رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
بررسی لایحه بودجه 1402؛

موافقت نمایندگان با یارانه ۶۹ هزار میلیاردی دارو/اختصاص ۵۶ هزار میلیارد تومان برای یارانه نان

8:44 - 16 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۲۲۴۵
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
موافقت نمایندگان با یارانه ۶۹ هزار میلیاردی دارو/اختصاص ۵۶ هزار میلیارد تومان برای یارانه نان
نشست علنی مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور برگزار شد.

خبرگزاری میزان - نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه، ۱۶ اسفند ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، راس ساعت ۸ و ۱۵ دقیقه و با حضور ۲۰۳ نفر از نمایندگان آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس دستور کار نشست امروز را به شرح ذیل قرائت کرد:

ادامه بررسی گزارش شور دوم کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور.

منابع قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال ۱۴۰۲ تعیین شد

نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۴) ماده واحده این لایحه موافقت کردند. بر این اساس تمامی منابع قانون هدفمند کردن یارانه‌ها برای سال ۱۴۰۲تعیین شد.

دولت مجاز به تعدیل نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها شد

نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با جزء یک بند الف تبصره ۱۴ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بخش درآمدی جزء یک بند الف تبصره ۱۴ ماده واحده این لایحه آمده است: دولت مجاز است جهت حمایت از صنایع، نسبت به تعدیل نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها و سوخت صنایع مشروط به عدم کاهش منابع مذکور در صدر این جزء اقدام نماید.

سازوکار تأمین کسری منابع یارانه نقدی مشخص شد
 
نمایندگان مردم در مجلس، سازمان ‌برنامه‌و‌بودجه کشور را مکلف کردند در‌صورت کسری منابع یارانه نقدی، منابع را از سایر محل‌ها تأمین و به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.
 
تمامی منابع حاصل از فروش داخلی و صادرات پالایشگاه‌ها به حساب سازمان هدفمندی واریز می‌شود
 
نمایندگان مردم در مجلس، با واریز صد درصد منابع حاصل از فروش داخلی و صادرات پالایشگاه‌های نفت بر اساس برنامه تولید منابع این تبصره به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌‌ها نزد ‌خزانه‌داری کل کشور موافقت کردند.
 
مخالفت مجلس با افزایش نرخ نفت گاز تحویلی به معادن، صنایع معدنی و صنایع بالادستی نفت و گاز
 
نمایندگان همچنین با پیشنهاد مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز یعنی حذف بند الحاقی یک تبصره ۱۴ ماده واحده بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با ۱۲۹ رأی موافق، ۶۱ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بند الحاقی یک که حذف شد به شرح زیر است:

متوسط قیمت نفت گاز تحویلی به معادن، صنایع معدنی و صنایع بالادستی نفت و گاز، بابت سوخت معادل پنجاه درصد (۵۰%) متوسط بهای نفت گاز صادراتی تعیین می‌شود.

اختصاص اعتبار ۶۹ هزار میلیاردی بابت یارانه دارو در سال آینده
 
نمایندگان مردم در مجلس، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها را موظف به پرداخت ۶۹ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ برای یارانه دارو کردند.
 
اختصاص ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و معیشتی
 
در ادامه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف به پرداخت ۳۱۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ برای پرداخت یارانه نقدی و معیشتی و همچنین ۴۵ هزار میلیارد تومان برای مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی شد.
 
۵۶ هزار میلیارد تومان برای یارانه نان در سال آینده اختصاص یافت
 
نمایندگان مردم در مجلس همچنین سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها را موظف به پرداخت ۵۶ هزار میلیارد برای یارانه نان در سال آینده کردند، همچنین سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف شد تا از محل حذف یارانه خانواده‌های غیرمشمول برای تأمین یارانه نان و مستمری خانوارهای پشت نوبتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی اختصاص دهد.
 
بانک مرکزی موظف به پرداخت تنخواه به سازمان هدفمندی یارانه‌ها شد
 
مجلس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را موظف کرد تا برای پرداخت به موقع مصارف هدفمندی و براساس درخواست سازمان برنامه‌و‌بودجه کشور معادل یک درصد (۱%) جمع مصارف را به‌صورت تنخواه در اختیار سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها قرار دهد. تنخواه مذکور باید حداکثر تا دوماه پس از دریافت از محل منابع مذکور تسویه گردد. شرط استفاده مجدد از این تنخواه، تسویه تنخواه قبلی است. این حکم مشمول تنخواه خزانه‌داری کل کشور نمی‌شود.  سازمان برنامه‌و‌بودجه کشور مکلف است در‌صورت کسری منابع یارانه نقدی منابع را از سایر محل‌ها تأمین و به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید و حداکثر تا دوماه پس از آن تسویه کند. شرط استفاده مجدد از این محل تسویه منابع قبلی است.
 
سوخت خودروهای بنزین سوز و گازسوز صرفا از طریق کارت سوخت شخصی ارائه می‌شود
 
با موافقت نمایندگان و به منظور بهبود نظام توزیع بنزین و نفت گاز در کشور و کاهش قاچاق سوخت، وزارت نفت از طریق شرکت تابعه ذیربط مکلف شد تدبیری اتخاذ کند که تا پایان شش ماه ابتدائی سال، حداقل نوددرصد (۹۰%) خودرو‌های بنزین سوز و نود و پنج درصد (۹۵%) خودرو‌های نفت گاز سوز صرفاً از کارت‌های سوخت مختص خودرو استفاده کنند.
 
اختصاص هزار میلیارد از درآمدهای مازاد هدفمندی برای تسهیلات نیازمندان
 
نمایندگان مردم در مجلس در ادامه نیز با اختصاص اعتباری حدود هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای مازاد هدفمندسازی یارانه‌ها برای پرداخت تسهیلات خُرد و قرض الحسنه به نیازمندان به صندوق امداد ولایت موافقت کردند.
 
مجوز مجلس به دولت برای ارائه کالابرگ الکترونیکی به دهک‌های پایین درآمدی
 
با موافقت نمایندگان دولت مجاز است به منظور جبران کاهش قدرت خرید دهک‌های پایین درآمدی ناشی از افزایش قیمت کالا‌های اساسی در سال ۱۴۰۲ علاوه بر یارانه نقدی و معیشتی در قالب کالابرگ الکترونیک به خانواده‌های مشمول پرداخت کند.

آیین‌نامه اجرایی این بند شامل نحوه تعیین خانوار‌های مشمول با اولویت ۵ دهک پایین درآمدی به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان مسئول و وزارتخانه‌های امور اقتصاد و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه به تصویب هیأت وزیران برسد.

گام مجلس برای جلوگیری از حقوق‌های نجومی

نمایندگان در ادامه مصوب کردند سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه در سال از محل حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختی‌ها از هر محل و تحت هرعنوان درسال ۱۴۰۲ به گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیرو‌های مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی و پژوهشی و قضات و بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرائی در کلیه مناطق کشور به میزان پانصد و پنجاه میلیون ریال است.

پرداخت مازاد بر این مبلغ تحت هر عنوان و از محل هر نوع اعتبار به کارکنان کشوری و لشکری اعم از کارمندان، اعضای هیأت‌علمی، قضات و بازنشستگان در وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی و همچنین شرکت‌ها و مؤسساتی که مدیران آن به هر طریق توسط دولت و یا نهاد‌های عمومی منصوب می‌شوند، ممنوع است.

کارانه گروه پزشکی، فوق‌العاده خاص پزشکان شاغل در سازمان پزشکی قانونی کشور، کارکنان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، حق اشعه پرتوکاران سازمان انرژی اتمی، حق‌التحقیق، حق‌التألیف و حق داوری، راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و حق‌التدریس اعضای هیأت‌علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی، حق محرومیت از مطب (تمام وقت جغرافیائی)، اعضای هیأت علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی و عیدی پایان سال و همچنین بیمه بازنشستگی ایثارگران و معافیت مالیاتی موضوع مواد (۳۷) و (۵۶) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران از حکم این جزء مستثنی است. در سایر موارد خاص، به پیشنهاد شورای حقوق و دستمزد و تصویب هیأت وزیران اقدام می‌شود.

فرآیند عرضه خودرو از طریق دولت و شورای رقابت اعمال می‌شود
 
نمایندگان بند الحاقی ۱۳ تبصره ۶  که مربوط به عرضه خودرو در بورس کالا بود را از متن لایحه حذف کردند که بر این اساس فرآیند عرضه خودرو از طریق دولت و شورای رقابت اعمال می شود.
 
دخل و خرج دولت در سال ۱۴۰۲ تعیین شد
 
نمایندگان سرانجام و پس از پایان بررسی بخش درآمدی و هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، تمامی درآمد‌های عمومی و اختصاصی دولت و مصارف در سال آینده را مشخص کرده و ماده واحده، جداول، ردیف‌ها و اجزای لایحه بودجه را به تصویب رساندند.

ماده واحده- بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور از حیث منابع و مصارف بالغ بر چهل و نه میلیون و هفتصد و چهل و هفت هزار و یکصد و چهل و چهار میلیارد و هشتاد و سه میلیون ریال به شرح زیر است:

الف- منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی بالغ بر ۲۲ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۹۱۸ میلیارد و ۱۱۴ میلیون ریال شامل: ۱- منابع عمومی بالغ بر ۲۰ میلیون و ۶۲۳ هزار و ۳۱۲ میلیارد و ۶۶۴ میلیون ریال

۲- درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی بالغ بر یک میلیون و ۸۱۱ هزار و ۶۰۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال

ب- بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها، موسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمد‌ها و سایر منابع تامین اعتبار بالغ بر ۲۸ میلیون و  ۸۳۹  هزار و ۱۰۷ میلیارد و ۲۵۸ میلیون ریال و از حیث هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها بالغ بر ۲۸ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۱۰۷ میلیارد و ۲۵۸ میلیون ریال است.

قدردانی قالیباف از اصحاب رسانه برای پوشش خبری بررسی لایحه بودجه

در پایان نیز رئیس مجلس شورای اسلامی از اصحاب رسانه و مردم که در این مدت با نمایندگان در بررسی و پوشش خبری لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ همراهی کردند، تشکر و قدردانی کرد و زنگ پایان نشست علنی امروز را رأس ساعت ۱۱:۵۴ به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی روز (یکشنبه، ۲۱ اسفندماه) رأس ساعت ۷:۴۵ با ادامه بررسی دستور کار نشست علنی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *