رئیس کل دادگستری اصفهان: دستگاه قضایی حامی آمران به معروف و ناهیان از منکر است

22:45 - 25 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۳۹۳۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری اصفهان: دستگاه قضایی حامی آمران به معروف و ناهیان از منکر است
رئیس کل دادگستری اصفهان گفت: بر اساس هماهنگی انجام شده آمران به معروف و ناهیان از منکر در ایام تعطیل نیز با حضور در تفرج‌گاه‌ها، میهمان‌پذیر‌ها و مراکز فرهنگی و تفریحی نسبت به انجام وظایف قانونی خود اقدام خواهند کرد. دستگاه قضایی طبق قانون از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت به عمل خواهد آورد.

 خبرگزاری میزان- حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین اسدالله جعفری در آخرین نشست شورای مدیران قضایی دادگستری استان  ضمن تبریک فرا رسیدن بهار طبیعت و ماه مبارک رمضان، از تلاش‌های خالصانه و صادقانه قضات و کارمندان دستگاه قضایی در سال ۱۴۰۱ تقدیر کرد و بیان داشت: تلاش‌های صادقانه و خالصانه قضات و کارمندانی که فعالیت‌های شغلی ایشان تمام زندگی‌شان را تحت تاثیر قرار داده و با وجود مشکلات فراوان و عدم تناسب حقوق و مزایای دریافتی با کاری که انجام می‌دهند همچنان پای خدمت به نظام و مردم ایستاده‌اند قابل ستایش و تقدیر است.

وی در جمع روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی بر لزوم نظارت بر اجرایی شدن دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های خدماتی و امنیتی ارگان‌های محتلف در ایام نوروز تاکید و تصریح کرد: روسا و دادستان‌های سراسر استان در ایام نوروز بر اجرای کامل دستورالعمل‌های ابلاغی ارگان‌های مختلف در خصوص ارائه خدمات به مسافران نوروزی و برقراری امنیت اجتماعی و اخلاقی نظارت داشته باشند تا به ویژه امنیت شهروندان و میهمانان نوروزی استان به شکل مطلوبی تامین شود.

رئیس کل دادگستری اصفهان همچنین از دادستان‌ها خواست بر مرخصی‌های نوروزی زندانیان نظارت داشته باشند تا حتی یک نفر سارق و محکومین جرائم مهم و سابقه دار در ایام نوروز به مرخصی اعزام نشود.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری در ادامه استقرار کشیک‌های قضایی در ایام نوروز را از دیگر برنامه‌های دستگاه قضایی استان در ایام تعطیلات سال نو عنوان کرد و از مدیران قضایی استان خواست تا برنامه‌ها و نظار‌ت‌ها به گونه‌ای انجام گردد که مسافران نوروزی و شهروندان در ایام نوروز با مشکل روبرو نشوند.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان از فعالیت آمرین به معروف تحت نظارت ستاد امر به معروف و نهی از منکر در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: بر اساس هماهنگی انجام شده آمران به معروف و ناهیان از منکر در ایام تعطیل نیز با حضور در تفرج‌گاه‌ها، میهمان‌پذیر‌ها و مراکز فرهنگی و تفریحی نسبت به انجام وظایف قانونی خود اقدام خواهند کرد و ضمن انتظار همکاری و همیاری با آمران به معروف و ناهیان از منکر از سوی شهروندان و مسافرین، دستگاه قضایی طبق قانون از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت به عمل خواهد آورد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشکر از مسوولین و دادستان شهرستان کاشان با انتقاد از عدم نظارت صحیح وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بر اماکن فرهنگی و تفریحی تحت مدیریت خود در راستای عدم قانون‌شکنی در این مکان‌ها یادآور شد: اتفاقی که در شهرستان کاشان به وقوع پیوست و منجر به اعمال قانون در خصوص برخی مکان‌های گردشگری این شهرستان شد ناشی از بی‌توجهی به تذکرات مکرر دستگاه‌های نظارتی و عدم نظارت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوده است.

وی افزود: اگر وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بر اماکن تحت مدیریت خود نظارت صحیح و کامل داشته باشد و از بروز بی‌قانونی و قانون شکنی و انجام رفتار‌های خلاف امنیت اخلاقی پیشگیری نماید هیچ نیازی به ورود دستگاه قضایی و پلمپ این مکان‌ها توسط مقام قضایی نخواهد بود.

 در این نشست، پس از ارزیابی عملکرد دستگاه قضایی استان در سال ۱۴۰۱، اهم برنامه‌های دادگستری استان در سال ۱۴۰۲ نیز مورد بررسی قرار گرفت که از آن جمله می‌توان به اجرای برنامه‌های کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و کاهش ورودی پرونده، کاهش اطاله‌دادرسی، توسعه دادرسی الکترونیک و قوه قضاییه هوشمند، توسعه فضای اداری و امکانات و همچنین تقویت تکریم ارباب رجوع در مجتمع‌های قضایی و پیگیری اجرایی شدن مصوبات سفر رئیس محترم قوه قضاییه و هیأت همراه به استان اشاره کرد.

 تثبیت بیش از ۲۳ هزار شغل با پیگیری‌های ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری کل استان اصفهان
دهمین و آخرین نشست ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه در دادگستری استان اصفهان در سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

 در این نشست که بخشی از آن به جمع‌بندی فعالیت‌های ستاد در طول سال ۱۴۰۱ اختصاص داشت حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین جعفری با اشاره به لزوم حمایت دستگاه قضایی از تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال بیان داشت: با توجه به منویات مقام معظم رهبری  و اهتمام دستگاه قضایی در مسیر تحقق شعار سال و همچنین عمل به سند تحول قضایی ابلاغی از سوی رئیس قوه قضاییه، دستگاه قضایی در کنار انجام وظایف اصلی خود در برقراری عدالت قضایی، وظیفه حمایت از تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری را نیز برعهده دارد.

وی افزود: سیاست‌ها و اقدامات دستگاه قضایی در حمایت از تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری با هدف یاری رساندن به دولت در راستای بهبود محیط کسب و کار و رونق اقتصادی انجام می‌پذیرد.

رییس کل دادگستری اصفهان در خصوص شیوه حمایت‌های دستگاه قضا از تولیدکنندگان اظهار کرد: با مراجعه سرمایه‌گذار و تولیدکننده و ارائه درخواست، پس از انجام استعلامات لازم، واحد تولیدی مورد بازدید قرار خواهد گرفت و اقدامات بعدی در راستای رفع مشکلات این واحد‌ها انجام خواهد شد.

وی همچنین بر اعمال مدیریت ویژه در اجرای احکام این پرونده‌ها که نتیجه آن رسیدن طلبکار به حق و حقوق خود در عین حال ادامه تولید و اشتغال پایدار در واحد‌های تولیدی است تاکید کرد.

رئیس کل دادگستری اصفهان از انجام ۲۰۰ بازدید از واحد‌های تولیدی توسط مسئولان قضایی استان خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۰۰ بازدید از واحد‌های تولیدی توسط رییس کل و رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان، دبیر و کارشناسان این ستاد و روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی انجام شد که نتیجه آن رفع مشکل ۹۹ واحد تولیدی از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد و تثبیت بیش از ۲۳ هزار شغل بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری در پایان با اشاره به لزوم ریل‌گذاری صحیح توسط ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان و رفع موانع تولید تصریح کرد: تقویت دبیرخانه ستاد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دادگستری استان در کنار تعامل و انسجام بیش از پیش با کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استانداری، اتاق بازرگانی، خانه صنعت و معدن، مراکز دانش بنیان و دیگر متولیان بخش اقتصاد و تولید و همچنین تقویت شعب رسیدگی کننده به پرونده‌های واحد‌های تولیدی و تلاش در افزایش سرعت و کیفیت در دادرسی‌ها از برنامه‌های دادگستری استان در سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

 در این جلسه مشکلات سه شرکت تولیدی آرد جرعه، کاشی نیلو و شرکت دانش‌بنیان بهیار صنعت سپاهان مورد بررسی قرار گرفت و در خصوص رفع مشکلات این سه شرکت تصمیماتی اتخاذ گردید.

تظاهر به روزه‌خواری در ماه مبارک رمضان، مصداق جرم مشهود و موجب پیگرد قانونی است

حجت الاسلام والمسلمین جعفری درآخرین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در سال جاری ضمن تبریک فرا رسیدن بهار طبیعت و ماه مبارک رمضان از همکاری همه نهاد‌ها و ارگان‌ها با دادگستری استان در قالب شورای پیشگیری از وقوع جرم به ویژه فرمانده فراجای استان و مجموعه تحت‌الامر ایشان به جهت همکاری مستمر با دادگستری و حضور میدانی در تمام طرح‌های مصوب این شورا تقدیر به عمل آورد.

وی افزود: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند: «پیشگیری از جرم یک مسئله فرا قوه‌ای است و نیازمند حمایت همه جانبه سایر قواست» همه مسئولان باید این سخن را به عنوان یک دستور حکومتی سرلوحه برنامه‌ها و اقدامات خود قرار دهند.

 رئیس کل دادگستری اصفهان با گلایه از برخی نهاد‌ها که در زمان اجرای طرح‌های پیشگیرانه آنچنان که لازم است در صحنه حضور نداشتند، اظهار کرد: طرح‌های مختلف پیشگیری از وقوع جرم در شورای پیشگیری تصویب می‌شود، اما در زمان اجرا برخی سازمان‌ها آنچنان که باید در میدان حضور ندارند یا از انجام هزینه‌های لازم خودداری می‌کنند؛ بر همین اساس دستگاه قضایی استان با جدیت اقدامات نهاد‌های مسئول را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت ترک فعل مدیران این ارگان‌ها باید پاسخگو باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفری بر لزوم شناسایی کامل و دقیق مراکز و مکان‌های جرم خیز و همکاری همه نهاد‌ها در مهار، کنترل و پیشگیری و در صورت نیاز سرکوب جرم و مجرمین تاکید و از این سیاست به عنوان سیاست جنایی مشارکتی یاد کرد.

وی در حاشیه این نشست نیز از بررسی و تصویب طرح‌های پیشگیرانه در خصوص پیشگیری از شش جرم اول استان خبر داد و بیان کرد: شش جرم که بیشترین ارتکاب آن در سطح استان انجام می‌گیرد بررسی و طرح‌های مبارزه با آن نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و دستگاه‌های مسئول با توان لازم در خصوص اجرایی شدن این طرح‌ها اقدام خواهند کرد.

وی افزود: در ایام تعطیلات نوروز نیرو‌های کشیک در دادسرا‌ها و دادگستری‌های سراسر استان مستقر خواهند شد تا خدمت‌رسانی به مردم به ویژه مهمانان نوروزی به بهترین نحو انجام شود.

رئیس کل دادگستری اصفهان در ادامه به استقرار نیرو‌های کشیک ارگان‌های حافظ بیت المال در ایام نوروز اشاره و اظهار کرد: گشت‌ها و نیرو‌های کشیک ارگان‌هایی همچون منابع طبیعی، شهرداری ها، اداره اوقاف، جهاد کشاورزی و دیگر متولیان حفظ حقوق بیت المال در نوروز فعال بوده و با تخلفات احتمالی برخورد خواهند کرد.

 وی از ابلاغ دستورالعمل ۲۸ ماده‌ای در خصوص برقراری نظم و امنیت در تعطیلات نوروز خبر داد و گفت: دستورالعملی شامل ۲۸ ماده به تمام روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی و همه مدیرانی که متولی برقراری نظم و امنیت اجتماعی و اخلاقی و ارائه خدمت به همشهریان و گردشگران نوروزی هستند ابلاغ گردیده و معاون حفظ حقوق عامه دادستان مرکز استان، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و دبیر کارگروه حقوق شهروندی دادگستری کل استان با تشکیل تیم‌های مربوطه بر اجرای کامل و صحیح مفاد این دستورالعمل نظارت خواهند داشت.

 حجت الاسلام والمسلمین جعفری در پایان ضمن آرزوی سلامتی برای همه هم استانی‌ها و مسافرین از همشهریان و مهمانان نوروزی که اصفهان را به عنوان مقصد سفر‌های خود انتخاب می‌ کنند خواست تا با رعایت شئونات اخلاقی نظم و امنیت و همچنین عدم تظاهر به روزه‌خواری در ماه مبارک رمضان در حفظ حقوق دیگران همکاری کنند.

وی همچنین از حضور آمرین به معروف در تفرجگاه‌ها و اماکن عمومی جهت انجام فریضه الهی امر به معروف خبر داد و اظهار کرد: فعالیت آمرین به معروف تحت نظارت ستاد امر به معروف استان بر اساس قانون حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر انجام خواهد شد و دادگستری استان نیز از ایشان حمایت می‌نماید و انتظار می‌رود همه شهروندان و مسافرین با این عزیزان همکاری لازم را به عمل آورند. 

انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *