با موافقت نمایندگان مجلس؛

گزارشگرانی که برای تهیه مدارک، جرم مرتکب شوند، پاداش نمی‌گیرند

10:26 - 20 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۶۹۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
گزارشگرانی که برای تهیه مدارک، جرم مرتکب شوند، پاداش نمی‌گیرند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر کردند که چنانچه گزارشگر برای گزارشگری مرتکب جرم شده باشد، مشمول حمایت‌ها و پاداش نخواهند شد.

خبرگزاری میزان - نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۰ فروردین) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح یک فوریتی حمایت مالی از افشاگران فساد با ماده ۱۴ این طرح با ۱۹۳ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده ۱۴ این طرح؛ چنانچه گزارشگر برای گزارشگری مرتکب جرم شده باشد از جمله آنکه اطلاعات، ادله و مدارک را با توسل به اعمال مجرمانه به دست آورده باشد، مشمول حمایت‌ها و پاداش این قانون نمی‌شود.

همچنین نمایندگان در ادامه به بررسی ماده ۱۵ این طرح پرداخته و آن را با ۱۷۳ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

براساس ماده ۱۵ طرح مذکور؛ در صورتی که گزارشگر، گزارش و اسناد مربوط به آن را تنها در سامانه ثبت و بارگذاری کرده و آن را علنی نکرده باشد، به اتهام افتراء یا جرم موضوع ماده (۶۹۸) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) مصوب ۱۳۷۵/۳/۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی یا افشای اسناد محرمانه قابل تعقیب نیست.

بهارستان نشینان همچنین ماده ۱۶ طرح یک فوریتی حمایت مالی از افشاگران فساد را با ۱۹۰ رای موافق، یک رای مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

براساس ماده ۱۶ این طرح؛ در صورت وجود حقوقی برای گزارشگر در سایر قوانین که در این قانون پیش بینی نشده است، وی می‌تواند از حقوق مذکور در آن قوانین نیز استفاده نماید. مشروط بر آنکه مطابق همان قوانین شرایط برخورداری از آن‌ها را داشته باشد.

در نهایت نوبت به بررسی ماده ۱۷ این طرح رسید و نمایندگان این ماده را نیز با ۱۸۰ رای موافق، ۵ رای مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

در ماده ۱۷ این طرح آمده است؛ گزارشگر می‌تواند بدون ارائه اطلاعات هویتی و تحت عنوان ناشناس اقدام به گزارشگری موضوع این قانون نماید. اما هرگاه گزارشگر در گزارش اعلامی به مرجع پذیرنده هویت خود را اعلام نماید یا به هر نحوی هویت وی برای مرجع پذیرنده کشف گردد، مرجع پذیرنده و مراجع رسیدگی کننده مجاز به افشای اطلاعات گزارشگر بدون اخذ رضایت قبلی وی نیستند. در صورت حضور گزارشگر با رضایت قبلی، صریح و موردی به عنوان شاهد یا مطلع نیز مقام تحقیق از گزارشگر جداگانه و بدون حضور متهم تحقیق می‌کند. مواجهه گزارشگر با متهم تنها در صورت رضایت قبلی، صریح و موردی او امکانپذیر است.

تبصره ۱- در مواردی که به هر نحوی اطلاعات گزارشگر به صورت عمومی افشا شود، مقام رسیدگی کننده می‌تواند با رعایت قانون آیین دادرسی کیفری گزارشگر را به عنوان شاهد یا مطلع دعوت کند.

تبصره ۲- اطلاعات گزارشگر در این ماده هرگونه اطلاعاتی است که منجر به شناسایی وی یا افراد وابسته به وی می‌شود از قبیل مشخصات سجلی و خانوادگی، محل سکونت و فعالیت آنها/

پایان پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *