صادرات نفت ایران به بالاترین سطح ۴ سال اخیر رسید

11:00 - 21 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۳۰۷۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
صادرات نفت ایران به بالاترین سطح ۴ سال اخیر رسید
وزیر نفت با بیان اینکه صادرات نفت ایران به بالاترین سطح ۴ سال اخیر رسیده است، گفت: همچنین میزان صادرات گاز امسال نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته است.

خبرگزاری میزان _ جواد اوجی، وزیر نفت، در رابطه با وضعیت فروش نفت گفت: از سال ۱۳۹۷ به بعد، امروز بالاترین میزان فروش نفت را داریم.  

وی تصریح کرد: امسال ۱۹۰ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۱۳۹۹ و ۸۳ میلیون بشکه بیشتر از سال ۱۴۰۰ نفت صادر کرده‌ایم.

اوجی اظهار کرد: همچنین میزان صادرات گاز امسال نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته است.  

وزیر نفت گفت: در حوزه صادرات LPG رقم ۶ و نیم میلیارد دلار وصول شده است. ۲۱ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ صادرات ال‌پی‌جی افزایش یافته است.  

وی همچنین اظهار کرد: با افتتاح پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی سالانه یک‌میلیون تن دیگر میعانات گازی و ال‌پی‌جی و یک‌میلیون تن نیز اتان به ظرفیت تولید اضافه می‌شود.  

اوجی در آئین رونمایی از گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی افزود: در راستای تنوع‌بخشی به حوزه صادرات و افزایش آن و استفاده از سرمایه‌گذاری‌های مردمی و سرمایه‌های خرد فروش اوراق سپرده نفت و میعانات گازی مطرح شده است و استقبال خوبی از این سپرده خواهد شد و هیچ خریداری از این طرح متضرر نمی‌شود.

معاملات گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی آغاز شد

طرح معاملات گواهی سپرده نفت خام و گواهی سپرده میعانات گازی در تابلوی گواهی سپرده حامل‌های انرژی بورس انرژی ایران امروز (یکشنبه، ۲۱ اسفند) برگزار شد.

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، پیش‌تر در این باره گفته بود: این طرح همسو با اقتصاد مقاومتی و مردمی‌سازی اقتصاد است و به تنوع روش‌های فروش در شرکت ملی نفت ایران کمک می‌کند.

گواهی سپرده نفت خام یک ابزار استاندارد برای معاملات این حامل انرژی به‌شمار می‌رود. این گواهی نوعی اوراق بهادار و نشان‌دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی از نفت خام موجود در مخازن متعلق به شرکت ملی نفت ایران است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبار‌های مورد تائید بورس صادر می‌شود. این گواهی یک طبقه جدید دارایی برای مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی در معاملات حامل‌های انرژی در بستر شفاف بورس است.

به‌منظور تشویق متقاضیان نفت خام و میعانات گازی به ورود به معاملات گواهی سپرده، تخفیفاتی از سوی شرکت ملی نفت ایران در زمان تحویل فیزیکی و معافیت از پرداخت هزینه انبارداری تا ۱۸ ماه و اولویت در تحویل نسبت به خریداران خارج از بورس در نظر گرفته شده است.

پس از خرید، همه دارندگان این گواهی‌ها که طبق شرایط اعلامی شرکت ملی نفت در اطلاعیه گشایش انبار استاندارد تحویل را دارند می‌توانند درخواست تحویل نفت خام و میعانات گازی را ارائه کنند و محموله خود را تحویل بگیرند.

اشخاص حقوقی به شکل مستقیم می‌توانند برای خرید اقدام کنند و اشخاص حقیقی نیز تنها از طریق شرکت‌های سبدگردان می‌توانند خرید داشته باشند.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *