نظرات کاربران در گوگل پلی استور و اپ استور تا چه حد حقیقت دارند؟

7:30 - 30 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۳۵۵۱
نظرات کاربران در گوگل پلی استور و اپ استور تا چه حد حقیقت دارند؟
یک گزارش نشان می‌دهد «پلی استور» گوگل و «اپ استور» اپل مملو از نظرات جعلی هستند.

خبرگزاری میزان - تحقیقات جدید نشان می‌دهد که «پلی استور» گوگل و «اپ استور» اپل، مملو از نظرات جعلی هستند که این برنامه‌ها را تحت الشعاع قرار می‌دهند.

به گزارش «دیلی میل»، بیش از یک چهارم نظرات در بخش سلامت و تناسب اندام در پلی استور گوگل مشکوک بودند، در حالی که معادل ۱۷ درصد در اپل جعلی به نظر می‌رسد.

تجزیه و تحلیل گروه «کانسومر گروپ ویچ» نشان می‌دهد که میلیون‌ها کاربر ممکن است ناخواسته داده‌های شخصی یا پول خود را به برنامه‌هایی که با تقلب به این ۲ فروشگاه نرم‌افزاری راه پیدا کرده‌اند، تحویل دهند. 

این مقیاس مشکلی است که نشان می‌دهد برخی طیف‌ها به گوگل پول می‌دهند تا در بالای نتایج جست‌وجوی آن ظاهر شوند.

این سرویس‌ها برای کمک به ارتقای رتبه‌بندی برنامه‌ها، دانلود انبوه، نظرات یا رأی مثبت ارائه می‌شوند.

محققان کانسومر گروپ ویچ تقریباً ۹۰۰ هزار نظر را در فروشگاه اپ استور و گوگل پلی بین دسامبر ۲۰۲۲ و ژانویه ۲۰۲۳ تجزیه و تحلیل کردند.

آن‌ها همچنین وانمود کردند که توسعه دهندگانی هستند که به دنبال نظرات جعلی برای یک برنامه هستند، و چندین کاربر با ارائه نظراتی به قیمت ۱.۷۰ پوند به آن‌ها مراجعه کردند. 

محققان مدلی را بر اساس چهار پرچم قرمز ایجاد کردند؛ تعداد بیشتری از نظرات مثبت، افزایش نظرات در یک بازه زمانی کوتاه، نظرات کوتاه مدت و نظرات پنج ستاره.

این تجزیه و تحلیل نشان داد که برنامه‌هایی که در گوگل پلی از نقد‌های پولی استفاده می‌کنند، نسبت به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از نظرات پنج ستاره را دارا هستند.


برای برنامه‌های سلامت، نظرات پنج ستاره ۴۵.۸ درصد نظرات را تشکیل می‌دهند، در حالی که Garmin که ردیاب‌های تناسب اندام تولید می‌کند، تنها ۶ درصد نظرات پنج ستاره را دارا است.

این تحقیق همچنین نشان داد که یک برنامه از هر پنج برنامه (۲۲ درصد) در دسته بازی‌های گوگل پلی هر چهار پرچم قرمز را برای نظرات مشکوک برافراشته است. 

این نرخ برای اپ استور یک به هفت بوده است.

یکی دیگر از پرچم‌های قرمز، بارگذاری‌های انبوه آشکار نظرات بود، که در آن دسته‌هایی از بازخورد‌های چهار و پنج ستاره طی چند روز ظاهر شدند.

محققان معتقدند این نشان می‌دهد که برخی برنامه‌ها از یک محیط برای تبادل نظرات استفاده می‌کنند.

در مقایسه، نظرات در برنامه‌های شناخته شده به طور مداوم مشاهده می‌شوند.

«روسیو کنچا»، مدیر سیاست و حمایت کانسومر گروپ ویچ، گفت: اپل و گوگل در جلوگیری از نفوذ نظرات جعلی و مشکوک به فروشگاه‌هایشان شکست می‌خورند، و مصرف‌کنندگان را در معرض خطر بزرگی قرار می‌دهد که در بارگیری برنامه‌هایی که از طریق تاکتیک‌های غیرقانونی تقویت شده‌اند، گمراه شوند.

کانسومر گروپ ویچ، توصیه می‌کند که کاربران نظرات را به روش‌های مختلف و نه صرفاً مفید یا مرتبط، مرتب کنند تا از نتایج دستکاری شده جلوگیری کنند.

به گفته آنها، مردم باید مراقب تعداد زیادی از نظرات پنج ستاره باشند.

سال گذشته، سازمان رقابت و بازار انگلیس، تحقیقات رسمی را در مورد آمازون و گوگل به دلیل نگرانی‌هایی مبنی بر اینکه هیچکدام به اندازه کافی اقداماتی برای مقابله با نظرات جعلی در سایت‌هایشان انجام نداده‌اند، آغاز کرد.

انتظار می‌رود این سازمان اقدامات اصلاحی را برای مبارزه با نظرات جعلی با لایحه بازار‌های دیجیتال، رقابت و مصرف‌کننده اعمال کند. 

اپل، می‌گوید که توسعه دهندگانی که سعی در تقلب در سیستم دارند ممکن است با حذف برنامه‌هایشان مواجه شوند.

گوگل در مورد این تجزیه و تحلیل اظهار نظر نکرده، اما می‌گوید که اقدامات مناسبی را علیه طرف‌هایی که از تبادل نظرات موتور جستجوی آن استفاده می‌کردند، انجام داده است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *