اعتیاد آمریکا به نظامی‎گری در سطح جهان

13:03 - 22 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۳۳۱۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اعتیاد آمریکا به نظامی‎گری در سطح جهان
اقدامات آمریکا و بودجه پنتاگون، اعتیاد این کشور به نظامی‌‎گری را اثبات می‌کند.

خبرگزاری میزان - به عنوان بخشی از برنامه هزینه‌های دولت که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا از آن رونمایی کرد، بودجه نظامی این کشور برای سال مالی ۲۰۲۴ به میزان ۲۶ میلیارد دلار افزایش می‌یابد که ۳.۲ درصد نسبت به سطح مصوب ۲۰۲۳ افزایش می‌یابد.

به گزارش «چاینا دیلی»، آمریکا اکنون درصد زیادی از کل هزینه‌ای نظامی جهان را به خود اختصاص داده و با این حال زنگ خطر را به صدا در آورده و علیه کشور‌های دیگر اتهاماتی را مطرح می‌کند.

هزینه‌های نظامی آمریکا حدود ۳.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی آن است و هزینه‌های نظامی این کشور توسط متحدانش افزایش می‌یابد.

نیرو‌های نظامی متحدانش به عنوان ضمیمه‌های ارتش آمریکا عمل می‌کنند و هزینه‌های دفاعی آن‌ها اساسا در خدمت طرح‌های واشنگتن است؛ همانطور که توسط اعضای اروپایی ناتو که از تجهیزات نظامی و سایر منابع برای حمایت از درگیری نیابتی آمریکا با روسیه در اوکراین استفاده می‌کنند.

بخشی از بودجه پیشنهادی پنتاگون در سال آینده به اوکراین اختصاص خواهد یافت که نشان دهنده تلاش‌های پیگیر واشنگتن برای دامن زدن به جنگ در آنجا و تبدیل این کشور به محل طولانی مدت جنگ نیابتی و رویارویی بلوکی است.

جنگ نیابتی دولت بایدن بار دیگر به عنوان منفعتی عظیم در آغوش شرکت‌های دفاعی و پیمانکاران بزرگ آمریکا بود.

آمریکا در حالی که خود را به عنوان یک کشور حامی صلح و به نوعی «صلح‌ساز» معرفی می‌کند، تهدیدی رو به رشد برای صلح و ثبات جهانی است، زیرا بیشترهزینه‌های نظامی آن برای مداخله در درگیری‌های منطقه‌ای است و مابقی برای حفظ برتری نظامی جهانی آن استفاده می‌شود.

بالاترین هزینه‌های نظامی در زمان صلح همچنین نگرانی‌های شدیدی را برانگیخته است که باعث ایجاد یک مسابقه تسلیحاتی در سراسر جهان و تشدید رقابت ژئوپلیتیکی و در نتیجه افزایش خطرات امنیتی کل جهان می‌شود.

بودجه نظامی آمریکا بر ماهیت این کشور به عنوان یک جنگ‌افروز تاکید می‌کند؛ اما تاریخ نشان می‌دهد که مداخلات نظامی این کشور تنها اوضاع را بدتر می‌کند. آمریکا باید از جنگ‌های به راه افتاده در عراق و افغانستان درس بگیرد و سعی کند اعتیاد خود را به استفاده از خشونت و نظامی‌گری درمان کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *