آنچه باید درباره محاکمه ترامپ بدانیم/رئیس جمهور سابق آمریکا زندانی می‎شود؟

10:11 - 14 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۵۷۴۸
آنچه باید درباره محاکمه ترامپ بدانیم/رئیس جمهور سابق آمریکا زندانی می‎شود؟
دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا قرار است به زودی در پرونده شکایت استورمی دانیلز از او در دادگاه منهتن حاضر شود.

خبرگزاری میزان - کیفرخواست دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا توسط هیئت منصفه نیویورک، این کشور را به سمت موضوعات ناشناخته سیاسی، حقوقی و تاریخی سوق داده و پرسش‎های زیادی را در مورد چگونگی این پرونده جنایی ایجاد کرده است. 

به گزارش «سی‌ان‌ان»، دفتر دادستان منطقه منهتن از ترامپ در رابطه با نقش ادعایی وی در طرح پرداخت مبالغی به صورت پنهانی به «استورمی دانیلز»، بازیگر فیلم‌های مستهجن و سرپوش گذاشتن بر آن، که به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ بازمی‌گردد، تحقیق کرده است.

اگرچه کیفرخواست هنوز فاش نشده است، ترامپ و متحدانش قبلاً «آلوین براگ»، دادستان منطقه و تصمیم هیئت منصفه را زیر پا گذاشته و آن را به عنوان «آزار و شکنجه سیاسی و مداخله در انتخابات در بالاترین سطح تاریخ» مورد انتقاد قرار داده‌اند. 

این کیفرخواست در چه مورد است؟

ترامپ در کیفرخواست با بیش از ۳۰ فقره اتهام مرتبط با کلاهبرداری تجاری مواجه است. اما جزییات این اتهامات منتشر نشده است.

انتظار می‌رود رئیس‌جمهور سابق آمریکا سه‌شنبه در دادگاه کیفری منهتن محاکمه شود.

تحقیقات دفتر دادستان منطقه منهتن زمانی آغاز شد که ترامپ هنوز رئیس جمهور آمریکا بود و مربوط به پرداخت ۱۳۰ هزار دلاری «مایکل کوهن»، وکیل شخصی آن زمان ترامپ به «دانیلز» در اواخر اکتبر ۲۰۱۶، چند روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری، برای ساکت کردن او از افشای روابط با ترامپ در یک دهه قبل است. ترامپ این موضوع را رد کرده است.

کدام اتهامات احتمالاً مطرح هستند؟


هدف در این تحقیقات پرداخت به «دانیلز» و بازپرداخت این مبلغ توسط «سازمان ترامپ» به کوهن بوده است. 

بر اساس پرونده‌های دادگاه، زمانی که کوهن با اتهامات جنایی فدرال مواجه شد، مدیران سازمان ترامپ اجازه پرداخت مجموعاً ۴۲۰ هزار دلار به او را دادند تا ۱۳۰ هزار دلار پرداخت اولیه و بدهی‌های مالیاتی او را پوشش دهند. این شرکت بازپرداخت‌ها را به عنوان هزینه قانونی در دفاتر داخلی خود ذکر کرده است. ترامپ اطلاع از این پرداخت را رد کرده است. 

دادستان‌ها همچنین در حال بررسی این موضوع بودند که آیا ترامپ را به جعل سوابق تجاری در درجه اول به اتهام جعل سوابق به قصد ارتکاب جرم دیگری یا کمک یا مخفی کردن جرایم دیگری متهم کنند، که در این مورد می‌تواند نقض قوانین مالی مبارزات انتخاباتی باشد. 

این یک جرایم کلاس E است و حداقل یک سال و حداکثر چهار سال محکومیت دارد. برای اثبات این پرونده، دادستان‌ها باید نشان دهند که ترامپ قصد ارتکاب جرایم را داشته است.

 

 

آینده ترامپ چه می‌شود؟


وکیل ترامپ، می‎گوید که ابتدا از رئیس جمهور سابق آمریکا خواسته شده بود که روز جمعه در نیویورک تسلیم شود، اما تشخیص داده شد که زمان بیشتری لازم است و انتظار می‌رود که وی روز سه شنبه در دادگاه حاضر شود.

در مورد حضور اولیه رئیس جمهور سابق آمریکا در دادگاه، از برخی جهات مانند هر متهم دیگر و از جهاتی بسیار متفاوت به نظر می‌رسد. 

نخستین حضور‌ها برای متهمان معمولاً در جلسات عمومی دادگاه است. اگر نیازی به بازداشت یک متهم نباشد، با آن‌ها یا وکلای آن‌ها برای تسلیم داوطلبانه به مجریان قانون هماهنگی‌هایی انجام می‌شود. با نخستین حضور در دادگاه، متهمان معمولاً محاکمه و انگشت نگاری می‌شوند. 

ترامپ باید مراحل خاصی را طی کند که هر متهم دیگری باید در صورت طرح اتهام علیه او طی کند اما وضعیت ترامپ به عنوان رئیس جمهور سابق آمریکا که در حال حاضر دوباره برای کاخ سفید نامزد می‌شود، بدون شک نگرانی‌های امنیتی و عملی بیشتری را در مورد مراحل بعدی پرونده او ایجاد می‌کند. 

این نخستین بار در تاریخ آمریکاست که یک رئیس جمهور فعلی یا سابق این کشور با اتهامات جنایی روبرو می‌شود.

ترامپ در حال حاضر چند ماه از سومین نامزدی برای حضور در کاخ سفید فاصله دارد و پرونده جنایی او مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۴ را وارد مرحله جدیدی می‌کند، چرا که رئیس جمهور سابق آمریکا گفته است در برابر اتهامات جنایی به رقابت ادامه دهد. 

تعدادی از جمهوری‌خواهان کنگره به دفاع از ترامپ پرداختند و در توییتر به «براگ» حمله کردند و دادستان منطقه را به شکار سیاست‌مداران متهم کردند. 

منابع نزدیک به ترامپ، می‎گویند به عنوان بخشی از پاسخ به این کیفرخواست، ترامپ و تیم وی، جانشین‌هایی را برای ضربه زدن به دموکرات‌ها، تحقیقات و «براگ» در اشکال مختلف رسانه‌ها ایجاد خواهند کرد.

در پایان این پرسش مطرح می‌شود که «آیا ترامپ با وجود اینکه متهم شده است همچنان می‌تواند نامزد ریاست جمهوری شود؟» و پاسخ این است که بر اساس قوانین آمریکا او می‌تواند نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *