رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

قتل ۶۹ شهروند توسط پلیس کانادا در ۲۰۲۲

8:00 - 15 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۱۹۱۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
قتل ۶۹ شهروند توسط پلیس کانادا در ۲۰۲۲
خشونت پلیس کانادا در میانه وعده‌های دولت این کشور مبنی بر مهار خشونت در مسیر صعودی قرار دارد.

خبرگزاری میزان – حوادث مرگبار ناشی از خشونت پلیس کانادا در حال افزایش هستند.

به گزارش «گلوب اند میل»، بر اساس تحقیقات جدیدا منتشر شده، با وجود وعده‌های مقام‌های سیاسی کانادا برای مهار خشونت، استفاده پلیس این کشور از نیروی مرگبار در حال افزایش است.

بر اساس تجزیه و تحلیل ارائه شده توسط وب سایت Tracking Injustice، افسران پلیس کانادا در سال ۲۰۲۲، حددود ۶۹ نفر را به قتل رساندند که بالاترین میزان شناخته شده در یک سال است.

یک جرم شناس کانادایی در این رابطه گفت: خشونت پلیس کانادا در چهار سال گذشته فراگیرتر شده است؛ روند افزایشی که شاهد بودیم، به راحتی قابل توضیح نیست.

بر اساس اعلام پایگاه داده Tracking Injustice اطلاعات هویتی بیش از نیمی از افرادی که نامشان در فهرست کشته‌های ناشی از خشونت پلیس در سال ۲۰۲۲ قرار دارد، موجود نیست.

در حال حاضر نهاد دولتی در کانادا قتل‌های انجام شده توسط پلیس را پیگیری نمی‌کند و گزارش‌های مربوط به برخورد‌های خشونت‌آمیز پلیس اغلب برای ماه‌ها یا سال‌ها از مردم پنهان می‌شود؛ انتشار آن‌ها نیز در صورتی رخ می‌دهد که نهاد‌های بازرسی استانی گزارش‌های رسمی را منتشر کنند.

محققان Tracking Injustice با انتشار بیانیه‌ای تاکید کردند: عدم بررسی داده‌ها، محققان، سیاست‌گذاران، مدافعان و جوامعی را که بیشتر تحت تاثیر خشونت پلیس قرار گرفته‌اند، پاسخ به پرسش‌های اساسی در مورد استفاده پلیس از زور را ناکام می‌گذارد.

بر اساس داده‌های اولیه گروه تحقیقاتی Tracking Injustice، از سال ۲۰۰۰ تاکنون بیش از ۷۰۰ مورد مرگ و میر ناشی از استفاده از زور توسط پلیس در کانادا ثبت شده است؛ سه چهارم قربانیان جان خود را بر اثر تیراندازی پلیس کانادا از دست دادند.

در حالی که داده‌های آماری براساس نژاد وجود ندارد، اما گزارش‌ها نشان می‌دهند که سیاه‌پوستان و بومیان ۲۷ درصد از قربانیان پلیس کانادا را تشکیل می‌دهند؛ البته درصد واقعی در این رابطه در صورت وجود آمار دقیق می‌تواند بیشتر باشد.

بر اساس آخرین سرشماری، سیاه پوستان ۴.۳ درصد از جمعیت کانادا و بومیان نیز ۵ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

پلیس کانادا مدعیست که مقام‌های اجرای قانون در این کشور با تعدادی بحران فوق العاده دست و پنجه نرم می‌کنند، از جمله قتل پنج افسر پلیس در سراسر کانادا طی شش ماه گذشته.

سخنگوی پلیس استان انتاریو، گفت: دوره شیوع کرونا منجر به بروز چالش‌های بهداشت روانی شده که ما را با موقعیت‌های بی‌ثبات‌تری مواجه می‌کند.

در غالب مواقع، افسران پلیس کانادا از اتهام قتل تبرئه می‌شوند.

بررسی گلوب اند میل نشان می‌دهد که نهاد‌های نظارتی پلیس با سکوت خود مانع از اجرای عدالت برای قربانیان خشونت پلیس شده اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *