حادثه خروج قطار از ریل در اوهایو چقدر مشابه حادثه چرنوبیل است؟

18:00 - 10 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۲۱۷۰
حادثه خروج قطار از ریل در اوهایو چقدر مشابه حادثه چرنوبیل است؟
بسیاری از افراد حادثه خروج قطار از ریل در ایالت اوهایوی آمریکا را با فاجعه چرنوبیل مقایسه می‌کنند، اما تفاوت‌هایی بین این دو حادثه وجود دارد.

خبرگزاری میزان - پس از خروج قطار از ریل در سوم فوریه (۱۴ بهمن) در شرق شهر «فلسطین» در ایالت اوهایوی آمریکا، کاربران در رسانه‌های اجتماعی شروع به اشتراک‌گذاری تصاویری از یک ابر سیاه بر فراز شهر کردند و نگرانند که این فاجعه به چرنوبیل جدید تبدیل شود.

به گزارش «بیزینس اینسایدر»، پس از خروج ۵۰ واگن از ۱۵۰ واگن این قطار از ریل، آتش‌سوزی این قطار متعلق به شرکت «ساوت نورفولک» را فرا گرفت. 

قطار حامل ۱۰ واگن مملو از مواد خطرناک، از جمله «وینیل کلرید»، گاز بی رنگی که در ساخت پی‌وی‌سی پلاستیکی استفاده می‌شود، بود که در نتیجه خروج از ریل رها شد. 

این ماده در نور خورشید، می‌تواند به مواد شیمیایی مانند «فرمالدئید» تجزیه شود.

بر اساس فهرستی که تهیه شده است، سایر مواد شیمیایی قابل اشتعال مانند «اتیلن گلیکول مونوبوتیل اتر»، «اتیل هگزیل آکریلات»، «بوتیل آکریلات» و «ایزوبوتیلن» نیز در واگن‌ها وجود داشته و در محیط منتشر شده است.

بسیاری از این مواد شیمیایی سرطان زا یا بالقوه سرطان زا هستند و یا محرک‌های تنفسی و چشمی محسوب می‌شوند. 

سمی بودن این مواد شیمیایی در ابتدا نگرانی‌هایی را در مورد سلامت و ایمنی ساکنان منطقه ایجاد کرد. سپس مقایسه با فاجعه دیگری انجام شد؛ فاجعه‌ای که نزدیک به ۴۰ سال پیش رخ داد: فاجعه هسته‌ای در شهر «پریپیات» در ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ (ششم اردیبهشت ۱۳۶۵ شمسی)، که به انتشار آلاینده‌های رادیواکتیو در اوکراین و سراسر اروپا منجر شد. 

اگرچه ممکن است افراد بر این باور باشند که این ایالت با یک چرنوبیل کوچک مواجه شده، اما مقیاس تخریب چرنوبیل بسیار شدیدتر بود.

 

 

کارشناسان می‌گویند، با این حال، تأثیرات زیست محیطی حادثه اوهابو را نباید نادیده گرفت. 

مواد شیمیایی منتشر شده در طول هر دو فاجعه سرطان زا بودند، اما چرنوبیل رادیواکتیو بود

حادثه چرنوبیل پس از نادیده گرفتن یک سری اقدامات ایمنی در طول آزمایش راکتور هسته‌ای رخ داد که به انفجار و آتش‌سوزی عظیمی منجر شد که مقادیر زیادی از مواد شیمیایی رادیواکتیو مانند «پلوتونیوم»، «ید»، «استرانسیوم» و «سزیم» را پخش کرد. 

اگرچه مواد شیمیایی سرطان‌زا در قطار در اوهایو وجود داشت و چندین انفجار کوچک به دنبال خروج از ریل رخ داد، اما بسیاری از آن‌ها به صورت کنترل شده سوزانده شدند، که به ایجاد ابر سیاه بزرگی بر روی شهر منجر شد.

قدرت مواد شیمیایی در حادثه اوهایو نیز کمتر از قدرت زباله‌های هسته‌ای در چرنوبیل است.

 

عید///// حادثه خروج قطار از ریل در اوهایو تا چه میزان مشابه حادثه چرنوبیل است؟

 

هیچ کس در نتیجه نشت مواد شیمیایی در فلسطین شرقی جان باخت


دو نفر بلافاصله پس از انفجار در چرنوبیل کشته شدند. یک ماه بعد، نزدیک به ۳۰ کارمند اورژانس در نتیجه بیماری تشعشع حاد و یکی از کارکنان بر اثر ایست قلبی جان خود را از دست دادند. 

پس از این حادثه، تخمین زده می‌شود که هزاران نفر در نتیجه سرطان‌ها و بیماری‌های خونی ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی در نیروگاه چرنوبیل جان خود را از دست داده‌اند؛ اگرچه این ارقام هنوز مورد بحث است. 

 

عید///// حادثه خروج قطار از ریل در اوهایو تا چه میزان مشابه حادثه چرنوبیل است؟

 

در فلسطین شرقی، هیچ مورد مرگ و میر ناشی از خروج از ریل یا آتش‌سوزی‌ها و انفجار‌های مشکوک گزارش نشده است، اگرچه ساکنان می‌گویند مشکلات تنفسی، گلودرد، چشم‌های تحریک شده، سردرد و سایر بیماری‌ها را تجربه می‌کنند.

پس از خروج از ریل، شکایت‌های دسته جمعی متعددی علیه شرکت راه آهن ساوت نورفولک مطرح شده است که ساکنان می‌گویند که این شرکت باید مسئول اثرات بهداشتی ساکنان و محیط زیست باشد. 

گزارش‌هایی از میزان قابل توجهی از مرگ و میر حیوانات ثبت شده است

به دنبال سوزاندن کنترل شده مواد شیمیایی برای جلوگیری از انفجار مرگبار، ساکنان می‌گویند روباه، مرغ و سایر حیوانات اهلی تلف شده‎اند.

مرکز منابع طبیعی اوهایو اعلام کرد که تقریباً ۳ هزار و ۵۰۰ ماهی مرده در چهار آبراه مجاور شمارش شده‌اند.

 

عید///// حادثه خروج قطار از ریل در اوهایو تا چه میزان مشابه حادثه چرنوبیل است؟

 

اثرات حادثه چرنوبیل بر زندگی حیوانات هنوز به طور کامل مشخص نشده است. 

به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این انفجار اثرات فوری بر سلامت جمعیت‌های جانوری داشت و بسیاری از گیاهان و حیوانات در نتیجه قرار گرفتن در معرض رادیواکتیو جهش پیدا کردند. 

حادثه اوهایو به تخلیه ساکنان منجر شد 

پس از خروج قطار اوهایو از ریل، از نزدیک به ۲ هزار نفر از ساکنان فلسطین شرقی خواسته شد تا منطقه را تخلیه کنند.

انفجار چرنوبیل ۱۵۰ هزار کیلومتر مربع در بلاروس، روسیه و اوکراین را آلوده کرد و به تخلیه حدود ۳۵۰ هزار نفر منجر شد که مجبور به ترک خانه‌های خود شدند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *