رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
کنفرانس خبری مشترک وزرای خارجه ایران و ترکیه|

امیرعبداللهیان: امنیت ترکیه بخشی از امنیت ایران است/ چاووش اوغلو: از تمایل ایران برای شرکت در نشست چهارجانبه درباره سوریه استقبال کردیم

15:13 - 17 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۲۵۱۲
امیرعبداللهیان: امنیت ترکیه بخشی از امنیت ایران است/ چاووش اوغلو: از تمایل ایران برای شرکت در نشست چهارجانبه درباره سوریه استقبال کردیم
حسین امیرعبداللهیان و مولود چاووش اوغلو در پایان مذاکرات امروز خود در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک شرکت کردند.

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در پیایان مذاکرات خود در روز چهارشنبه، هفدهم اسفند در کنفرانس مطبوعاتی مشترک شرکت کردند تا نتایج گفت‌وگو‌های خود را تشریح کرده و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ بدهند.

امیرعبداللهیان در آغاز نشست مطبوعاتی مشترک با همتای ترکیه ای خود گفت: از ساعات اولیه وقوع زلزله در ترکیه، مقام معظم رهبری و آیت الله رئیسی دستورات اکیدی را برای اعلام همبستگی و کمک مردم مسلمان ترکیه صادر کردند و در شرایطی که دستگاه‌های ذیربط جمهوری اسلامی ایران درگیر کمک رسانی به زلزله زدگان شهر خوی بودند، به طور همزمان هلال احمر، ارتش و سپاه جمهوری اسلامی ایران با هماهنگی انجام شده با وزیر خارجه ترکیه در این جبهه هم وارد عمل شدند و خدمات رسانی خود از تفحص تا خدمات رسانی و پزشکی را آغاز کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست مطبوعاتی مشترک در مورد گفت‌وگوی خود با چاووش اوغلو اظهار کرد: امروز فرصت خوبی برای گفت‌وگو درباره موضوعات دوجانبه از جمله اهمیت توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی داشتیم؛ افزایش حجم تبادل تجاری میان دو کشور نشان دهنده اراده سران دو کشور به ویژه در دولت جدید جمهوری اسلامی ایران است.

وی در ادامه گفت: من امروز با همتای ترکیه‌ای خود در مورد موضوعات مورد علاقه دو کشور که مهم‌ترین آن‌ها مبارزه با تروریسم است، تبادل نظر کردم؛ مبارزه با تروریسم از مبدا اقلیم کردستان عراق و داعش از مبدا افغانستان از نگرانی‌های مشترک ماست و دو کشور سطح بالایی از همکاری امنیتی در این زمینه دارند؛ ما حق ترکیه و ایران را در چارچوب حقوق بین الملل برای دفاع مشروع در مقابل هرگونه اقدام تروریستی محفوظ می‌دانیم و معتقدیم تروریسم خوب و بد وجود ندارد و تروریسم در هر لباس و شکل و شمایلی بد است.

امیرعبداللهیان افزود: امنیت ترکیه بخشی از امنیت ایران است و ما راه‌های همکاری را در این زمینه بررسی کردیم.

وزیر امور خارجه در بخشی دیگر گفت: افغانستان نیازمند تشکیل دولت فراگیر با وجود همه گروه‌های ذی نفوذ است؛ ما بر اهمیت این مسئله تاکید داریم؛ ایران با وجود همکاری با هیئت حاکمه افغانستان، وضعیت در این کشوررا به رسمیت نشناخته است و امیدواریم در چارچوب گفت‌وگو‌هایی که با مقام‌های افغانستان داشتیم، شاهد تشکیل دولت فراگیر در این کشور باشیم.

امیرعبداللهیان گفت: یکی از پیامد‌های بحران در قفقاز باز شدن پای رژیم صهیونیستی به این منطقه است؛ ما حضور صهیونیست‌ها در منطقه را تهدید جدی علیه صلح و ثبات منطقه می‌دانیم؛ صهیونیست‌ها هر جا پا گذاشتند، ثمره‌ای جز ایجاد بحران و ناامنی نداشتند؛ ایران به همه طرف‌ها برای هوشمندی در مقابل رفتار رژیم جعلی اسرائیل هشدار می‌دهد؛ تشدید تنش از سوی رژیم صهیونیستی تهدید و بی ثباتی در منطقه را افزایش می‌دهد.

وی در مورد تحولات اخیر در فلسطین نیز گفت: رژیم صهیونیستی در تلاش برای تحریک خشونت در فلسطین است؛ کابینه تندرو رژیم صهیونیستی شرایط زندگی فلسطینی‌ها را پیچیده کرده است.

امیرعبداللهیان در بخشی دیگر اظهار کرد: روابط ایران با ترکیه بر برادری و همسایگی استوار است و  متاثر از تحریم‌های یکجانبه نبوده و نخواهد بود؛ ما در چارچوب حقوق بین‌الملل از همکاری‌های بین دو کشور در راستای منافع دو ملت برخورداریم.

وی اظهار کرد: ایران از فرمول گفت‌وگوی چهارجانبه شامل ترکیه، سوریه، روسیه و ایران استقبال می‌کند؛ ما درباره تشکیل ساز و کار سه جانبه میان ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان و همچنین ساز و کار ۳+۳ در قفقاز جنوبی نیز با وزیر خارجه ترکیه گفت‌وگو کردیم.

چاووش اوغلو نیز در مورد مذاکرات خود با امیرعبداللهیان گفت: ما تقویت همکاری‌های اقتصادی، مبارزه با تروریسم و اثرات جنگ در اوکراین را مورد بحث قرار دادیم.

وی در مورد کمک رسانی به زلزله زدگان سوریه و ترکیه گفت: زلزله خسارات شدیدی در سوریه به بار آورد و شهروندان سوری هم جان خود را بر اثر زلزله از دست دادند؛ ما با وجود تحمل زلزله‌های شدید در کشورمان، کمک‌های زیادی به مناطق زلزله‌زده سوریه ارسال کردیم؛ ترکیه برای رساندن کمک‌های بین المللی به سوریه از طریق گذرگاه باب الهوا اقدام کرد؛ تاکنون ۴۷۵ کامیون کمک رسانی از طریق خاک ترکیه وارد سوریه شده است

وزیر خارجه ترکیه افزود: ایران تمایل خود را برای شرکت در نشست سه جانبه با طرف سوری اعلام کرده و ترکیه نیز از آن استقبال کرده است؛ آستانه تنها مسیری است که تاکنون در موضوع بحران سوریه کارآیی داشته است.

چاووش اوغلو در ادامه گفت: طرف روسی پیشنهاد برگزاری نشست مقدماتی برای نشست چهارجانبه ترکیه و سوریه با حضور ایران را داد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *