رئیس کل دادگستری استان یزد: کاهش جمعیت کیفری یکی از راهبرد‌های مهم قوه قضاییه است

16:18 - 19 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۶۳۲
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان یزد: کاهش جمعیت کیفری یکی از راهبرد‌های مهم قوه قضاییه است
رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها یک راهبرد مهم در قوه قضاییه است که امروز باید مورد اهتمام همه ارکان دستگاه قضایی باشد.

خبرگزاری میزان - غلامعلی دهشیری در جلسه کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان یزد با اشاره به اینکه کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها همواره مورد توجه بوده است، اظهارکرد: این مسئله امروز به عنوان یک سیاست مهم در قوهقضاییه دنبال می‌شود.

وی تصریح کرد: اجرای این راهبرد با نظارت بر ورود افراد به زندان و استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس صورت می‌گیرد.

رئیس کل دادگستری استان یزد بر نظارت بر ورود افراد به زندان تأکید کرد و افزود: باید حتی‌المقدور سعی شود در مرحله تحقیقات و قبل از صدور حکم جز در موارد ضروری از ورود افراد به زندان جلوگیری شود که این امر نیازمند مداقه بیشتر قضات و فرهنگ‌سازی است.

وی نقش دادسرا را در مدیریت و نظارت ورود افراد به زندان، شاخص دانست و گفت: با صدور قرار تأمین متناسب می‌توان دسترسی به متهم در مراحل مختلف رسیدگی را تأمین کرد و نباید اصرار به بازداشت افراد در مراحل تحقیق، جز موارد ضروری دانست.

رئیس کل دادگستری استان یزد اضافه کرد: قاضی در دادگاه نیز نباید جز در موارد دارای ضرورت، حکم به حبس افراد دهد و در این رابطه می‌توان از مجازات‌های جایگزین حبس و استفاده از سامانه‌های نظارت الکترونیکی بهره گیرد.

رئیس کل دادگستری استان یزد بیان کرد: اصل راهبرد کاهش جمعیت کیفری، کمک به خانواده زندانیان است که به طور معمول سرپرست و نان آور خود را از دست می‌دهند.

وی اظهار کرد: مجازات زندان باید تنها برای ارازل و اوباش و مخلان نظم و امنیت باشد و برای سایر افراد جامعه از سایر روش‌های اثر گذار اصلاحی استفاده شود.

دهشیری، سرعت در رسیدگی به پرونده‌های زندانی دار را مورد تأکید قرار داد و افزود: باید به نحوی اقدام شود که افراد تحت قرار در سریع‌ترین زمان ممکن تعیین تکلیف شده و حکم قانونی برای آن‌ها صادر شود.

رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: تأکید به گذراندن دوران حبس در زندان محل زندگی برای متهمان غیر بومی، موضوعی است که باید مورد توجه محاکم قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ورود مددجویان به زندان باید ریشه یابی و آسیب شناسی شود تا اقدامات فرهنگی، قضایی و انتظامی در کاهش ورود مددجویان به زندان مؤثر واقع شود.

دهشیری ضمن تأکید بر این مطلب که بازدید مقامات قضایی از زندان‌ها باید بر اساس یک برنامه زمان‌بندی شده انجام شود، گفت: بازدید‌ها از زندان‌ها باید به شکلی هدفمند اجرایی شود بدین صورت که این بازدید‌ها منجر به حل مشکلات مددجویان و زمینه ساز آزادی آنان از زندان شود.

رئیس کل دادگستری استان یزد همچنین گفت: کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها یک راهبرد مهم در قوه قضاییه است که امروز باید مورد اهتمام همه ارکان دستگاه قضایی باشد.

انتهای پیام/


برچسب ها: جلسه دادگستری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *