بیش از ۳۳ درصد پرونده‌های ورودی به شورا‌های حل اختلاف استان آذربایجان غربی در سال گذشته با سازش مختومه شد

14:12 - 10 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۵۳۸۳
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
بیش از ۳۳ درصد پرونده‌های ورودی به شورا‌های حل اختلاف استان آذربایجان غربی در سال گذشته با سازش مختومه شد
رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی گفت: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۳ درصد پرونده‌ها در شورا‌های حل اختلاف استان با سازش خاتمه یافته است.

خبرگزاری میزان - ناصرعتباتی در دومین جلسه شورای برنامه ریزی دادگستری استان آذر بایجان غربی که با حضور معاونان قضایی و حضور ویدیوکنفرانسی تعدادی از روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی برگزار شد با تبریک عیدنوروز و حلول ماه مبارک رمضان، اظهارکرد: برنامه عملیاتی دادگستری استان‌ها در سال ۱۴۰۲ که از سوی معاونت راهبردی قوه قضاییه ابلاغ شده نیازمند بومی سازی دقیق و کارشناسانه با توجه به وضعیت قضایی دادگستری استان است تا بتوان بند‌های مختلف این برنامه را در طول سال به نحو شایسته عملیاتی و اجرایی کرد.

وی افزود: باید راهکار‌ها و تدابیر لازم برای تسهیل در انجام برنامه و حصول نتایج مطلوب هدفگذاری شود و در راستای این راهکار‌ها و تدابیر برای اجرای هر چه بهتر بند‌های برنامه عملیاتی حرکت کرد.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی به نظم و برنامه محور بودن در مجموعه دستگاه قضایی اشاره و گفت: همچنان که آموزه‌های دینی ما هم به نظم در امور توصیه می‌کنند یقیناً نظم در کار‌ها و داشتن برنامه مدون در حصول توفیقات بسیار تاثیرگذار و نتیجه بخش است.

وی افزود: تجربه نشان داده هر گاه کار‌ها و اقدامات دارای مدار برنامه و نظم باشد هدفگذاری‌هایی که انجام شده است به نحو شایسته حاصل می‌شود.

عتباتی به اجرای حداکثری برنامه عملیاتی ۱۴۰۲ تاکید و گفت: باید در انتهای سال تمام اهداف پیش بینی شده عملیاتی شده باشد و خروجی آن کاملاً ملموس باشد.

دادگستری استان آذربایجان غربی ادامه داد، در بازرسی‌ها و بازدید‌های سال جاری معاونین ناظر به صورت خاص و ویژه حوزه‌های قضایی را مورد بازدید قرار می‌دهند و اجرای برنامه عملیاتی را لحظه به لحظه پیگیری خواهند نمود و از روسا و دادستان‌ها اجرای دقیق، سریع و صحیح آن رامطالبه خواهند کرد.

وی در ادامه به اهمیت آموزش در برنامه عملیاتی نیز اشاره کرد و گفت: باید برنامه‌های آموزشی مفید، کاربردی و اثربخش را برای تقویت مجموعه در دستور کار مدوام و مستمر داشته باشیم و از علم و تجربه اساتید در آموزش همکاران نهایت بهره را ببریم.

عتباتی به اهمیت شورای حل اختلاف در تحقق سازش حداکثری در برنامه سال ۱۴۰۲ هم تاکید کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱ در مجموعه پرونده‌های شورا بالغ بر ۳۳ درصد پرونده‌ها با سازش خاتمه یافته است و در سال ۱۴۰۲ باید با تلاش مضاعف این آمار به حداکثر میزان خود برسد و این مهم نیازمند توجه ویژه معاونین ناظر، روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی به شورای حل اختلاف و مقوله سازش است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان غربی نیز به تشریح بند‌هایی از برنامه عملیاتی ۱۴۰۲ خصوصاً در بحث اقدامات حقوق عامه‌ای و نظارت بر ضابطین پرداخت و از دادستان‌های حوزه‌های قضایی خواست در حوزه وظایف مرتبط با دادسرا با جدیت ورود کنند و اهداف تعیین شده در برنامه عملیاتی ۱۴۰۲ را به سرانجام مطلوب رسانند.

مجیدی به تشکیل کمیته دائمی تعاملی ضابطین هم تاکید و گفت: این کمیته در ارتقای سطح عملکرد‌ها با ضابطین بسیار موثر است و دادستان‌های حوزه‌های قضایی در تشکیل این کمیته اقدام لازم را معمول کنند.
در ادامه جلسه معاونین قضایی دادگستری استان و برخی از روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند و جلسه با تصویب مصوباتی از جمله، تشکیل کمیته‌هایی برای رصد و پیش برد بهتر اهداف برنامه عملیاتی ۱۴۰۲ و نیز تعیین برخی معاونان برای نظارت بر حسن اجرای این برنامه، به کار خود خاتمه داد.

انتهای پیام/


برچسب ها: دادگستری اقدامات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *