آغاز واریز سود سهام‌عدالت از روز شنبه یا یک‌شنبه

12:40 - 22 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۳۳۲۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
آغاز واریز سود سهام‌عدالت از روز شنبه یا یک‌شنبه
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه چند شرکت تاکنون سود‌های خود را پرداخت نکرده‌اند، گفت: بر اساس توافقات انجام‌شده واریز سود سهام‌عدالت از روز شنبه یا یک‌شنبه آغاز خواهد شد.

خبرگزاری میزان _ مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری در رابطه با زمان واریز مرحله دوم سود سهام‌عدالت گفت: سود شرکت‌های باقی‌مانده بر اساس توافقات انجام‌شده تا فردا واریز خواهد شد و پس از انجام محاسبات، تا شنبه یا یک‌شنبه هفته آینده سود سهام عدالت واریز می‌شود.

عرضه خودرو در بورس کالا منتفی نشده است

وی درباره سرنوشت عرضه خودرو پرتقاضا در سال آینده اظهار کرد: مسئله اصلی بحث خودرو این بود که طی ۲ سال گذشته قیمت کارخانه خودرو اصلاح نشده بود. همه می‌دانیم که جای خودرو به خودی خود در بورس نیست، اما شرایطی که پیش آمد و نحوه قرعه‌کشی در کشور، نتیجه‌ای جز از بین رفتن صنعت خودروسازی و متضرر شدن مصرف‌کنندگان نداشت که دودش در نهایت به چشم مصرف‌کننده می‌رفت.  

عشقی با بیان اینکه علت عدم افزایش کیفیت خودرو، این بود که اساسا در سال‌های گذشته بخشی به نام تحول و توسعه نداشتند، افزود: به دلیل این شرایط پیشنهاد کردیم، خودرو را بورس کالا عرضه کند؛ چرا که می‌خواستیم خودروسازان از وضعیت زیان‌ده بودن خارج شوند. اگر قیمت خودرو اصلاح شود، ما مخالفتی با روش‌های جدید نداریم.  

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: مسئله این است که خودروساز نباید با قیمت‌های ۲ سال پیش خودرو بفروشد؛ چرا که محکوم به شکست خواهند بود. ما مسئولیت کامل حقوق سهام‌داران را متوجه مدیرعامل شرکت‌ها می‌دانیم. مهم این است که خودرو را بدون زیان بفروشند.

عشقی با اشاره به اینکه نمی‌توان عرضه‌کننده را مجبور به عرضه کالا در بورس کرد، گفت: خودروسازان تعهداتی دارند که باید به آن عمل کنند و در سال آینده تعهدات مدیران عامل را پیگیری خواهیم کرد. شرکت‌ها باید حقوق سهام‌داران را رعایت کنند و خودرو را با زیان نفروشند. این مهم‌ترین چالش ما با خودروسازان خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه عرضه خودرو در بورس کالا منتفی نشده است اعلام کرد: سیاست کلی ما این نیست که آن‌ها را مجبور کنیم حتما در بورس کالا عرضه کنند. سیاست ما این است که خودروسازان زیان نکنند و صرفه و صلاح سهام‌داران را رعایت کنند.

بیش از ۳۰ میلیون نفر سود خود را از سجام گرفتند

این مقام مسئول گفت: امسال تمام سود‌های نقدی از طریق سجام پرداخت شد. این تجربه خوبی بود که سهامداران در کمترین زمان به سود خود رسیدند.

به گفته عشقی برای بیش از ۳۰ میلیون نفر واریزی سود رسوبی در سال جاری انجام شده است.  

میزان انباشت پرونده‌ها به کمترین حالت ممکن رسید

وی همچنین گفت: اتفاقی که در بازار سرمایه افتاده است، عملکرد هیئت داوری بود. این هیئت همواره این مشکل را داشت که پرونده‌ها خیلی طول می‌کشید.   

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: بیش از ۳۵۰ پرونده مختومه شد و حدود ۳۲۰ پرونده هم جز پرونده‌های وارده بود. میزان انباشت پرونده‌ها به کمترین میزان رسیده و مدت پیگیری پرونده‌ها به کمتر از صد روز رسیده است.

سال آینده ابزار‌های مشتقه متنوع‌تری راه‌اندازی می‌شود

عشقی با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به بازگشایی نماد‌های معاملاتی که از سال‌ها قبل بسته مانده است، بی‌تفاوت نخواهد ماند، اعلام کرد:  به‌دنبال رفع گره‌ها و مشکلات آن‌ها هستیم. خوشبختانه طی سال گذشته بسیاری از این نماد‌ها بازگشایی شدند.

وی همچنین افزود: اقداماتی همچون گواهی شمش طلا که یکی از حلقه‌های مفقوده طلا محسوب می‌شد و با این ابزار سرمایه‌های خرد جذب بازار خواهد شد. امیدواریم در آینده ابزار‌های متنوع‌تری در بحث بازار مشتقه راه‌اندازی شود.

با پیشنهادات اصلی سازمان بورس در لایحه بودجه موافقت شد

رئیس سازمان بورس گفت: پیش از اینکه بحث بودجه مطرح شود، کمیته‌ای با کانون‌ها، نهادها، اتاق بازرگانی، صاحب‌نظران و فعالان بازار سرمایه تشکیل شد و با بررسی‌هایی که انجام شد، پیشنهاد‌هایی که دغدغه اصلی بازار به حساب می‌آید به مجلس، ارائه کردیم.

عشقی بیان کرد: امسال جو خاصی در کمیسیون تلفیق حاکم بود و طی مذاکراتی که انجام شد برخی از موارد در بودجه لحاظ شد و برخی از موارد دیگر همچون جهش تولید در لایحه بودجه دیده نشد. خوشبختانه با مسائل اصلی در لایحه بودجه موافقت شده و در خصوص مواردی که موافقت نشد، پیگیر طرح آن‌ها و تعیین سازوکاری در قوانین هستیم.

افزایش دامنه نوسان بستگی به شرایط و توان بازار دارد

وی با بیان اینکه تاکنون زمان مشخصی برای افزایش دامنه نوسان مشخص نشده است، اظهار کرد: دستکاری زیرساخت‌های بازار سرمایه بحث حساسی بوده و تا زمانی که الزامی در این خصوص به وجود نیاید، متغیر‌های آن را تغییری نخواهیم داد، درمورد افزایش دامنه نوسان سیاستی بوده که سازمان بورس از پیش آن را مدنظر قرار داده است، اما این درخصوص نیز باید شرایط و توان بازار درنظر گرفته شود.

به گفته عشقی وضعیت بازار پیش از افزایش مجدد بررسی خواهد شد، اما درحال حاضر زمان مشخصی برای این امر مدنظر نیست، اما به‌طور کلی دامنه نوسان تا ۱۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

روند قیمت‌گذاری سیمان در سال‌جاری اصلاح شد

رئیس سازمان بورس همچنین در رابطه با قیمت‌گذاری سیمان بیان کرد: در سال ۱۴۰۱، روند اصلاحی قیمت‌گذاری سیمان را آغار کردیم. این کالا امسال روند عرضه منظمی در بورس کالا داشت و دیگر کسی انتقادی از اصلاح قیمت آن نداشت. امیدواریم بتوانیم در کالا‌های دیگر هم این سیاست را داشته باشیم.

پیگیری سازمان بورس برای مطالبات سهامداران بدون هویت دهه ۵۰ و ۶۰ 

وی درباره تعیین تکلیف سهام سهام‌داران پیش از سال ۱۳۵۰ گفت: این موضوع عمدتا درباره شرکت‌هایی است که قبل از سال ۱۳۷۰ یا ۱۳۶۰ تشکیل شدند.  

عشقی اظهار کرد: بعضی از سهام‌داران این شرکت‌ها کاملا نامشخص هستند. اطلاعات دقیق از آن‌ها در دسترس نیست. قرار است همکاران ما عدد و رقم دقیق تعداد سهام‌داران و ارزش دارایی‌های آن‌ها را مشخص کنند.

تاسیس بورس بین‌الملل باید از جانب مناطق آزاد پیگیری شود

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با تاسیس بورس بین‌الملل گفت: اداره شرکت‌های بورس در دست هیات مدیره آن‌هاست و با دبیرخانه مناطق آزاد اختلاف نظری نداریم. به محض اینکه شروط شش‌گانه برای صدور مجوز تاسیس بورس مذکور فراهم شود، بورس بین‌الملل تاسیس خواهد شد.

عشقی بیان کرد: این موضوع در شورای عالی بورس و کمیسیون تخصصی مطرح است و اگر لیست سهامداران و شروط لازمه مشخص شود، مانعی در این موضوع وجود نخواهد داشت.  

وی همچنین در این رابطه افزود: سازمان بورس در بحث‌های اجرایی تاسیس بورس بین‌الملل دخالتی ندارد، البته کمک‌های لازم را خواهد داشت، اما تحقق این موضوع باید از جانب سازمان مناطق آزاد پیگیری شود.

انتهای پیام/

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *