رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
گفت‌وگو|

فصل بهار و چند توصیه طب سنتی برای حفظ سلامتی

11:00 - 08 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۳۰۲۸
فصل بهار و چند توصیه طب سنتی برای حفظ سلامتی
یک متخصص طب سنتی به بیان توصیه‌هایی همزمان با آغاز فصل بهار پرداخت.

رضا منتظر در گفت‌وگو با میزان بیان کرد: در رساله ذهبیه که منسوب به امام رضا (ع) است، حضرت در مورد اولین ماه از فصل بهار می‌فرمایند: «و، اما فصل بهار به درستی که آن روح زمانهاست. اولین ماه آن اذار است (اولین ماه رومی که از ۲۶ اسفند شروع می‌شود). در این ماه هواى شب و روز پاکیزه و مفرح است. زمین نرم می‌‏شود. غلبه بلغم کم شده و خون به هیجان می‌‏آید. باید غذا‌ها وگوشتهاى لطیف و تخم مرغ نیم برشت (عسلی) خورد.در این فصل از خوردن پیاز و سیر و ترشی‌ها پرهیز باید کرد و پسندیده است در این فصل خوردن مسهل‏ و فصد و حجامت‏ کردن.»

وی ضمن اشاره به اینکه در ابتدای فصل بهار با کاهش بلغم و افزایش دم (خون) مواجه هستیم، ادامه داد: هیجان دم که در کلام امام رضا (ع)  آمده است می‌تواند به زبان امروز تعبیری از افزایش فشار خون و مشکلات قلبی و نیز آکنه و آلرژی فصلی و خارش بدن باشد. اگر دقت کنید آمار سکته‌های قلبی و آلرژی در فصل بهار افزایش می‌یابد.

این متخصص طب سنتی اظهار کرد: در روایت فوق بیان شده که در ابتدای فصل بهار فصد و حجامت و خوردن داروی مسهل خوب است. غرض از این کار پاکسازی بدن از اخلاط مضری است که در بدن جمع شده است ضمن این که با حجامت و فصد از هیجان و غلبه خون که منجر به سکته می‌شود پیشگیری خواهد شد.

وی افزود: بر همین اساس به نظر می‌رسد بهترین زمان حجامت ابتدای بهار است یعنی زمانی که در هر شهری درختان شروع به شکوفه زدن می‌کنند و حجامت حزیران که اول تابستان است برخلاف تبلیغاتی که در چند سال اخیر شکل گرفته در مرتبه دوم اهمیت است.

منتظر گفت: بنابراین خوب است همه افرادی که منعی برای حجامت و خوردن داروی مسهل ندارند در اول بهار حجامت کرده و یک نوبت هم داروی مسهل بخورند که یک مسهل ساده شامل برگ سنا و گل سرخ از هر کدام ۲ قاشق غذاخوری در ۲ لیوان آب دم کرده است و توصیه می‌شود یک ساعت بعد از صبحانه مصرف شود لازم به ذکر است که سن زیر ۱۴ سال، بارداری و شیردهی از موارد ممنوعیت مسهل است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *