اختصاص ۵۰ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی وزارت راه‌وشهرسازی به طرح نهضت ملی مسکن

13:59 - 18 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۲۶۰۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
اختصاص ۵۰ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی وزارت راه‌وشهرسازی به طرح نهضت ملی مسکن
سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن گفت: مجموعا ۵۰ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی وزارت راه‌وشهرسازی به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص می‌یابد که ۲۸ هزار هکتار آن تا کنون در اختیار طرح قرار گرفته است.

خبرگزاری میزان _ ارسلان مالکی، سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن، درباره میزان تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن گفت: تا امروز بالغ بر ۲۸ هزار هکتار از اراضی متعلق به وزارت راه‌وشهرسازی در اختیار این طرح قرار گرفته است و ۲۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی این وزارتخانه در مراحل الحاق قرار دارد.  

وی افزود: در کل ۵۰ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی وزارت راه‌وشهرسازی به این طرح اختصاص می‌یابد.

مالکی خاطر نشان کرد: علاوه بر این ۴ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی مازاد سایر دستگاه‌ها اخذ سند شده و ۳ هزار هکتار دیگر هم در مراحل اخذ سند هستند.

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن گفت: برای تامین زمین در این طرح از سایر ظرفیت‌های قانون جهش تولید مسکن هم استفاده می‌کنیم که یکی از آن‌ها تغییر کاربری اراضی است و تا کنون ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی با کاربری آموزش عالی و ورزشی که مازاد بر سرانه‌ها هستند را در این بخش شناسایی کردیم.

مالکی یکی دیگر از ظرفیت‌های قانون جهش تولید مسکن را ایجاد شهرک دانست و اعلام کرد: بالغ بر ۴۶ هزار هکتار اراضی برای ایجاد شهرک‌های جدید مکان یابی شده که ۱۰ هزار هکتار  آن تصویب شده است.

وی افزود: علاوه بر این موضوع ظرفیت ماده ۱۲ قانون جهش تولید تاکید دارد آن دسته از اراضی که در اختیار دستگاهی قرار گرفته، اما طرح مورد نظر را اجرا نکرده باید به طرح نهضت ملی مسکن واگذار شود که در این بخش ۲ هزار و ۱۹۳ هکتار از این اراضی شناسایی کردیم.

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن خاطر نشان کرد: یکی دیگر از ظرفیت‌های این قانون، توافق با مالکین بخش خصوصی و توافق با نیرو‌های مسلح است که ۱۴ هزار و ۷۴۴ هکتار از این اراضی را شناسایی کردیم و پیگیر الحاق آن به زمین‌های شهری هستیم.

وی ادامه داد: در مجموع ۵۰ هزار هکتار از اراضی خود وزارت راه‌وشهرسازی و  ۵۹ هزار و ۳۹۸ هکتار از اراضی سایر ظرفیت‌ها برای طرح نهضت ملی مسکن شناسایی شده است.  

مالکی با تاکید بر اینکه روند تامین زمین نسبت به سایر طرح‌های گذشته بسیار سریع‌تر است، گفت:  همه طرح نهضت ملی مسکن در اراضی دولتی اجرا نمی‌شود و بافت فرسوده و شهر‌های جدید هم در این طرح است.

وی افزود: آنچه از این طرح بر عهده سازمان ملی زمین و مسکن قرار دارد، ۴۰ هزار هکتار زمین است که ۲۸ هزار هکتار شناسایی و تامین شده و مابقی هم انجام می‌شود. در جا‌هایی زمین مازاد هم داریم، اما در برخی شهر‌ها تامین زمین هنوز اتفاق نیفتاده است در مجموع جلوتر از برنامه هم هستیم.

مالکی درباره ویژگی‌های اراضی که به این طرح اختصاص می‌یابد، گفت: اراضی باید قابلیت الحاق به شهر‌ها را داشته باشند. ما زمین را عرضه می‌کنیم و مقدمات الحاق را هم فراهم می‌کنیم که یکی از مقدمات این است که دارای سند ثبتی باشد و آن زمین معارض نداشته باشد.  

وی توضیح داد: اراضی را آماده سازی می‌کنیم و زمانی که به مرحله ساخت برسد واگذار می‌شود که تا کنون آماده سازی بالغ بر ۱۲ هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی الحاق شده، انجام گرفته است.

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن خاطر نشان کرد: ۱۲۰ هزار هکتار زمین بالقوه و بالفعل برای طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد که تامین ۲۸ هزار هکتار نهایی شده و برای بقیه منتظر الحاق هستیم.

مالکی گفت: در این ۲۸ هزار هکتار اراضی تامین شده، ۶۰۰ هزار نفر را به پروژه وصل کردیم و خیلی از پروژه‌ها شروع شده اند.

وی درباره وضعیت استان‌ها اظهار کرد: در ارزیابی استان‌ها تعداد متقاضیان نسبت به تامین زمین سنجیده می‌شود. استان‌های هرمزگان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان وضع خوبی دارند و  استان‌های همدان، کردستان و مازندران در تامین زمین عقب هستند.

مالکی خاطر نشان کرد: ما از قبل هم زمین داشتیم، اما حجم عملیات ساخت و ساز در این طرح زیاد است و ما با حجم ثبت نام و عقب ماندگی چند ساله مواجه بودیم. در این طرح هم از اراضی مانده در شهر‌ها و هم اراضی الحاقی استفاده می‌کنیم.

وی درباره اختصاص زمین به ساخت مسکن ویلایی توضیح داد: هر کجا که زمین تهیه شده باشد اولویت با ساخت مسکن ویلایی است. عمدتا در شهر‌های زیر ۵۰ هزار نفر که زمین تامین شده دستور بر ویلایی سازی است. در مهریز یزد و طبس ویلایی سازی انجام شده است.

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن خاطر نشان کرد: در برخی شهر‌ها ساخت و ساز را به خود مردم واگذار کردیم. ما زمین را واگذار می‌کنیم و مردم با تسهیلات و الگو‌هایی که در اختیار آن‌ها می‌گذاریم، خانه می‌سازند.  

مالکی میزان تسهیلات در کلان شهر‌ها را ۴۰۰ میلیون تومان برای ۱۰۰ متر دانست و گفت: در شرایط فعلی، ساخت مسکن ۴ طبقه، متری ۴ میلیون و  ۵۰۰ هزار تومان و مسکن یک طبقه، متری ۴ میلیون تومان هزینه دارد.

وی افزود: متقاضیان علاوه بر تسهیلات، آورده اندکی هم برای تکمیل ساخت باید داشته باشند.

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن نظارت بر کیفیت ساخت و ساز بر را عهده  نظام مهندسی دانست و تاکید کرد: متقاضیان باید بر اساس ضوابط و با نظارت نظام مهندسی ساخت و ساز کنند.

وی  در برنامه صف اول درباره ساخت مسکن ویلایی در در کلان شهر‌ها گفت: در کلان‌شهر‌ها به دلیل محدودیت زمین، شهرک سازی در دستور کار قرار دارد و ویلایی سازی منتفی است. در شهر‌هایی مثل همدان و سنندج نیز تامین زمین به سختی اتفاق می‌افتد.

به گزارش وزارت راه‌وشهرسازی، مالکی افزود: در شمال کشور اراضی کشاورزی هم ممنوعیت قانونی ساخت و ساز دارد هم بحث امنیت غذایی مطرح است. اراضی ملی هم عمدتا جنگل هستند؛ بنابراین تامین زمین در شهر‌های شمالی و بخشی از زاگرس سخت بوده و ویلایی سازی به سختی پیش می‌رود با این حال  سیاست بر ساخت واحد‌های کم طبقه است.

انتهای پیام/

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *