در نشست خبری سخنگوی دولت مطرح شد؛

انجام ۱۰۰ هزار بازرسی توسط سازمان تعزیرات حکومتی تا پایان تعطیلات نوروز/ کاهش بی سابقه رشد نقدینگی در مقایسه با سه سال گذشته

11:44 - 15 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۵۹۵۲
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
انجام ۱۰۰ هزار بازرسی توسط سازمان تعزیرات حکومتی تا پایان تعطیلات نوروز/ کاهش بی سابقه رشد نقدینگی در مقایسه با سه سال گذشته
سخنگوی دولت گفت: از ۸ اسفند تا پایان تعطیلات نوروزی ۱۴ هزار گشت نظارتی سازمان تعزیرات حکومتی انجام شد و بیش از ۱۰۰ هزار مورد بازرسی صورت گرفت.

خبرگزاری میزان - علی بهادری جهرمی سخنگو امروز سه‌شنبه (۱۵ فروردین‌ماه) در نشست خبری خود ضمن تبریک سال نو و آرزوی بهره‌مندی از توفیقات ماه مبارک رمضان گفت: شهادت مستشاران نظامی ایران در سوریه را تسلیت عرض می‌کنم. رژیم صهیونسیتی بار دیگر نشان داد در مواقع بحران‌های داخلی، دست به اقدامات تروریستی بیرون از مرز می‌زند که قابلیت پیگیری حقوقی و دیپلماتیک دارد و بدون پاسخ هم نخواهد ماند. 
 
وی در مورد آمار سفرهای نوروزی امسال بیان کرد: در این ایام ۲۰ دستگاه مختلف برای آرامش، تأمین امنیت و سلامت مردم در سفرهای نوروزی مشارکت کردند. در بخش ریلی با یک میلیون و ۶۰۰ هزار سفر رشد ۳۰ درصدی داشتیم. در بخش هوایی با جابه‌جایی بیش از ۲ میلیون نفر، رشد ۲۰ درصدی را تجربه کرد. در حوزه دریایی نیز در ایام نوروز بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تردد در دریا داشتند که همزمان ۶۰۰ هزار خودرو نیز جابه‌جا شد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشت. 
 
سخنگوی دولت با بیان اینکه در سال گذشته ۳۵۰ نقطه پرحادثه جاده‌ها اصلاح شد، اظهار کرد: در ۱۴۶۵ پایگاه جمعیت هلال احمر، نزدیک به ۸۰ هزار نفر از نیروهای داوطلب و کادر در طرح نوروزی هلال احمر به فعالیت امداد و نجات و ارائه خدمت به مردم پرداختند. در مجموع بیش از ۴ هزار مأموریت از سوی نیروهای جمعیت هلال‌احمر در نوروز ۱۴۰۲ انجام شده و به ۵۸ هزار نفر از آسیب دیدگان حوادث مختلف خدمت ارائه شد 
 
بهادری جهرمی همچنین در مورد نظارت‌ها برای جلوگیری از گران‌فروشی گفت: از ۸ اسفند گشت‌های نظارتی سازمان تعزیرات حکومتی فعال شده و تا پایان تعطیلات نوروزی ۱۴ هزار گشت انجام شده که بیش از ۱۰۰ هزار مورد بازرسی صورت گرفته است. در حوزه کالا و خدمات بیش از ۱۹ هزار پرونده به این سازمان ارسال شده است. 
 
 وی در ادامه در مورد مهمترین اقدامات صورت گرفته دولت از ابتدای سال جاری اظهار کرد: از نمونه اقدامات دولت می‌توان به تکمیل فهرست انتشار صورت‌های مالی ۱۱۲۰ شرکت دولتی در سامانه کدال، افتتاح سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، اعلام نتایج بررسی علل بروز مشکلات پرداخت حقوق اسفندماه معلمان و امتیازات قانون رتبه‌بندی اشاره کرد. 
 
سخنگوی دولت ادامه داد: بررسی و تصویب آخرین اصلاحات آیین‌نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌های دولت در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، تفویض اختیار به بانک مرکزی برای بررسی وضعیت و تعیین تکلیف تعدادی از مؤسسات اعتباری در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، ادامه تشکیل جلسات کمیسیون تدوین برنامه هفتم توسعه و شکست امریکا مقابل ایران در دیوان بین المللی دادگستری لاهه، بخش دیگری از مهم‌ترین اقدامات دولت از ابتدای سال جاری بوده است. 
 
بهادری جهرمی با اشاره به ابلاغ بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، گفت: مطابق این بخشنامه برای هر یک از زوجهایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از سال ۱۳۹۸ بوده است، مبلغ یک میلیارد و هشتصد میلیون ریال و با دوره‌ی بازپرداخت ده ساله اختصاص پیدا می‌کند. البته برای زوجهای زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ دو میلیارد و دویست میلیون ریال خواهد بود. همچنین دستورالعمل تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری نیز ابلاغ شده است. 
 
سخنگوی دولت همچنین خبر داد که بعد از جلسه امروز کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری، پنجمین جلسه مشترک دولت و مجلس شورای اسلامی فردا شب به میزبانی دولت برگزار می‌شود.

افزایش ۴۰ درصدی درآمدهای مالیاتی در سال گذشته 

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه باتوجه به شعار سال درخصوص مهار تورم، کمیته رصد و کنترل رشد تورم از کی قرار است کار خود را آغاز کند، گفت: این کمیته که شامل وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه است، کار خودش را با محوریت معاون اول رئیس‌جمهور از روز‌های ابتدای سال آغاز کرده است. 
 
بهادری جهرمی افزود: همانطور که رئیس‌جمهور تصریح کردند، کلیه تصمیماتی که واجد آثار تورمی چه در قانون بودجه چه در مصوبات دولت و لوایح پیشنهادی باشد در این کمیته بررسی و تصمیم گیری خواهد شد. البته مخاطب شعار امسال همه دستگاه‌ها هستند و از تمامی دستگاه‌ها نیز در این زمینه انتظار می‌رود در کنار دولت در این جهت همراهی نماید تا امسال شاهد کاهش جدی تورم باشیم. 
 
وی در پاسخ به سوالی در مورد راهکار‌های دولت برای مهار تورم در سال جاری گفت: طبق گزارش بانک مرکزی در نیمه اسفندماه ۱۴۰۱ شاهد کاهش بی سابقه رشد نقدینگی بوده‌ایم. بررسی وضعیت نقدینگی ریالی بخش غیر دولتی در نیمه اسفندماه سال ۱۴۰۱ در مقایسه با مقاطع مشابه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که این شاخص از ۳۲.۵ درصد در یازدهم اسفند سال ۱۴۰۰ به ۲۷.۸ درصد در یازدهم اسفند ۱۴۰۱ کاهش یافته است. 
 
سخنگوی دولت افزود: این میزان کاهش قابل ملاحظه رشد نقدینگی در نیمه اسفند سال ۱۴۰۱ در مقایسه با مقاطع مشابه سه سال گذشته بی سابقه بوده است. البته این میزان کافی نیست و حجم نقدینگی تولید شده در کشور خصوصا در دهه نود همچنان بسیار بالاست که باید تلاش بیشتر شود. یکی از عوامل افزایش تورم خلق نقدینگی و کسری بودجه دولت است که منجر به رشد پایه پولی و تورم می‌شود. اصلاح حجم عظیم نقدینگی کشور که از گذشته ایجاد شده، نیازمند تلاش بسیار است. 
 
بهادری جهرمی اضافه کرد: دولت برای کاهش کسری بودجه در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تلاش کرده لایحه‌ای فاقد کسری و واقعی تدوین کند و از طرف دیگر منابع درآمدی دولت را افزایش دهد. در سال گذشته شاهد افزایش حدوداً ۴۰ درصدی درآمد‌های مالیاتی دولت بودیم. از طرف دیگر سایر درآمد‌های نفتی دولت نیز رشد قابل توجهی داشت و رکورد فروش نسبت به ابتدای تحریم‌ها شکسته شد. دولت از ابتدای شروع به کار اقدامات خوبی را برای مهار تورم دنبال کرد و نتیجه آن کاهش تورم از ۵۹.۳ در شهریور ۱۴۰۰ به ۴۶.۵ در اسفند ۱۴۰۱ بود.

حجاب مثل سایر قوانین یک الزام قانونی است و دستگاه‌های اجرایی مکلف به رعایت قانون هستند

وی در پاسخ به سوالی در مورد رأی نهایی دیوان بین المللی دادگستری به نفع کشورمان اظهار کرد: اولاً این یک شکست تاریخی برای امریکاست که عادت کرده بود با قلدری حقوق بین‌الملل را نقض کند. ثانیاً نشان دهنده اثبات حقانیت جمهوری اسلامی ایران در خصوص جبران خسارات ناشی از توقیف غیرقانونی اموال ‎ایران در آمریکا است. اصل موضوع الزام آمریکا به جبران خسارت در رأی دیوان تصریح شده و تعیین میزان آن یک موضوع فنی است؛ درباره جزییات فنی نیز به موقع تصمیم‌گیری و اعلام می‌شود. 
 
بهادری جهرمی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت قصد ندارد لایحه‌ای رو برای حجاب و عفاف و جرم انگاری برای بی حجابی به مجلس بفرستد؟ تصریح کرد: حجاب هم یک الزام قانونی و عرفی و شرعی است و مردم در این زمینه از دولت انتظار دارند و انتظار به حقی است. دستگاه‌های دولتی، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز عمومی هم مکلفند موازین قانونی را رعایت کنند. 
 
وی ادامه داد: فرهنگ ملی ایرانیان رعایت پوشش است. در مورد حجاب مثل سایر قوانین یک الزام قانونی وجود دارد که از همه شهروندان انتظار می‌روند همچون رعایت سایر قوانین و مقررات به این الزام قانونی نیز پایبند باشند. 
 
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در مورد دعوت پادشاه عربستان از رئیس‌جمهور برای سفر به این کشور بیان کرد: رئیس‌جمهور کشورمان در پاسخ به پیام پادشاه عربستان ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و توافق صورت‌گرفته برای احیای روابط سیاسی دو کشور و اثرات مثبت این توافق برای منطقه، از دعوت ملک سلمان برای سفر رئیس جمهور به عربستان استقبال نموده و دعوت متقابلی نیز از پادشاه عربستان صورت گرفته است.  
 
بهادری جهرمی اضافه کرد: ما همواره بر توسعه روابط خود با همسایگان تاکید کرده‌ایم. تاکنون سه نوبت گفتگوی تلفنی میان وزرای خارجه ایران و عربستان صورت گرفته است و در روزهای آینده نیز دیداری بین وزرای خارجه دو کشور صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *