار تا پنج دقیقه این زمان را زیاد کنند تا به پیاده‌روی‌های ۴۵ دقیقه تا یک ساعت در روز عادت کنند و بدنشان برای پیاده‌روی طولانی آمادگی داشته باشد.

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت اضافه کرد: در عین حال زائران باید توجه داشته باشند که فصلی که عملیات حج انجام می‌شود، فصل بسیار گرم سال است، به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای سفر حج لباس‌های رنگ روشن و نخی تهیه کنند.

وی از زائران خواست دو برابر میزان مصرف، دارو‌های خود را همراه داشته باشند و افزود: با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از زائران حج تمتع سن بالا دارند و از دارو‌های تخصصی استفاده می‌کنند، لازم است دارو‌هایی که به صورت روتین مصرف می‌کنند را به اندازه کافی تهیه کنند و در سفر همراه خودشان داشته باشند.

درودی ادامه داد: باتوجه به اعلام برنامه‌ای که از سوی سازمان حج و زیارت صورت گرفته، پیشنهاد ما این است که زائر حداقل به اندازه دو برابر مصرف، دارو همراه داشته باشد. چرا که گاهی دارو‌های زائر در محل‌های زیارتی یا در فرودگاه و ... جا می‌ماند به همین دلیل پیشنهاد ما این است که به اندازه دو برابر مصرف در دو کیف جداگانه (یکی در چمدان و دیگری در کیف دستی) دارو همراه داشته باشند که اگر بخشی از دارو‌ها گم شد، دچار مشکل نشوند.

وی در پاسخ به این سؤال که چه زمانی معاینات پیش از اعزام زائران به اتمام می‌رسد؟ گفت: طی ۱۰ روز آینده معاینات به اتمام می‌رسد. البته این زمان را به صورت قطعی بعد از تعیین تکلیف و توافق با سازمان حج و زیارت اعلام می‌کنیم. البته گاهی اوقات کاروان‌های جدیدی به دلیل اختصاص سهمیه اضافه به ایران تشکیل می‌شود که اگر کاروان‌های جدید تشکیل شود زمان معاینه بیشتر خواهد شد.
یادآور می‌شود، اولین گروه زائران حج تمتع، سوم خردادماه وارد مدینه منوره می‌شوند و این عملیات تا روز دوم محرم‌الحرام مصادف با ۳۱ تیر ماه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *