رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شکایت هزاران زن از دولت سوئیس به دادگاه حقوق بشر اروپا

13:59 - 10 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۵۳۷۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
شکایت هزاران زن از دولت سوئیس به دادگاه حقوق بشر اروپا
گروهی از زنان سوئیسی علیه دولت این کشور به دادگاه عالی حقوق بشر اروپا شکایت کردند.

خبرگزاری میزان – دادگاه حقوق بشر اروپا به تازگی رسیدگی به پرونده شکایت گروهی از زنان سوئیسی علیه دولت این کشور در موضوع نقض حقوق بشری آن‌ها در رابطه با بحران اقلیمی را آغاز کرد و قرار است رای خود را در این رابطه اعلام کند..

به گزارش «سی ان ان»، گروهی از زنان سوئیسی در شکایتی که علیه دولت سوئیس در دادگاه عالی حقوق بشر اروپا ثبت کردند، اعلام کردند که اقدام‌های ضعیف آب و هوایی این کشور، حقوق بشر آن‌ها را نقض می‌کند.

شمار شاکیان بیش از ۲ هزار زن اعلام شده است؛ آن‌ها در شکایت خود آورده اند که سلامت و کیفیت زندگی آن‌ها به دلیل موج گرمای ناشی از تغییرات اقلیمی که مکرر تشدید می‌شود، دشوارتر شده است.

آن‌ها نخستین بار در سال ۲۰۱۶ علیه دولت و چند مقام سوئیسی شکایت کردند، اما شکایت‌های آن‌ها در دادگاه‌های سوئیس مکررا رد شد.

این گروه از زنان سوئیسی در نهایت در سال ۲۰۲۰ پرونده خود را به دادگاه حقوق بشر اروپا انتقال دادند.

این نخستین شکایت درباره موضوع‌های اقلیمی است که دادگاه حقوق بشر اروپا در استراسبورگ فرانسه آن را بررسی می‌کند؛ موفقیت این پرونده می‌تواند مسیر را برای دعاوی مشابه در دیگر کشور‌های اروپایی باز کند.

اگرچه دولت سوئیس متعهد شده بود که تا سال ۲۰۳۰ میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای خود را در قیاس با سال ۱۹۹۰ حداقل ۵۰ درصد کاهش دهد و تا سال ۲۰۵۰ آن را به صفر برساند، اما رای دهندگان در سال ۲۰۲۱ طرح مذکور را رد کردند.

دولت سوئیس از دادگاه حقوق بشر اروپا خواسته است تا این پرونده را رد کند و استدلال می‌کند که این دعوی به وضوح بی‌اساس است.

دادگاه مذکور اعلام کرد که تاکنون چندین کشور در حمایت از دولت سوئیس مداخله کرده اند؛ اسناد منتشر شده نشان می‌دهد که اتریش، ایرلند و لتونی از جمله کشور‌هایی بودند که در حمایت از سوئیس مداخله کردند.

تعدادی از سازمان‌های جهانی حقوق بشر، گروه‌های زیست محیطی و کارشناسان حقوق آب و هوا مداخلات رسمی در حمایت از این پرونده اقدام کرده‎اند.

این پرونده یکی از سه پرونده قضایی اقلیمی است که در حال حاضر در دادگاه حقوق بشر اروپا در جریان است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *