نویسنده کتاب «او عموی من است» در گفت‌وگو با میزان:

داستانی پیچیده از شهید علی قُمی/ همسر شهید مادر من است

11:47 - 14 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۱۸۶۶
داستانی پیچیده از شهید علی قُمی/ همسر شهید مادر من است
نویسنده کتاب «او عموی من است» جایگاه شهدا را مقدس می‌داند و معتقد است شهدایی که در هشت سال دفاع مقدس برای دفاع از میهن به جبهه‌ها اعزام شدند و شهید شدند، هرچند زندگی آن‌ها نیز جذابیت‌های خاص خود را داشت، اما برای دفاع از میهن به دنیا پشت پا زدند و از علایق خود گذشتند.

زهرا قُمی نویسنده کتاب «او عموی من است» در گفت‌وگو با میزان در مورد مضمون این کتاب گفت: کتاب «او عموی من است» پیرامون زندگی شهید علی قُمی کُردی است. او قائم‌مقام تیپ ویژه شهدا بود که توسط تک تیرانداز‌های دشمن در منطقه غرب و در ماه مبارک رمضان به شهادت رسید.

وی درباره دلیل نگارش کتاب «او عموی من است» بیان کرد: شاید ابتدایی‌ترین دلیل نگارش کتاب «او عموی من است» رابطه خانوادگی بود که با شهید علی قُمی دارم؛ او عموی من است. دلیل دیگر کلاس‌های نویسندگی بود که در پایان باید به تولید یک کتاب می‌پرداختیم و من از میان شهدایی که در منطقه قرچک بودند دست به انتخاب زده و روایت علی قُمی را انتخاب کردم.

قُمی پیرامون چگونگی نگارش کتاب «او عموی من است» اظهار کرد: من به همراه همسرم نوشتن کتابم را شروع کردیم، بخشی که مربوط به دوران کودکی شهید بود بر عهده همسرم قرار گرفت و بقیه بخش‌ها نیز بر عهده من گذاشته شد.

این نویسنده پیرامون مهم‌ترین دلایل خود در نوشتن کتابی با موضوع زندگی شهید علی قُمی تاکید کرد: سردار شهید علی قُمی معاون شهید محمود کاوه در لشکر ویژه شهدا بود که در سال ۶۳ به شهادت رسید. کتاب «او عموی من است» از مجموعه کُتُب «قصه فرماندهان دیار ۱۵ خرداد» است و شهید علی قُمی از شهدای دوران دفاع مقدس و از معدود سرداران جبهه غرب است. به همین دلیل قصه زندگی شهید قمی، داستان متفاوتی دارد و باعث شد تا کتاب «او عموی من است» را تدوین کردم و حقایق زندگی یکی از سرداران بزرگ هشت سال دفاع مقدس را به رشته تحریر در آوردم.

وی درباره چگونگی تهیه مصاحبه و مستندات برای نوشتن کتاب «او عموی من است» تاکید کرد: برای جمع‌آوری مصاحبه و مستندات از همرزمان و دوستان علی قُمی کمک گرفتم و از اطلاعات آنان برای تکمیل مستندات کتاب استفاده کردم، اما نکته مهم در جمع‌آوری مستندات این بود که بخشی از اطلاعات و اسناد نزد همسر شهید علی قُمی بود و همسر شهید نیز مادر من است.

این نویسنده کتاب درباره سخت‌ترین بخش نگارش کتاب «او عموی من است» مطرح کرد: از آنجا که مادرم خاطرات زیبایی را با همسر اولش که شهید علی قمی بود، داشت، از یادآوری و بازخوانی خاطراتی که لحظه به لحظه آن را نوشته و ثبت کرده بود، ناراحت می‌شد، لذا به هیچ عنوان از اون نخواستم تا این اطلاعات را در اختیارم قرار دهد و تنها از خود شهید کمک خواستم، بدین ترتیب مادرم خودش روزی همه خاطرات را در اختیار من گذاشت.

وی به خاطرات همسر شهید علی قُمی اشاره و اظهار کرد: خاطرات مادرم با شهید قُمی بسیار جذاب و لحظه به لحظه نگاشته شده بود، از این رو می‌توانستم به خوبی لحظه به لحظه زندگی شهید را مجسم کنم و آن را برای مخاطبان به نگارش درآوردم.

قُمی جذاب‌ترین بخش کتاب «او عموی من است» را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: جذاب‌ترین بخش کتاب «او عموی من است»  از نگاه من که نویسنده کتاب هستم، فصلی است که همسر شهید بی‌صبرانه منتظر تماس این شهید بزرگوار برای عید نوروز بود و برای این کار پای تلفن منتظر تماس از سوی همسرش بود، اما از آنجایی که شهید علی قُمی علاقه فراوانی به همسر خود داشت و ممکن بود اگر با او تماس بگیرد، خللی برای حضورش در جبهه ایجاد شود و این دلتنگی او را به پشت جبهه بکشاند، تماس نگرفت. اعتقاد راسخ شهید علی قُمی برای حضور صادقانه و دفاع از میهن و عهدی که با خداوند بسته است، سبب می‌شود او زندگی را وقف دفاع از میهن کند و در نهایت در این مسیر به شهادت برسد.

وی نظر مخاطبان درباره کتاب «او عموی من است» را مورد بررسی قرار داد و افزود: بازخوردها از خواندن کتاب به من نشان داد که کتاب «او عموی من است» به واسطه وجود شهید علی قُمی بسیار جذاب نگاشته شده، پرداخت کتاب که ترکیبی خاص از دلنوشته و داستان است، جذابیت خاصی به کتاب داده و کسی که کتاب را به دست بگیرد تا آن را به آخر نرساند، کنار نمی‌گذارد. داستان زندگی شهید قُمی به قدری زیباست که خودم هم هنگامی که کتاب را می‌خوانم، برایم جذابیت دارد.

این نویسنده کتاب به ویژگی‌های شخصیتی شهید علی قُمی اشاره و اظهار کرد: شهید علی قُمی فردی بسیار خوش‌سلیقه و خوش‌ذوق و بسیار خانواده‌دوست بود، در عین حال به انقلاب اسلامی علاقه بسیاری داشت تا جایی که حتی از جذاب‌ترین بخش‌های زندگی خود گذشت، دل کند و برای اینکه جذابیت‌های دنیا او را دامن‌گیر نکند، مرخصی‌های خود را برای دیدن همسر و زندگی‌اش نادیده گرفت، زیرا می‌ترسید که نتواند از جذابیت‌های دنیا دل بکند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *