ایران در آستانه الحاق کامل به سازمان شانگهای

9:58 - 16 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۲۲۷۷
ایران در آستانه الحاق کامل به سازمان شانگهای
دبیرکل سازمان شانگهای اعلام کرد که ایران در آستانه الحاق کامل به این سازمان است.

خبرگزاری میزان - «ژانگ مینگ»، دبیرکل سازمان شانگهای با مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه دیدار و درباره چشم انداز‌های همکاری‌های اقتصادی تبادل نظر کرد.

صفری در این دیدار ضمن اشاره به اهمیت چند جانبه گرایی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، همکاری‌های اقتصادی را محور سیاست چندجانبه گرایی قلمداد کرد و پیوستن قریب الوقوع کشورمان به سازمان را در همین راستا دانست.

وی تاکید کرد که عضویت کامل منافع متقابل بی شماری را تامین خواهد کرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: نیمی از اعضای سازمان محصور در خشکی هستند و نیم دیگر نیز همانند ایران در مسیر ترانزیت قرار دارند؛ لذا ایران آماده است تا در ترتیبات همکاری‌های حمل و نقل شانگهای نقش برجسته‌ای ایفا کند.

صفری با اشاره به این که بزرگترین اقتصاد‌های مصرف کننده انرژی و بزرگترین دارندگان ذخایر انرژی نیر در سازمان شانگهای حضور دارند، پیشنهاد کرد که گفت‌وگو و مشارکت تولید کنندگان و صادر کنندگان انرژی در سازمان شانگهای با هدف تامین امنیت انرژی پایه ریزی شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه همچنین به استعداد بالای کشور‌های عضو برای تبادل و تجارت برق اشاره کرد و بر آمادگی کشورمان برای همکاری در این عرصه تاکید کرد.

صفری گفت: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت بالایی در صنایع دانش بنیان دارد و برای همکاری در حوزه‌های مربوطه و خصوصا ترویج خانه‌های فناوری و دانش بنیان در سطح کشور‌های عضو شانگهای آمادگی داریم.

دبیر کل سازمان شانگهای نیز در این دیدار گفت: حوزه‌های ترانزیت، انرژی و فناوری از جمله حوزه‌های مورد علاقه سازمان است؛ ورود ایران به سازمان، قطعا باعث تعمیق و گسترش همکاری‌های فی مابین خواهد شد.

وی گفت: ایران در آستانه الحاق کامل به سازمان است و مقامات ایرانی نیز درک درستی از وضعیت همکاری‌های جاری در شانگهای دارند و ایده‌های مطروحه نیز با نگاه سازمان شانگهای هماهنگ است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *