مروری بر دستاورد‌های دفاعی سال گذشته/ جت آموزشی یاسین؛ خودکفایی در اوج تحریم

14:00 - 06 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۲۸۳۴
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
مروری بر دستاورد‌های دفاعی سال گذشته/ جت آموزشی یاسین؛ خودکفایی در اوج تحریم
جت یاسین دارای قابلیت آموزش ماموریت‌های رزمی است و به رغم تحریم‌های ظالمانه امروز ما در تمام فناوری‌های این محصول به خوداتکایی رسیده‌ایم.

خبرگزاری میزان - نمونه معیار تولید و خط تولید انبوه جت آموزشی یاسین ۲۰ اسفندماه سال گذشته رونمایی شد.

چگونگی آموزش خلبانی در جمهوری اسلامی ایران و نقش جت آموزشی یاسین

آموزش خلبان هواپیمای جنگنده تفاوت‌های اساسی با خلبان غیر نظامی دارد. در آموزش خلبانی هواپیمای نظامی و جنگنده آموزش‌ها در سه مرحله انجام می‌شود:

۱-آموزش مقدماتی برای یادگیری فن پرواز
۲-آموزش پایه، مهارت‌های پروازی، مقررات و مانور‌ها
۳-آموزش پیشرفته و تکمیلی برای کسب توانایی پرواز تاکتیکی با جنگنده شکاری پیشرفته

یک ویژگی مهم جت آموزشی پیشرفته این است که خلبانان پایگاه‌های عملیاتی نیز همچنان از آن بهره برداری می‌کنند و خلبانان با تاکتیک‌ها و تکنیک‌های رزم هوایی و رزم هوا به زمین آشنا می‌شوند و کاربرد جنگ افزار‌های گوناگون و چگونگی استفاده از آن‌ها را می‌آموزند.

همه این مزیت‌ها و ویژگی‌ها دلیل ضرورت نیاز نهاجا و ورود وزارت دفاع به طراحی و ساخت این هواپیما بوده است.

قابلیت رزمی هواپیمای یاسین

از آنجا که آموزش‌های گردان شکاری رزمی در بسیاری از موارد با جنگ افزار‌های واقعی و در محیط‌های شبیه‌سازی شده نبرد انجام می‌شود، طبیعی است جت یاسین دارای قابلیت آموزش ماموریت‌های رزمی نیز باشد.

از طرف دیگر این هواپیما درطرح توسعه قابلیت تبدیل به یک هواپیمای رزمی سبک و پشتیبانی نزدیک هوایی (cas) را نیز خواهد داشت.

تفاوت نسل یک و نسل دو «یاسین»

فروند اول با پرواز خود طراحی آیرودینامیکی و معماری سازه‌ای و دستیابی به فناوری ساخت را محقق کرد و لیکن این فروند که امروز رونمایی شد در ابعاد تخصصی و تاکتیکی نسبت به نمونه قبلی توسعه و تکامل یافته و دستاورد‌های مختلفی داشته است. بومی سازی زیر سامانه‌های عمده مانند صندلی پران، اویونیک کاملا بومی، موتور و ارابه‌های فرود بخشی از توانمندی‌های به دست آمده در این فروند است.


در برخی اقلام دیگر مانند رادار هواشناسی نصب شده در دماغه هواپیما نیز از توان شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شده است.

تکنولوژی بال این هواپیما به تکنولوژی بال با تعبیه نصب مخازن سوخت در آن تغییر یافته است. مهم‌ترین فاکتور در بحث آموزش خلبانی در این فروند پایش دائمی و ثبت داده‌های پروازی حین و پس از پرواز (نمایش و تحلیل سه بعدی داده‌های سورتی و پروازی) می‌باشد که یک تحول در بحث آموزش خلبانی است.

البته از لحاظ تخصصی بسیاری از این سامانه ها، تست‌های استاندارد را طی نموده و آزمون‌های تعدادی از آن‌ها در این فروند تکمیل می‌گردد. به این جهت این فروند معیار تولید بوده و این فرصت را فراهم نمود که خط تولید آن امروز استقرار یابد.

چندین کشور در جهان جت آموزشی ساخته یا درحال ساخت است و لیکن زیر سامانه‌های عمده همچون موتور یا اویونیک را از بازار بین المللی تهیه کنند.

یک نکته بسیار مهم این است که به رغم تحریم‌های ظالمانه امروز ما در تمام فناوری‌های این محصول در کشور به خوداتکایی رسیده ایم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *