کنعانی: ایران تمدید ماموریت گزارشگر ویژه تحمیلی را محکوم می‌کند

17:30 - 15 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۰۳۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کنعانی: ایران تمدید ماموریت گزارشگر ویژه تحمیلی را محکوم می‌کند
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت که ایران طرح قطعنامه وضعیت حقوق بشر در نشست شورای حقوق بشر را مردود شمرده و تمدید ماموریت گزارشگر ویژه تحمیلی علیه ایران را محکوم می‌کند.

خبرگزاری میزان - ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به قطعنامه سیاسی حقوق بشری علیه ایران در نشست ۵٢ شورای حقوق بشر، گفت: ایران طرح قطعنامه وضعیت حقوق بشر در نشست پنجاه و دوم شورای حقوق بشر را که مبتنی بر نگرش گزینشی، غرض ورزانه، تقابل آمیز و با اهداف سیاسی تهیه و تصویب شده است را مردود شمرده و تمدید ماموریت گزارشگر ویژه تحمیلی علیه ایران را محکوم می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه، تاکید کرد: پیش داوری‌ها و قضاوت‌های عجولانه درج شده در این قطعنامه که پیش‌نویس آن با حمایت برخی کشور‌های غربی با هدف کمرنگ کردن پیشرفت‌های حقوق بشری صورت گرفته در ایران، تهیه و تصویب شده است، آن را کاملا بی‌اعتبار می‌‌کند و باید توجّه داشت که نگرش گزینشی، غرض ورزانه، تقابل آمیز به مقوله حقوق بشر، خروجی بهتر از این قطعنامه نخواهد داشت.

کنعانی سوء استفاده از سازوکار‌های سازمان ملل برای کسب اهداف سیاسی از سوی برخی از کشور‌های عضو را عادتی ناپسند دانست و دستکاری آشکار حقوق بشر برای اهداف سیاسی از جمله در ارائه تبعیض آمیز قطعنامه‌های کشوری در شورای حقوق بشر را مایه تاسف ارزیابی کرد. 

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی، تاکید کرد: شورای حقوق بشر نهاد اصلی سازمان ملل برای ترویج و حمایت از حقوق بشر مبتنی بر همکاری و گفت‌وگو و محلی برای گفتمان حقوق بشری در میان دولت‌ها، سازمان‌های غیر دولتی و سایر ذینفعان است و استفاده ابزاری و سیاسی از این نهاد رویکردی است که کشور‌های غربی با اتخاذ آن موجبات تضعیف اعتبار تصمیمات و قطعنامه‌های آن شده‌اند.

کنعانی، گفت: آنچه که طی یک دهه اخیر در قطعنامه‌های شورای حقوق بشر اتفاق افتاده است، عملا اتهام‌زنی یکطرفه از سوی بانیان این قطعنامه و حامیان دستورکار گزارشگر ویژه علیه ایران بوده و کشور‌هایی که خود ناقض حقوق دیگر ملت‌ها هستند، نمی‌توانند در مقام مدعی و یا قاضی وضعیت حقوق بشر بنشینند، بلکه بایستی پاسخگوی جنایات خود در نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر در کشور‌های خود و دیگر کشور‌های جهان باشند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *