وضعیت پناهجویان افغانستانی در کشور‌های مدعی حقوق بشر؛ از تهدید به اخراج تا بی خانمانی

10:24 - 15 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۵۹۲۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
وضعیت پناهجویان افغانستانی در کشور‌های مدعی حقوق بشر؛ از تهدید به اخراج تا بی خانمانی
پناهجویان افغانستانی در کشور‌های عامل رقم خوردن و تداوم جنگ ۲۰ ساله این کشور در وضعیت دشواری به سر می‌برند و حقوق انسانی آنها نادیده گرفته می‌شود.

خبرگزاری میزان – پناهجویان افغانستانی در کشور‌های غربی مدعی حفظ و پیشگامی حقوق بشر شرایط دشواری را از سر می‌گذرانند و با بلاتکلیفی درازمدتی مواجه شده اند که آن‌ها را در معرض انواع مخاطرات قرار می‌دهد.

پناهجویان افغانستانی علاوه بر مواجهه با شرایط بلاتکلیفی برای اقامت در کشور‌های غربی، با مشکلات و چالش‌های دیگری مانند تبعیض نژادی، اقدامات و سخنان نفرت محور و خطر دائمی اخراج مواجه هستند.

-پناهجویان افغانستانی در انگلیس

انگلیس که به ویژه در یک سال گذشته به دلیل اتخاذ سیاست‌های ضد مهاجرتی مانند انتقال پناهجویان به روآندا، عقب راندن غیرقانونی پناهجویان در کانال مانش و حتی نقض حقوق پناهجویان اوکراینی برخلاف ادعا‌های اولیه استقبال از آنان در قالب طرح ادعایی «خانه‌ها برای اوکراین»، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته، حلقه حقوق بشری پناهجویان افغانستان را تنگ‌تر کرده است.

اخیرا دولت انگلیس اجرای طرحی را آغاز کرد که براساس آن، پناهجویان افغانستانی پس از ۱۸ ماه سکونت در هتل‌های فاقد امکانات، از لندن اخراج می‌شوند.

دلیل این امر انتقاد مالیات دهندگان انگلیسی از ادامه حضور پناهجویان افغانستانی در پایتخت این کشور اعلام شد؛ پناهجویان افغانستانی می‌گویند که با این نقل مکان بار دیگر باید زندگی تحصیلی، خانوادگی و شغلی خود را از صفر آغاز کنند.

به حدود ۹ هزار پناهجوی افغانستانی ساکن ۵۹ هتل بریجینگ که نیمی از آن‌ها کودک هستند، گفته شد که باید این هتل‌ها را ترک کنند؛ این در حالی است که برخی از پناهجویان افغانستانی ساکن این هتل‌ها ناچار شده اند طی مدت حضور خود در انگلیس بار‌ها به هتل‌های مختلف نقل مکان کنند.

این طرح دارای ضرب الاجل تا پایان ماه آوریل، تاکید دارد که پناهجویان افغانستانی باید گزینه تهیه مسکن با کمک دولت را بپذیرند، زیرا هیچ گزینه پیشنهاد دیگری وجود ندارد.

این در حالی است که این افراد به دلیل وضعیت نامشخص اقامتشان، کار، درآمد و کارت اعتباری ندارند و تهیه مسکن در این شرایط برایشان بسیار دشوار است؛ ضمن این که به خانواده‌های پناهجوی افغانستانی خانه‌هایی در مکان‌هایی از جمله بدفوردشایر، کنت، سامرست و شراپشایر با فاصله زیادی از مراکز شهری و فاقد امکانات مناسب حمل و نقل عمومی پیشنهاد داده شده است که خانواده‌ها را مجبور به جست‌وجوی مشاغل جدید و سازگاری با مدارس و جوامع جدید می‌کند.

نکته مهم این که، هتل‌های بریجینگ که توسط وزارت کشور انگلیس تهیه شده توسط شرکت‌های خصوصی اداره می‌شود و این شرکت‌ها به دلیل آگاهی از عدم امکان شکایت پناهجویان از شرایط غیرانسانی هتل‌ها، حتی از ارائه امکانات اولیه به پناهجویان ساکن در این هتل‌ها خودداری می‌کنند.

گروه‌های حقوق بشری در پی اجرای طرح مذکور هشدار دادند که پناهجویان افغانستانی در انگلیس در معرض خطر بی خانمانی قرار دارند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که انگلیس دو پایگاه نظامی متروکه «RAF Scampton» در لینکن شایر و «MDP Wethersfield» در اسکس را به عنوان مکان‌های بالقوه اسکان پناهجویان افغانستانی در نظر گرفته است.

-پناهجویان افغانستانی در آلمان

دولت آلمان برخلاف ادعا‌های خود مبنی بر رعایت حقوق بشری پناهجویان، تاکنون به دفعات حقوق پناهجویان افغانستانی در این کشور را نقض کرده است.

مهم‌ترین مورد نقض حقوق پناهجویان افغانستانی در آلمان مربوط به زمانیست که دولت آلمان آن‌ها را به دلیل اسکان پناهجویان اوکراینی از اقامتگاه‌های موقت اخراج کرد.

وضعیت پناهجویان افغانستانی در آلمان نیز به مرز هشدار رسیده و انتقاد‌ها علیه دولت آلمان در این زمینه را در پی داشته است.

علاوه بر همه این موارد، دولت آلمان از توقف موقت پذیرش پناهجویان افغانستانی با طرح ادعای مشاهده نشانه‌هایی از تلاش‌های احتمالی برای سوءاستفاده خبر داد؛ این در حالیست که هیچ جزئیاتی درباره تلاش‌های گزارش شده جهت سوءاستفاده از سیستم پناهجویی آلمان در دسترس نیست.

این کشور ادعا کرد که روند پذیرش پناهجویان افغانستانی با معرفی یک پرسشنامه امنیتی مازاد از سر گرفته می‌شود.

-پناهجویان افغانستانی در آمریکا

آمریکا مهم‌ترین عامل رقم خوردن شرایط اضطراری حقوق بشری در افغانستان به دلیل اشغال دو دهه‌ای این کشور از مهم‌ترین کشور‌های غربی ناقض حقوق پناهجویان افغانستانی است.

آمریکا در حالی با طرح ادعا‌های بشردوستانه ۷۸ هزار پناهجوی افغانستانی را به این کشور منتقل کرد که تاکنون تعداد اندکی از آن‌ها موفق به دستیابی به وضعیت قانونی دائمی در سیستم مسدود شده مهاجرتی آمریکا شده اند.

در عین حال، زمان اقامت شمار قابل توجهی از پناهجویان افغانستانی در آمریکا در سپتامبر ۲۰۲۳ به پایان می‌رسد و اگر روند پناهجویی آنان تا آن زمان تکمیل و تایید نشود، ده‌ها هزار پناهجوی افغانستانی در معرض خطر از دست دادن مجوز کار و اخراج قرار دارند.

-پناهجویان افغانستانی در بلژیک

پناهجویان افغانستانی در بلژیک نیز ماه هاست که بدون هیچگونه حمایتی در خیابان‌ها رها شده اند.

همزمان پلیس بلژیک بار‌ها به محل اسکان موقت این پناهجویان حمله کرده و آنان را مورد ضرب و شتم قرار داد.

-استاندارد‌های دوگانه پناهجویی غرب

کشور‌های غربی به ویژه اروپایی در حالی مدعی حفظ و پیشگامی حقوق بشر هستند و به این بهانه به خود اجازه اتهام زنی و مداخله در امور دیگر کشور‌های جهان را می‌دهند که خود به صورت گسترده ناقض حقوق بشر هستند.

این کشور‌ها که به حقوق بشر براساس استاندارد‌های دوگانه و ریاکارانه خود می‌نگرند، به ویژه در زمینه حقوق مهاجران و پناهجویان کارنامه‌ای سیاه دارند.

نقض حقوق پناهجویان و مهاجران توسط کشور‌های غربی به مرگ شمار قابل توجهی از آنان به صورت سالانه منجر می‌شود؛ عقب راندن‌های غیرقانونی، بازداشت در زندان‌های فاقد امکانات، عدم رسیدگی به درخواست‌های پناهجویی، انتقال به کشور ثالث، ... از جمله رویکرد‌های غربی‌ها در قبال پناهجویان هستند.

در عین حال، بروز بحران اوکراین، سطح دیگری از این استاندارد‌های دوگانه را آشکار کرد؛ کشور‌های اروپایی در حالی آغوش خود را برای پناهجویان اوکراینی باز کرده و آنان را اسکان دادند که همزمان پناهجویان زیادی در مرز‌های این کشور‌ها به دلیل مواجهه با سیاست‌های مهاجرتی مرگبار در حال یخ زدن بودند یا در کشور‌های مذکور برای ادامه زندگی خود می‌جنگیدند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *