گفت‌وگو|

رشد ۱۱ درصدی صدور اسناد مالکیت در سال ۱۴۰۱/سند مالکیت بیش از ۹۸ درصد اراضی ملی و دولتی صادر شد

9:56 - 08 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۴۵۴۸
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رشد ۱۱ درصدی صدور اسناد مالکیت در سال ۱۴۰۱/سند مالکیت بیش از ۹۸ درصد اراضی ملی و دولتی صادر شد
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: سال ۱۴۰۱ اسناد مالکیت صادره نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد رشد داشته است به طوری که اسناد مالکیت صادره در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰، ۳ میلیون و ۳۵۸ هزار و ۱۷۰ بوده در حالی که اسناد مالکیت صادره در سال ۱۴۰۱، ۳ میلیون و ۷۲۴ هزارو ۶۹۹ مورد است.

حسن بابایی در گفت وگو با میزان، گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور(معاونت امور املاک و کاداستر) به عنوان متولی اجرای فعالیت حدنگاری (کاداستر) معطوف به ماده (۲) قانون جامع حدنگار (کاداستر) در راستای تحقق فرامین مقام معظم رهبری موضوع فراز سوم از بند ۲۶ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و تاکیدات بسیار رئیس قوه قضاییه ذیل سند تحول و تعالی قوه قضاییه مبنی بر تحقق تمام و کمال فعالیت حدنگاری (کاداستر) اراضی و املاک سرزمین ایران ضمن تشکیل جلسات متعدد کارشناسی مبادرت به تنظیم و امضاء تفاهم نامه و ایضاً شیوه نامه‌های اجرایی مربوطه با عمده دستگاه‌های اجرایی و متولی امر زمین و مسکن (وزارت کشور شورای عالی استان‌ها، وزارت جهاد کشاورزی اعم از سازمان امور اراضی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و ...) کرده است.

وی افزود: در همین راستا قرارگاه اجرای فرامین و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در محل سازمان ثبت اسناد و املاک با حضور معاون راهبردی قوه قضائیه و روسای کل دادگستری ۵ استان تشکیل شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، گفت: همچنین قرارگاه‌های متعدد حدنگاری (کاداستر) از جمله قرارگاه حدنگاری سردار شهید سلیمانی، قرارگاه صدور اسناد مالکیت حدنگار (کاداستر) و حفظ کاربری اراضی کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی، و نیز کارگروه‌های تخصصی (کارگروه حدنگاری اراضی ملی و دولتی، کارگروه حدنگاری اراضی کشاورزی، کارگروه حدنگاری اراضی و املاک موقوفه، کارگروه تحقق کمال آرشیو الکترونیک پرونده‌های ثبتی و ...) ذیل این قرارگاه‌ها تشکیل شده است.

بابایی، بیان کرد: از ظرفیت ائمه جمعه و جماعات سراسر کشور از جمله نمایندگان، ولی فقیه و امامان جمعه مراکز استان‌ها به منظور آگاهی بخشی و افزایش مشارکت مردم استفاده حداکثری شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: از ظرفیت شورای برنامه ریزی و نیز شورای اداری استان‌ها به ریاست استانداران  با محوریت و هدف تحقق تمام و کمال فعالیت حدنگاری (کاداستر) اراضی و املاک سرزمینی برای اولین بار در کشور استفاده حداکثری شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اظهار کرد: از ظرفیت شورای حفظ حقوق بیت المال و قضایی استان به ریاست روسای کل دادگستری، دبیری دادستان‌های مراکز استان‌ها به منظور تسهیل و تسریع در تحقق تمام عیار فعالیت حدنگاری (کاداستر) اراضی و املاک سرزمینی برای اولین بار در کشور استفاده حداکثری شده است.

بابایی، بیان کرد: مصوبات موثر به منظور حل مشکلات و معاذیر قانونی فراروی تحقق فعالیت حدنگاری (کاداستر) اراضی و املاک ذیل قرارگاه‌های فوق الذکر از جمله بند چهارم مصوبات دوازدهمین قرارگاه صدور اسناد مالکیت حدنگاری (کاداستر) و حفظ کاربری اراضی کشاورزی کشور تصویب و ابلاغ شده است.

وی در ادامه گفت: در راستای تحقق فعالیت حدنگاری (کاداستر) اراضی، املاک، جزایر، تالاب‌ها، رودخانه‌ها و. تسهیل و تسریع شده است همچنین در حفظ و صیانت از اراضی ملی، دولتی، مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی و ایجاد بستر مناسب به منظور توسعه موزون بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی (بخش کشاورزی و..) کمک بی سابقه شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اختلافات بین مردم به عنوان، ولی نعمت نظام مقدس جمهوری اسلامی و نیز کاهش قابل ملاحظه ورودی پرونده‌های اختلافی (مبتلابه ملک و زمین) به محاکم قضایی کاهش چشم گیری داشته است.

صدور اسناد مالکیت حدنگار بیش از ۹۸.۶ درصد اراضی ملی و دولتی 

بابایی، بیان کرد: میزان کل اراضی ملی و دولتی موضوع اراضی تحت تولیت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور حسب اعلام دستگاه متولی ۱۳۶ میلیون و ۵۵۲ هزارو ۹۴۵ هکتار بوده که از این مقدار برای ۱۳۴ میلیون و ۶۸۵ هزار و ۱۳۶ هکتار معادل بیش از ۹۸.۶ درصد صدور اسناد مالکیت حدنگار (کاداستر) صورت پذیرفته است. 

وی در ادامه اظهار کرد: میزان کل اراضی کشاورزی موضوع اراضی تحت تولیت سازمان امور اراضی کشور حسب اعلام دستگاه متولی۱۷ میلیون و ۲۸۴ هزار و ۴۱۴ هکتار است که تا ابتدای اسفندماه سالجاری برای ۶ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۷۷۶ هکتار معادل ۲۹.۸ درصد صدور اسناد مالکیت حدنگار (کاداستر) صورت پذیرفته است.

رشد ۱۲ درصدی خدمات ثبتی ارائه شده در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته

وی درباره گزارش آمار عملکرد خدمات ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ خدمات ثبتی ارائه شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته است به طوری که در ۱۴۰۰، ۸۹ میلیون و ۹۱۳ هزار و ۸۶۱ خدمات ثبتی ارائه شده در حالی که در سال ۱۴۰۱، ۱۰۰ میلیون و ۳۴۷ هزارو ۵۱ خدمات ثبتی ارائه شده است.

رشد ۱۱ درصدی خدمات ثبتی الکترونیک ارائه شده در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته

وی افزود: در سال ۱۴۰۰، ۸۹ میلیون و ۷۲۸ هزار و ۳۴۲ خدمات ثبتی الکترونیک ارائه شده در حالی که در سال ۱۴۰۱، ۱۰۰ میلیون و ۱۵۴ هزار و ۸۲۸ خدمات ثبتی الکترونیک ارائه شده است به همین منظور تعداد کل خدمات ثبتی الکترونیک ارائه شده در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته است.

رشد ۱۱ درصدی اسناد مالکیت صادره در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره خدمات ثبتی امور املاک گفت: در سال ۱۴۰۱ اسناد مالکیت صادره نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد رشد داشته است به طوری که اسناد مالکیت صادره در  سال ۱۴۰۰، ۳ میلیون و ۳۵۸ هزارو ۱۷۰ بوده در حالی که اسناد مالکیت صادره در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱، ۳ میلیون و ۷۲۴ هزارو ۶۹۹ مورد است.

وی در ادامه بیان کرد: اسناد مالکیت صادره قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی در  سال ۱۴۰۰، ۹۰ هزارو ۹۹۶ مورد بوده درحالی که در سال ۱۴۰۱، ۱۰۱ هزارو ۶۹۵ مورد است همچنین اسناد مالکیت صادره قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰، ۱۰۸ هزارو ۱۲۹ مورد بوده و در  سال ۱۴۰۱، ۱۱۷ هزارو ۴۴۰ مورد شده است و در سال ۱۴۰۰ اسناد مالکیت صادره اراضی کشاورزی ۱۳ هزارو ۱۵۳ مورد بوده و در سال ۱۴۰۱ اسناد مالکیت صادره اراضی کشاورزی ۵۱ میلیون و ۴۷۵ مورد شده است.

بابایی درباره خدمات ثبتی املاک دولتی، گفت: اسناد مالکیت صادره شرکت‌های دولتی در  سال ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد رشد داشته است بدین صورت که در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ اسناد مالکیت صادره شرکت‌های دولتی ۶ هزارو ۱۷۷ مورد بوده و در  سال ۱۴۰۱، اسناد مالکیت صادره شرکت‌های دولتی ۷ هزارو ۴۷۹ مورد است.

رشد ۱۵ درصدی استعلام الکترونیک صادره در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره سامانه استعلام الکترونیک، اظهار کرد: استعلام الکترونیک صادره در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است به طوری که استعلام الکترونیک صادره در  سال ۱۴۰۰، ۲ میلیون و ۵۷۳ هزارو ۳۸۶ مورد بوده و در سال ۱۴۰۱ استعلام الکترونیک صادره ۲ میلیون و ۹۵۰ هزارو ۱۵۸ مورد است.

وی در ادامه عنوان کرد: استعلام الکترونیک پاسخ داده شده در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است بدین صورت که استعلام الکترونیک پاسخ داده شده در سال ۱۴۰۰، ۲ میلیون و ۵۷۲ هزارو ۱۳۴ مورد بوده و در سال ۱۴۰۱ استعلام الکترونیک پاسخ داده شده ۲ میلیون و ۹۴۹ هزارو ۱۵۷ مورد است.

بابایی درباره سامانه ثبت الکترونیکی خلاصه معاملات، گفت: خلاصه معامله الکترونیک ارسالی به واحد ثبتی در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال گذشته ۱۴ درصد رشد داشته است به طوری که خلاصه معامله الکترونیک ارسالی به واحد ثبتی در سال ۱۴۰۰، ۲ میلیون و ۳۱۱ هزارو ۳۰۸ مورد بوده و در سال ۱۴۰۱، ۲ میلیون و ۶۳۵ هزارو ۴۲۶ مورد شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، گفت: خلاصه معامله الکترونیک ثبت شده در  سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال گذشته ۱۴ درصد رشد داشته است به طوری که خلاصه معامله الکترونیک ثبت شده در سال ۱۴۰۰، ۲ میلیون و ۳۰۵ هزارو ۹۹۷ مورد بوده و در سال ۱۴۰۱، ۲ میلیون و ۶۲۹ هزارو ۶۳۳ مورد شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *