تفاهم‌نامه‌های تاثیر گذار ایران و ونزولا در حوزه فرهنگی/ اعتبارات خوبی در راه است

12:52 - 24 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۳۷۴۹
تفاهم‌نامه‌های تاثیر گذار ایران و ونزولا در حوزه فرهنگی/ اعتبارات خوبی در راه است
اسماعیلی رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مورد بررسی قرار داد و از سال آینده به عنوان سال توسعه فرهنگ نام برد.

خبرگزاری میزان- محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به دستاورد‌های سفر به ونزوئلا گفت: دستاورد‌هایی که طی سفر به ونزوئلا کسب شد خوب و قابل توجه است، در این سفر توافق‌نامه و تعهداتی شکل گرفت که می‌تواند دستاورد‌های ارزشمندی را در پی داشته باشد. به امضا رسیدن این عهدنامه‌ها عمق جایگاه نظامی فرهنگی جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد.
وی تصریح کرد: دو تفاهم‌نامه جامع رسانه‌ای و فرهنگی به زودی به امضا خواهد رسید و فعالیت‌های اقتصاد فرهنگ و هنر حول محور آن توسعه داده خواهد شد.
اسماعیلی به مصوبه اخیر دولت مبنی بر جبران عقب‌ماندگی حقوق کارکنان وزارت فرهنگ و سازمان‌های تابعه اشاره و تصریح کرد: دستمزد کارکنان وزارت فرهنگ و سازمان‌های تابعه با مصوبه دولت جبران خواهد شد.

وی افزود: برگزاری همایش حکیم نظامی گنجوی رویکردی ارزنده بود و در ادامه آن تندیس در میدان ونک تهران بر پا خواهد شد. حکیم نظامی یک از چهره‌های فرهنگی کشور ما محسوب می‌شود، اما فرهنگ در حصار تنگ نگاه‌های جغرافیای سیاسی محدود نخواهد شد، زیرا نگاه ما به بزرگان علم و فرهنگ به عنوان مظاهر وحدت فرهنگی و ایران است به همین دلیل به همه دوستداران حکیم نظامی در همه دنیا اعم از آذربایجان، ترکمنستان و افغانستان اعلام می‌کنیم که بزرگان علم و فرهنگ در منطقه مشترک خواهند بود و باید به آنان به عنوان مظاهر وحدت منطقه‌ای و تمدنی نگاه کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به رویکرد این وزارتخانه تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ تحولات مهمی را پشت سر گذاشتیم، مهم‌ترین آن برگزاری جشنواره‌های متعدد خصوصا جشنواره‌های فجر است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش داشته تا علیرغم همه مشکلات موجود برنامه‌ها و وعده‌های خود را عملی کند و در این زمینه نمره قابل قبولی را خواهد گرفت، زیرا اکثریت قریب به اتفاق آنان را اجرایی کرده است. امیدواریم با توجه به برنامه مهم دولت در سال آینده و گشایش‌های اعتباری ویژه که در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر گرفته خواهد شد بتواند مسیر را برای فعالان عرصه فرهنگ فراهم کند تا با اتکا به آن بسیاری از برنامه‌ها را اجرایی کنند. سرعت مقوله‌های فرهنگی که به اعتبارات نیازمند هستند افزایش خواهد یافت، این تامین اعتبار با مساعدت و حمایت رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس به اجرا گذاشته خواهد شد.

وی افزود: قطعا بسیاری از برنامه‌های فعالان فرهنگی با تزریق این بودجه اجرایی می‌شود و در گام بزرگی که در دولت و مجلس برداشته خواهد شد شاهد خبر‌های خوبی در اجرای قوانین برای اهالی نجیب فرهنگ و هنر و رسانه خواهیم بود.

اسماعیلی در مورد تامین کاغذ برای سال آینده تاکید کرد: در سفر به ونزوئلا تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر تاسیس کارخانه کاغذسازی مشترک امضا شد. هم اکنون ۸۰ درصد کار این کارخانه انجام شده است و یکی از مسئولان فرهنگی به عنوان نماینده بخش خصوصی کار‌های مورد نیاز را دنبال خواهد کرد. از سوی دیگر و در ادامه فعالیت‌های فرهنگی بین دو کشور ایران و وئزوئلا در ماه نوامبر هفته فرهنگی ونزوئلا در ایران برگزار خواهد شد. همچنین تبادلاتی در حوزه گروه‌های آموزشی، رسانه‌ای در جهت مبارزه با اخبار جعلی کشور‌های استعمارگر شکل خواهد گرفت، زیرا کشور‌هایی مانند آمریکا که تلاش دارند دریای کارائیب را حیاط خلوت خود کنند، برای اعمال نفوذ دست به سانسور و شیطنت‌های اقتصادی و سیاسی در سایه اخبار نادرست می‌زنند و همکاری ما در این زمینه قطعا رویکردی ارزشمند را در پی خواهد داشت.

وی گسترش ارتباط بین ایران و ونزوئلا را مورد بررسی قرار داد و خاطر نشان کرد: ارتباط گسترده ایران و ونزوئلا برای مقابله با دشمنان و همچنین ارتباط اقتصادی و ورود کشتی‌های نفتی ایران به دریای کارائیب برای شکستن تحریم و مشکلات بنزین در کشور ونزوئلا نقطه عطفی برای گسترش بیش از پیش ارتباطات شد؛ بدین ترتیب در بیشتر خیابان‌های ونزوئلا آثاری از ارتباط دوجانبه ایران و ونزوئلا به خوبی دیده می‌شود و نگاه مردم ونزوئلا نسبت به جمهوری اسلامی ایران قابل توجه است؛ از این رو انقلاب اسلامی ایران با همکاری ونزئلا می‌تواند قواعد رویداد‌های منطقه را از ابعاد سیاسی و اقتصادی و همچنین دینی جابه‌جا کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *